Home Teste 850 km de la Budapesta la București cu Rolls-Royce Ghost Black Badge

850 km de la Budapesta la București cu Rolls-Royce Ghost Black Badge

de Răzvan Măgureanu
test Rolls-Royce Ghost Black Badge

Rolls-Royce a oferit tratamentul Black Badge sedanului Ghost, adresându-se unei noi generații de cumpărători, care doresc o mașină mai incitantă de condus. Iată impresiile noastre despre Rolls-Royce Ghost Black Badge după o călătorie de 850 km, de la Budapesta la București.

De peste 350 de ani, britanicii își respectă tradițiile. Din 1660, garda se schimbă la palatele în care au locuit capetele încoronate, iar din 1837, când regina Victoria s-a mutat la palatul Buckingham, protocolul schimbării gărzii este neschimbat.

Pentru Rolls-Royce, tradiția înseamnă Phantom, cel mai clasic Rolls construit vreodată și care se adresează și astăzi clienților tradiționali. Dar în lumea auto nu poți trăi doar din tradiții, pentru că generațiile se schimbă, iar odată cu ele, și gusturile. Rolls-Royce a anticipat această schimbare și a lansat linia Black Badge, care a fost disponibilă pentru fostul Ghost cu facelift și coupé-ul Wraith din 2016, cabrioletul Dawn din 2017 și SUV-ul Cullinan din 2019. Ca urmare a succesului înregistrat, linia Black Badge este oferită acum și la cea de-a doua generație Ghost, în prezent 27% din Rollsurile vândute în lume fiind Black Badge. Iar în ultimele 12 luni, Ghost a fost cel mai vândut Rolls, înregistrând peste 3500 de comenzi la nivel global și depășind astfel SUV-ul Cullinan.

Dar ce este Black Badge? În spatele acestei denumiri se ascunde o filosofie de design „Post Opulence“ și o mașină „more spirited“. Rolls-Royce evită să folosească termenul „sportiv“, considerând că nu se potrivește cu filosofia orientată spre confort a mărcii. Însă, în esență, Black Badge exact asta definește, o mașină mai incitantă de condus, cu un tren de rulare mai incisiv, un motor mai sonor și mai puternic și un interior cu fibră de carbon.

În general, cei care cumpără un Rolls călătoresc pe banchetă, lucru valabil pentru Phantom, dar nu și pentru Ghost. În cazul acestuia, 80% din proprietari își conduc singuri mașina, iar cu siguranță versiunea Black Badge va crește acest procent.

Ghost este construit pe platforma cunoscută sub numele de Architecture of Luxury, bazată pe o structură de aluminiu, care a debutat la Phantom, în 2018, iar Black Badge păstrează toate delicatesele tehnice ale acestei arhitecturi – tracțiune integrală, direcție integrală și sistemul de suspensie pneumatică Planar.

Un tren de rulare mai incisiv
La Ghost Black Badge, marea realizare este exact trenul de rulare. Celelalte modele Rolls planează practic deasupra șoselei, iar pasagerii simt un ușor legănat, foarte relaxant pe autostradă și la drumuri lungi. Dar tocmai acest fenomen de pompaj e considerat prea soft de unii clienți din noua generație. Rolls-Royce spune însă că nu a întărit suspensia, ci a montat arcuri pneumatice mai voluminoase, pentru a reduce ruliul în viraje.

Trebuie precizat că Ghost are, ca și Phantom, o suspensie pneumatică în față, cu reglaj continuu al amortizării, și nu în trepte, unică în industrie, în timp ce puntea din spate, cu cinci brațe, dispune, de asemenea, de suspensie pneumatică. Iar la viteze de până la 100 km/h, o cameră stereo filmează drumul și transmite informații pentru reglarea tăriei suspensiei în funcție de stare drumului, un sistem similar ca funcționare cu Magic Body Control, de la Mercedes.

test Rolls-Royce Ghost Black Badge

Ce simte șoferul? Ghost Black Badge nu mai plutește peste asfalt, însă este mai conectat cu drumul, e mai incitant la condus, se înclină mai puțin în viraje, dar confortul la trecerea peste denivelări scurte rămâne incredibil de bun, iar mașina nu își scutură deloc pasagerii. Și Ghost Black Badge face acest lucru ără să utilizeze vreun ajutor electronic al suspensiei. Nu poți comuta între Sport și Confort, pentru că există un singur mod de rulare, dar poți coborî garda la sol.

Există însă un buton Low pe schimbătorul montat pe coloana volanului, prin apăsarea căruia se schimbă răspunsul motorului, iar schimbările cutiei automate cu opt trepte devin cu 50% mai rapide. În plus, sistemul de frânare a fost modificat, având o cursă mai scurtă a pedalei și etriere noi. Iar motorul V12 twin-turbo de 571 CP și 850 Nm, cu cilindreea tradițională de 6,75 litri a primit o infuzie de 29 CP și 50 Nm, până la 600 CP și 900 Nm.

Sincer, plusul de 29 CP și 50 Nm nu se simte evident, pentru că propulsorul V12 oferea deja performanțe remarcabile. Acum, toți cei 900 Nm se dezlănțuie încă de la 1700 rpm, ceea ce se traduce printr-o forță de împingere colosală. Depășirile de la 80 la 120 km/h durează puțin peste 2 secunde și sunt însoțite de o liniaritate exemplară. Nimic nu se compară cu accelerația progresivă a unui V12, care este cea mai echilibrată configurație din câte există. Abia atunci când se apasă accelerația la podea, sunetul motorului devine ceva mai prezent, iar tonalitatea sub forma unui vuiet progresiv este tipică doar unui motor V12.

Rolls-Royce nu spune nimic despre direcție, dar, față de a modelelor standard, e mai comunicativă și nu la fel de indirectă. Pentru o masă la gol de 2490 kg și o lungime de peste 5,5 metri este surprinzătoare agilitatea mașinii, iar direcția integrală maschează o parte din inerția pricinuită de masă. Cu siguranță, acesta e cel mai plăcut Rolls-Royce pe care l-am condus vreodată. La accelerații, mașina nu se ridică de bot și reacționează foarte liniar și de aceea, la prima vedere, nu pare foarte rapidă, dacă nu te uiți la vitezometru.
Fibră de carbon? De ce nu?

Noul Rolls-Royce Ghost Black Badge atrage nu doar prin ținuta de drum mai incitantă, ci și prin designul exterior și interior. Jantele exclusiviste de 21 inchi sunt realizate din 44 de straturi de fibră de carbon, iar în centru, butucul din aluminiu este lipit de jantă cu un aliaj de titan, capacul butucului, cu logoul RR, rămânând tot timpul în poziție verticală, conform tradiției.

Cumpărătorii pot alege oricare dintre cele 44.000 de culori disponibile sau să își comande propria nuanță, dar majoritatea au ales negru, cum e și cazul mașinii de test. Pentru a obține cea mai neagră nuanță, la fiecare mașină 45 kg de vopsea sunt pulverizate pe caroseria brută, înainte de a fi uscată în cuptor. Apoi sunt aplicate două straturi de lac transparent, și caroseria este lustruită manual, de patru oameni, pentru a obține în final luciul foarte strălucitor. Iar o subțire linie de centură de culoare albastră, vopsită manual, accentuează silueta mașinii.

La interior, inserțiile din fibră de carbon sunt surprinzătoare pentru un Rolls, la care sunt familiare inserțiile de lemn masiv. Dedesubt se află în continuare mai multe straturi de furnir, ultimul fiind negru Bolivar, ca bază pentru fibra de carbon pe care au fost aplicate mici inserții metalice având modelul unui diamant, ce creează un efect tridimensional.

Scaunele cu masaj și ventilație sunt niște fotolii foarte confortabile, dar oferă și ceva susținere laterală. Rolls-Royce este una dintre puținele mașini din lume, dacă nu singura, în care nu simți oboseala la drum lung. Nici nu am simțit când au trecut 6 ore de la Budapesta până la Sibiu, pe o autostradă de foarte bună calitate. Și asta, nu doar datorită scaunelor, ci și grație suspensiei ca de pluș și liniștii interioare, care îți oferă o stare de relaxare – nu mai puțin de 100 kg de materiale fonoabsorbante te izolează de lumea exterioară, plus geamurile duble.

test Rolls-Royce Ghost Black Badge

La 130 km/h pe autostradă, indicatorul de putere, tradițional printre instrumentele de bord de la Rolls-Royce, arată o utilizare de sub 10% din rezervele de putere. Incredibil! Doar 60 CP să deplasezi un monstru de 2,5 tone cu viteza de 130 km/h! E ca și cum ai conduce o mașină cu motor electric, pentru că V12-le nu se aude decât la accelerări mai viguroase. Nu în cele din urmă, vârfurile acelor indicatoare sunt roșii, marcând încă o dată accentele sport, pardon, „more spirited“, iar Ghost e primul Rolls cu grila iluminată, 152 de leduri având grijă de acest lucru.

Deja versiunea scurtă are un ampatament de aproape 3,30 metri, iar accesul e ușurat de ușile acționate electric, care se deschid în sens invers. Chiar și tradiționala umbrelă ascunsă în portieră are o culoare mai vie, albastră, la fel ca inserțiile din interior.

Cu 431.200 de euro pentru modelul de test, prețul nu se comentează. El reflectă multele ore de muncă manuală înglobate în acest model, pe lângă tehnologia de ultimă oră și rafinatul V12, care este o piesă de artă pe cale de dispariție în noua ordine mondială eco.

Concluzie

Rolls-Royce Ghost Black Badge este un altfel de Rolls, un Rolls pe care să îl conduci, nu în care să te lași condus. Deși suspensia este mai fermă, iar direcția, mai incisivă, confortul suprem nu a fost afectat. Pentru peste 400.000 de euro, te bucuri și de cel mai rafinat V12 din istorie.

DATE TEHNICE 
Caroserie
Limuzină cu 4 uși și 4 locuri. L × l × h: 5545 × 2148 × 1571 mm. Ampatament: 3295 mm. Volum portbagaj: 507 l. Masă proprie: 2490 kgTren de rulare
Suspensie multilink în față și în spate, cu reglaj continuu al amortizării, frâne cu discuri ventilate la toate roțile, jante 21 inchi

Transmisie
Tracțiune integrală, direcție integrală, cutie de viteze automată cu 8 trepte

Propulsie
Motor V12 twin-turbo, cilindree 6750 cm³, putere max. 441 kW (600 CP)/5250–5750 rpm, cuplu max. 900 Nm/1700–4000 rpm

Performanțe
0–100 km/h 4,7 s
Viteză maximă 250 km/h
Consum mediu (WLTP) 359 g/km

Preț model testat
Rolls-Royce Ghost Black Badge 431.200 euro

test Rolls-Royce Ghost Black Badgetest Rolls-Royce Ghost Black Badgetest Rolls-Royce Ghost Black Badgetest Rolls-Royce Ghost Black Badgetest Rolls-Royce Ghost Black Badge

 

Articole similare

Comentați?

* Acest formular stochează date doar la cerere și doar pentru popularea automată a formularului cu datele dvs, la următoarea vizită. În cazul stocării la cerere, date nu sunt procesate sau utilizate în alt scop.