Home Modele noi A treia generație Dacia Duster: Full hibrid, 4×4 și opțiuni noi

A treia generație Dacia Duster: Full hibrid, 4×4 și opțiuni noi

de Răzvan Măgureanu
Dacia Duster Journey si Extreme 2024

Platformă modernă, design extrem de atrăgător, opțiuni noi, full hybrid în premieră! A treia generație Dacia Duster se transformă dintr-un model low-cost într-unul dezirabil, dar care promite să păstreze cel mai bun raport preț/calitate din segment. Am fost la Lisabona pentru primul contact static.

Dacia a prezentat a treia generație Duster. Primele două generații produse între 2010-2017 și 2017-2023 s-au vândut în peste 2,2 milioane exemplare și în prezent în fiecare zi ies 100 exemplare de pe porțile uzinei din Mioveni.

Dimensiuni similare, design simplu și robust
Amprenta la sol e aproape identică, deoarece noul Duster are exact aceeași lungime ca și predecesorul său, de 4,34 m, iar lățimea, de 1,81 metri, este cu 6 mm mai mare. În schimb, înălțimea, de 1,66 m, este cu 33 mm mai mică. Dacia nu a mărit dimensiunile comparativ cu vechea generație pentru a păstra o distanță suficientă față de viitorul Bigster.

Ampatamentul nu a fost anunțat dar la prima probă de ședere în mașinile expuse la evenimentul de la Cascais, Portugalia, spațiul în spate la genunchi este cel puțin la fel de mare precum la fosta generație. În continuare, nu există cotieră centrală în spate și spătarul nu e prea mult profilat, dar condițiile de ședere sunt decente.

Dacia Duster Extreme

Dacia Duster Extreme

În față în schimb există o cotieră centrală mai lată decât la vechiul model, cu un compartiment pentru depozitare adânc și un spațiu dedicat pentru încărcarea wireless a telefonului mobil la baza consolei centrale. Noul Duster are în premieră podea mobilă la portbagaj, la fel ca la Renault Captur, vine cu roată de rezervă îngustă în standard, iar volumul portbagajului, de 472 de litri, este cu 6% mai mare decât în trecut (versiunea 4×2). Podeaua mobilă este standard sau opțională în funcție de echipare.

Dacia Duster ExtremeDacia Duster JourneyDacia Duster JourneyDacia Duster Journey
portbagaj cu podea mobilă
Dacia Duster Journey
portbagaj cu podea mobilă
Dacia Duster Extreme
portbagaj fără modea mobilă
Dacia Duster Extreme
portbagaj fără modea mobilă

Ceea ce ne place la noul Duster este designul, care este diferit de al majorității SUV-urilor concurente de pe piață. Renault a repoziționat Dacia ca robustă și outdoor, esențială și coll, eco-smart. De aceea, designul preia elemente de la off-roadere tradiționale cum ar fi capota plată, plafonul perfect orizontal, grila radiatorului aproape verticală și protecțiile de la pasajele roților și praguri.

Însă, pe de altă parte, noul Duster nu vrea să epateze cu designul, ci promovează formele și volumele simple. De asemenea, păstrează nealterată linia laterală a caroseriei, care urcă spre spate păstrând neschimbate forma și aria suprafeței celui de-al treilea geam lateral. Spre deosebire de vechea generație, linia de centură a caroseriei este mai înaltă, proporția între tablă și suprafața vitrată fiind de circa 2/3–1/3.

De asemenea, parbrizul este puțin mai vertical, iar luneta, ceva mai înclinată. Farurile și stopurile au o semnătură luminoasă în Y, motivul acestei litere fiind regăsit și la gurile de ventilație (vopsite în culoare cuprului la Extreme).

Materiale noi pentru protecțiile de la praguri și barele de protecție

Aerul de off-roader e dat și de protecțiile de la pasajele roților și pragurilor, care sunt nevopsite. Acest material, numit „Starkle“, a fost prezentat prima oară la conceptul Manifesto și este, de fapt, un plastic special, necasant și plăcut la atingere, reciclat în proporție de 20%.

Practic, punctulețele albe din masa lui sunt plastic reciclat. Acesta nu e vopsit și se regăsește în toate echipările noului Duster. Același material va fi utilizat și la barele de protecție ale lui BMW Neue Klasse, însă Dacia este primul constructor din lume care le-a industrializat.

De asemenea, barele de protecție din față și din spate sunt realizate dintr-un material plastic vopsit din turnare, care e negru la versiunile de bază și gri la cele superioare. Neutilizând vopsea, Dacia protejează mediul înconjurător, dar, în același timp, atât plasticul utilizat la barele de protecție, cât și starkle-ul sunt foarte rezistente la zgârieturi, potrivindu-se ca o mănușă la un SUV.

Platformă CMF-B nouă

După două generații în care Dacia Duster s-a bazat pe platforma ranforsată a lui Logan (preluată de la Clio II, din 1998) și versiunea 4×4 utiliza puntea multilink și sistemul de tracțiune integrală de la fosta generație Nissan Qashqai, noul model trece la platforma modernă CMF-B, care stă și la baza lui Sandero/Logan/Jogger, dar și a lui Clio/Captur. Acest lucru înseamnă în primul rând un tren de rulare mai modern, mai sigur și mai ferm, cu ruliu mai mic în viraje (rămâne de confirmat la primul test, în aprilie 2024), precum și posibilitatea de a oferi un sistem de propulsie full hybrid și o arhitectură electronică complet nouă.

Dacia Duster Extreme

Dacia Duster Extreme

În același timp, noua Dacia Duster este primul model pe platforma CMF-B care are și versiune cu tracțiune integrală. Astfel, la versiunile 4×4 puntea spate e multilink, în loc de semiindependentă, ca la celelalte versiuni, iar garda la sol este de 217 mm, cea mai mare din segment, față de 209 mm la versiunile 4×2. De asemenea, barele de protecție sunt decupate mai abrupt la versiunile 4×4, care au unghiuri de trecere puțin mai bune, 31° de atac și 36° de ieșire.

Versiunile 4×4 au și un nou selector pentru tracțiune și modurile de rulare cu cinci poziții: Eco (în mod normal, merge cu tracțiune față dacă drumul este curat și nu e nevoie de tracțiune integrală), Auto (comută între 4×2 și 4×4 în funcție de viteză și aderență), Mud/Sand, Off-road (similar cu fostul mod 4×4 Lock, dar distribuția nu e fixă 50/50%, ci se poate varia în funcție de aderență și viteză) și Snow (reglaj specific pentru ESP).

Dacia Duster Extreme

selectorul cu cele cinci moduri de rulare la 4×4

În plus, versiunile 4×4 dispun ca și vechea generație de Hill Descent Control (funcționează de la 0 la 30 km/h, inclusiv în marșarier), clinometru longitudinal și transversal, iar în premieră se oferă indicator pentru distribuția puterii față/spate.

Toate versiunile 4×4 au scuturi de protecție în față și în spate și chedere la partea inferioară a ușilor, pentru a proteja interiorul de noroi. Echiparea de top, orientată spre off-road și numită Extreme, vine cu bare de acoperiș modulare, care se pot muta în poziție transversală, precum la Sandero Stepway, și cu o așa-numită tapițerie TEP, ce se poate spăla. Aceasta este un fel de Alcantara sintetică identică cu Neotexul utilizat în unele modele Mercedes, inclusiv AMG.

Dacia Duster Extreme

clinometru longitudinal si transversal, distribuție în timp real a cuplului față-spate

Materiale și echipare peste medie

Planșa de bord este acoperită cu un plastic tare, dar de foarte bună calitate, iar tapițeria plafonului e și ea peste media clasei. Pe fețele de uși este un plastic ceva mai ieftin, care arată totuși decent, dar nici la Škoda Kamiq, de exemplu, nu se oferă un material superior în această zonă.

Duster e disponibil cu patru echipări: Essential, Expression și două echipări de top la același nivel, Journey, orientată spre confort, și Extreme, orientată spre off-road și outdoor.

Ca și la alte modele Dacia, echiparea de bază, Essential, include un sistem Media Control care afișează informațiile pe un display de 3,5 inchi în planșa de bord, lângă instrumentele analogice, și care poate fi controlat de la butoanele de pe volan sau cu ajutorul telefonului mobil, dacă îl conectezi la mașină.

A doua echipare, Expression, și una din cele două echipări de top, Extreme, au sistem multimedia cu ecran tactil de 10,1 inchi, cu o rezoluție foarte bună, care se mișcă foarte rapid. La baza ecranului se află comenzi tactile pentru climatizare, încălzirea scaunelor, reglarea temperaturii stânga-dreapta (Dacia Duster are în premieră climatizare automată duală) și viteza curentului de aer, dar există și comenzi cu butoane fizice sub display, pentru recirculare, dezaburire și dublarea unor comenzi cum ar fi reglajul temperaturii și a vitezei curentului de aer.

Dacia Duster Extreme

planșă de bord Dacia Duster Extreme

Acestea sunt necesare deoarece versiunea de bază Essential nu are ecran tactil. Dacă rezoluția ecranului este superbă, în schimb camera de marșarier e aceeași, rezoluția nefiind grozavă. Camerele 4K ar fi fost prea scumpe și Dacia a preferat să le păstreze pe cele vechi. În lista de dotări opționale există și cameră la 360°, foarte utilă nu doar în off-road.

Versiunea de top, Media Nav Live, standard la Journey și opțională la Extreme, vine suplimentar cu navigație și sistem audio Arkamys 3D și include hărțile Here în timp real. Meniurile sistemului multimedia se pot configura după dorință, la fel ca și la rivali. De la echiparea Expression în sus, tabloul de bord este digital, informațiile fiind afișate pe un display de 7 inchi configurabil în două layouturi.

Sistemul multimedia vine cu Apple CarPlay și Android Auto wireless. În premieră la Dacia Duster se oferă încărcare wireless pentru telefonul mobil, compartimentul plasat ideal la baza consolei centrale având o bază antiaderapantă și asigurând o protecție perfectă pentru telefon. Lângă el se află două prize USB-C, alte două fiind la baza tunelului median pentru locurile din spate. De asemenea, clima automată cu reglaj stânga-dreapta este o premieră la Duster.

Dacia Duster ExtremeDacia Duster ExtremeDacia Duster ExtremeDacia Duster ExtremeDacia Duster ExtremeDacia Duster ExtremeDacia Duster ExtremeDacia Duster Extreme

Fără diesel, cutie automată doar la hibrid

Versiunea de bază, ECO-G100 pe GPL, are un motor turbo de un litru, cu trei cilindri și 100 CP, care în echiparea de bază, Essential, va începe de la sub 20.000 de euro. Aceasta este singura informație despre prețuri care a fost comunicată, restul urmând a fi anunțate ulterior. Versiunea cu GPL se mândrește cu o autonomie de 1300 km, datorită celor două rezervoare, de 50 de litri pentru GPL și 50 pentru benzină, și cu emisii cu 10% mai mici decât ale unui motor comparabil pe benzină.

Pasul următor în gamă e motorul TCe130 pe benzină. Deși denumirea este veche, propulsorul e nou, sub capotă lucrând acum ultramodernul 1.2 turbo cu trei cilindri de la Austral, în loc de 1.3 turbo cu patru cilindri. Este pentru prima oară când Dacia încalcă strategia de a utiliza tehnologii deja verificate și amortizate de la Renault.

Motorul 1.2 turbo în trei cilindri debutează în premieră în acest segment la grupul Renault neexistând la Captur, Clio, Micra sau Juke. Această decizie se bazează probabil pe necesitatea obținerii de emisii cât mai mici, noul 1.2 Turbo urmând să înlocuiască treptat 1.3 turbo. Motorul în trei cilindri este cuplat exclusiv cu o cutie manuală cu șase trepte, la fel ca și ECO-G 100, și e disponibil cu tracțiune 4×2 și 4×4.

În Europa, 20% din clienți optează pentru 4×4, în timp ce în România procentul depășește 50%. Din păcate, nu există o cutie automată nici pentru versiunea 4×2, ceea ce poate fi un handicap, iar o versiune mai puternică, cum era TCe150, nu se mai oferă. Și în acest caz, explicația e simplă. Motorul 1.2 Turbo nu are încă o versiune cu transmisie automată în grupul Renault dar probabil Renault va dezvolta una în viitor.

Dacia a dorit ca modelul de top să fie noul full hybrid 140, echipat cu același sistem hibrid de la Jogger și Captur, care dezvoltă 140 CP din motorul aspirat de 1,6 litri și 94 CP, motorul electric de 49 CP și starter/generatorul de 20 CP. Energia recuperată la frânare este stocată în bateria Li-Ion de 0,85 kWh utilizabili (1,2 kWh brut). Diesel nu se mai oferă, dar hibridul va fi la fel de eficient, deoarece Dacia promite că în oraș acesta funcționează până la 80% în mod electric. Consumul nu a fost anunțat, dar la Jogger Hybrid este de 4,8 l/100 km, deci ne așteptăm la valori apropiate. Tot 4,8 l/100 km consuma și 1.5 dCi 4×2 la fostul Duster.

Referitor la prețuri, putem face doar o estimare. Probabil că 1.2 turbo 4×2 va începe în jur de 22.000 euro, iar versiunea 4×4 va ajunge spre 24.000 euro în timp ce hibridul va fi ceva mai scump decât Jogger Hybrid, deci va ajunge undeva la 25-26.000 euro. Dacia a promis însă că, inclusiv opționale, nicio versiune nu va depăși 30.000 euro.

În exclusivitate anunțăm că va exista și o nouă versiune pick-up.

You Clip: Simply Clever în versiune românească

Noul Duster vine cu o invenție foarte practică, numită „You Clip“, care vrea să concureze cu Simply Clever de la Škoda. Ce înseamnă? Este un sistem de patru clipsuri la Essential și șase la celelalte versiuni, practicate direct în caroserie: unul în bord, pentru telefon, altul pe tunelul central la picioarele pasagerului din față, unul în spatele consolei centrale pentru locurile spate, două pe lateralele portbagajului și una în hayon.

Dacia Duster Extreme

Poziționarea You clip in noul Duster

Opțional se mai pot comanda încă două clipsuri cu suportul aferent ca accesorii pentru fixarea unor tablete pe tetierele scaunelor din față. În cele șase clipsuri se poate monta un cârlig, o lanternă cu LED, precum lanternele de cap pentru pescari, sau un suport de băuturi. De exemplu, de clipsul de pe hayon poți atârna o lanternă care îți luminează tot portbagajul. Sistemul You Clip este standard la Extreme, iar accesoriile pot fi comandate opțional la celelalte versiuni.

Concluzie

A treia generație Dacia Duster a trecut printr-o transformare profundă, de la mașină low-cost la una high-tech dezirabilă, dar nu va mai fi un chilipir chiar dacă va păstra un raport preț/calitate/dotări fără concurență. Nu o mai cumperi doar pentru preț, ci pentru ce oferă. Cu motor turbo în trei cilindri sau sistem full hybrid, cu sistem multimedia de top, cu hărți în timp real, sistem off-road performant, cu numeroase facilități și informații, sistem audio premium și nu în cele din urmă cu un design atrăgător, Duster joacă într-o nouă ligă.

 

Articole similare

Comentați?

* Acest formular stochează date doar la cerere și doar pentru popularea automată a formularului cu datele dvs, la următoarea vizită. În cazul stocării la cerere, date nu sunt procesate sau utilizate în alt scop.