Apple CarPlay și Android Auto au fost lansate la un moment dat pentru a face aplicațiile smartphone-urilor mai compatibile cu utilizarea unui automobil, într-un mod ieftin și sigur. Numai că realitatea arată destul de diferit.
Ideea în sine este genială: de ce sistemelor infotainment să le fie necesară adăugarea a diverse proprietăți și aplicații online dacă oricum majoritatea dintre ele deja rulează pe un smartphone modern? Totul ar fi ideal dacă nu ar exista problema operării acestora.
Telefonul mobil ținut în mână în timpul șofatului este interzis cam peste tot, acesta putând fi utilizat doar dacă e fixat într-un suport special. Însă chiar și în acest caz, cele mai multe aplicații gândite pentru utilizarea de către șoferi se descalifică singure cu fonturile lor minuscule și zonele tactile de mici dimensiuni.
Exact aici intervin în joc sistemele de suport special gândite pentru asta: Apple CarPlay și Android Auto. Aplicațiile selectate pot fi afișate pe monitor în mașină și utilizate în condiții de siguranță. În funcție de sistemul infotainment, interacțiunea se face prin intermediul ecranului tactil sau al unui controller rotativ, cum e cazul lui iDrive de la BMW.
CarPlay prin intermediul bluetooth
Aplicațiile nu sunt proiectate în fiecare caz pe un ecran mai mare, în schimb dimensiunea fontului și panoul de control sunt adaptate. Schimbul de date dintre telefonul mobil și automobil se realizează prin intermediul unui cablu USB; cu Android Auto, o suplimentare de conexiune bluetooth este necesară pentru a efectua un apel. Recent, Apple CarPlay a devenit capabil să permită conexiunea wireless a telefonului, prin intermediul bluetooth-ului, care a funcționat fără probleme în testul cu BMW Seria 7. Deși versiunea USB are avantajul că telefonul mobil se încarcă în timpul conexiunii, totuși mulți șoferi apreciază că nu au nevoie de un cablu: o grijă în minus și un pic mai mult confort.
Cu toate acestea, ceea ce nu era de așteptat este oferta limitată a aplicațiilor care pot fi partajate. De exemplu, CarPlay acceptă doar câteva aplicații licențiate Apple, iar în cei 2 ani de la lansarea sistemului, aproape nicio aplicație nouă nu a fost adăugată.
Și printre aceste câteva aplicații, găsim unele limitate la știri din SUA sau portaluri de sport locale, pentru care există prea puțini utilizatori în Europa. În cazul lui Android, oferta arată aproape la fel de sărac.
Prin urmare, nu găsim mai mult „infotainment“ în afara navigării pe internet sau ascultării radioului. Utilizarea directă a telefonului în timpul călătoriei, seducătoare, dar periculoasă, nu prea poate fi pusă în practică, având în vedere că multe dintre aplicațiile vast folosite sunt blocate. Producătorii de automobile nu au nicio influență directă asupra a ceea ce dezvoltatorii de sisteme de operare au de gând să facă. Oricine vrea să navigheze prin Apple CarPlay și Android Auto este obligat să acceseze hărți furnizate de Apple sau Google. Unele alternative excelente de ghidare, precum aplicația Sygic, sunt blocate în mod artificial.
Politică de opțiuni absurdă
Totuși, inclusiv producătorii de automobile sunt responsabili pentru faptul că interfețele telefoanelor inteligente rămân în urma posibilităților lor. Spre exemplu, așa cum se întâmplă atunci când alegeți opțiunea de conectare la un dispozitiv de navigare scump. Clienții de BMW au posibilitatea de a-și comanda conexiunea Apple CarPlay (circa 300 de euro) numai dacă optează pentru dispozitivul de navigație Professional (circa 3000 de euro), plus serviciile Connected Drive (circa 350 de euro). Însă atunci, nu mai au nevoie de CarPlay fiindcă sistemul BMW este suficient de evoluat în sine pentru a gestiona funcții și servicii de internet. Același lucru este valabil și pentru multe modele Audi, Mercedes și Porsche.
Apple CarPlay și Android Auto au fost proiectate ca alternative ieftine la sistemele automobilelor costisitoare. Până la urmă, acestea nu au nevoie de mai mult decât de un simplu ecran în mașină, având în vedere că restul tehnologiei necesare este deja înglobată în smartphone. Ca în Ateca, unde SEAT oferă RadioTouch cu opțiunea de conexiune FullLink. Astfel, posesorii de Ateca preocupați de costuri vor beneficia de aportul telefonului mobil pentru a se bucura de navigație completă și de avertizări de trafic în timp real. Cu toate acestea, CarPlay și restul sistemelor similare ratează șansa de a se dovedi prea utile pentru majoritatea automobilelor de pe piață.