Revista AMS Știri Tehnologie Video

BMW, despre Seria 4 și resursele dezvoltării EV

BMW, despre Seria 4 și resursele dezvoltării EV

Astăzi, ca în fiecare ultimă joi a fiecărei luni, a sosit și cel mai nou număr al revistei Auto Motor și Sport. BMW ne oferă primele imagini oficiale cu noua generație Seria 4 Coupé – model ascuns încă de camuflaj. Iar constructorul bavarez ne-a invitat recent și la o discuție despre tehnologia bateriilor sale.

Trebuie să continuăm să credem – „Totul va fi BINE!” – să rămânem activi, sănătoși și implicați în pasiunile noastre. Pentru mulți dintre cei atinși de „microbul” automobilismului noul număr Auto Motor și Sport poate reprezenta refugiul perfect pentru un pic de relaxare în izolare.

BMW, despre Seria 4 și resursele dezvoltării EV

Kia Motors Corporation extinde suplimentar – inclusiv în România – perioada de acoperire a garanției originale de la producător. Programul „Kia Promise” este gândit pentru a sprijini clienții Kia a căror posibilitate de deplasare este limitată din cauza pandemiei de Covid-19. Oferit inițial pentru automobilele a căror garanție originală urma să expire între 1 Februarie și 30 aprilie 2020, programul “Kia Promise” a fost extins suplimentar, tuturor automobilelor eligibile, până la 30 iunie 2020.

BMW, despre Seria 4 și resursele dezvoltării EV

Noul BMW Seria 4 se află în pregătirile finale – faza finală a testelor dinamice. Deci, mai avem foarte puțin până la dezvelirea oficială – până atunci prototipurile au revenit acasă de la centrul de teste hibernale de la Arjeplog (Suedia), centrul de testare al BMW Group din Miramas (Franţa) și de pe Nürburgring Nordschleife. Astfel, acestea se află acum la München – inginerii au acum grijă de Seria 4 Coupé pe autostrăzi şi drumuri naţionale din jurul Centrului de Cercetare şi Inovare (FIZ).

BMW, despre Seria 4 și resursele dezvoltării EV

Avem inclusiv imagini și un film cu un prototip – iar acesta este chiar noul vârf de gamă: M440i xDrive Coupé. Acesta va fi dotat cu un șase cilindri în linie de 374 CP, tehnologie mild-hybrid 48V pentru un plus de 8 kW/11 CP, transmisie Steptronic Sport, tracțiune integrală xDrive și o multitudine de elemente „M”. BMW ne-a dezvăluit și câteva „secrete” cu ajutorul unei comparații rapide cu „fratele” Seria 3 Sedan. Astfel, Seria 4 Coupé are un coeficient aerodinamic mai bun cu 0,015 puncte, o gardă la sol redusă cu 57 de mm și un centru de greutate mai jos cu 21 de milimetri. Nu în ultimul rând, ecartamentul spate este cu 23 de milimetri mai lat.

BMW, despre Seria 4 și resursele dezvoltării EV

Recent, AMS a participat la o masă rotundă online cu o serie de experți ai BMW Group implicați în procesul și tehnologiile de electrificare. Practic, BMW Group ne-a povestit cum gestionează ciclul foarte complex de producție a bateriilor. Compania urmărește o integrare pe toate nivelurile, de la materia primă la cea de-a cincea generație a trenurilor de rulare electrice. Bavarezii au deschis noul „Centru de Competență pentru Celule de Baterii al BMW Group” la München în noiembrie 2019, iar după ce va ajunge anul acesta la capacitatea maximă va deveni unul din resorturile centrale ale strategiei de electrificare a constructorului teuton.

BMW, despre Seria 4 și resursele dezvoltării EV

Experții companiei – în special Andreas Raith, șeful de proiect Tehnologia Bateriilor – ne-au povestit pe larg întreg ciclul implicat în complexul drum al bateriilor. Totul începe cu obținerea materiei prime – cum ar fi cobalt şi nichel, acolo unde BMW se luptă să asigure o dezvoltare sustenabilă şi controleze impactul social şi de mediu derivat din exploatarea acestor resurse. Apoi, noul Centru de Competențe urmărește întregul lanț de valori al tehnologiei celulelor de baterii – de la cercetare şi dezvoltare la compoziția şi designul celulelor. Întrebați de colegii jurnaliști despre posibilitatea producerii propriilor celule de baterii, experții BMW au oferit un răspuns clar – „BMW Group nu își propune să producă propriile celule de baterii, ci să îşi asigure competența pentru cele mai bune soluții din industrie în colaborare cu unii din cei mai mari producători din domeniu.” De exemplu, știm deja că producătorul bavarez are contracte de peste 10 miliarde de euro pentru perioada 2021–2031 cu Samsung SDI şi CATL.

BMW, despre Seria 4 și resursele dezvoltării EV

De altfel, BMW are o producție internă de baterii – celulele sosite de la furnizori sunt asamblate în modulele necesare la uzinele Dingolfing (Germania), Spartanburg (SUA), BBA din Shenyang (China) și Thailanda (alături de Dräxlmaier Group). Foarte important, până la finalul acestui an întreaga producție de baterii se va baza pe energie din resurse regenerabile (Europa atingea acest prag încă din 2018). În plus, bateriile au nevoie de un plan și după ce își încetează ciclul de viață de la bordul automobilelor – BMW are proiecte de reciclare și „second-life” cu Northvolt (Suedia) și Umicore (Belgia), precum și o „fermă de baterii” la fabrica din Leipzig (Germania). Conform planului strategic, BMW dorește să ajungă la peste 25 de modele electrificate (din care minim 13 EV) până în 2023. Practic, pentru piața europeană BMW are în plan un procent de 25% (2021), 33% (2025) și 50% (2030) vânzări de modele electrificate din total.

BMW, despre Seria 4 și resursele dezvoltării EV

Compania se bazează pe doar două arhitecturi flexibile pentru atingerea acestor obiective ambițioase – noile platforme pentru tracțiune față şi integrală, respectiv tracţiune spate şi integrală. Acestea vor fi combinate cu noua generaţie de tren de rulare electric. Practic, BMW Group va putea integra orice sistem de propulsie (motor cu ardere internă, plug-in hybrid şi electric) pe același model, producând oricare dintre versiuni oricând este nevoie – totul pe aceeași linie de asamblare. Mai mult, sistemul de propulsie „Gen5” va fi capabil să „joace” în orice categorie – PHEV sau EV. Pentru plug in hybrid, acesta va oferi un CCU (combined charging unit – unitatea de reîncărcare) scalabil, de la 3,7 la 11 sau chiar 22 kW (maximul pentru AC). În zona EV, Gen5 va merge de la modelele de intrare în gamă (puteri de doar 90 kW) și până la cele de înaltă performanță, de peste 300 kW. Conform experților, BMW a ajuns la un grad avansat de modularitate a pachetelor de acumulatori – iar de acum încolo îi interesează nu doar progresul în creșterea densității energetice, ci mai ales reducerea costurilor de producție per kWh. La final, am avut parte și de o scurtă sesiune „Q&A”:

AMS: BMW i3 a ajuns acum la un prag de 120 Ah (44,2 kWh) pentru acumulatori – având însă fix aceleași dimensiuni ca și înainte. Compania a reușit, în timp, să crească de la 60 la 94 și 120 Ah (22/33/44 kWh). Credeți că s-a ajuns la valoarea maximă?
BMW: Grupul a confirmat la începutul acestui an că intenționează să țină BMW i3 în fabricație până în 2024. De aceea, în următorii ani sunt așteptate noi update-uri pentru model care ar putea include o creștere a capacității bateriei. Totodată, raportându-ne la actuala baterie BMW i3, de generație a 4-a, este de așteptat ca densitatea energetică să se dubleze până în 2030. Deci şi din această perspectivă există, cu siguranță, potențial de îmbunătățire.

BMW, despre Seria 4 și resursele dezvoltării EV

AMS: BMW lucrează la aplicații electrice pe baterii, dar și tip „fuel cell” – pilă de combustie pe hidrogen. Cum considerați cele două tehnologii – competitoare sau complementare? Care dintre ele este mai de succes din punct de vedere tehnologic?
BMW: Perspectiva BMW Group este că soluțiile cu pile de combustie sunt relevante pentru automobile de dimensiuni mari şi pentru cele gândite să acopere distanţe foarte mari, așa cum este BMW X5/X7 sau BMW Seria 7. Sunt anticipate aplicații în special pentru autovehicule comerciale, precum camioane de mare tonaj. Din această perspectivă sistemul cu hidrogen este o soluție complementară pentru automobilele cu baterii, chiar dacă sistemul de propulsie este, în final, tot unul electric.

Una din limitările sistemului cu pile de combustie este legată de rețeaua de stații de încărcare. Nu există nicio stație de alimentare publică în România, dar în Europa de Vest infrastructura începe să se dezvolte treptat, cu avantajul că o astfel de stație de alimentare poate să deservească mult mai multe automobile decât o stație de încărcare electrică şi sunt posibile conversii de la benzinăriile obișnuite cu costuri evaluate în jurul cifrei de un milion de Euro. În același timp este foarte important ca hidrogenul folosit să fie produs din surse de energie regenerabile, pentru un impact cât mai mic asupra mediului. În acest sens există ideea unei așa numitele stocări a energiei în caz, astfel, energia verde produsă în surplus să fie convertită prin electroliză în hidrogen, stocată şi distribuită către stațiile de alimentare.

BMW Group are o colaborare cu Toyota inițiată în 2013 pentru dezvoltarea sistemelor de propulsie cu pile de combustie. Compania intenționează să lanseze o flotă pentru un test de clienți în 2022 cu un model bazat pe actuala generație BMW X5. Este de așteptat ca programul să fie dezvoltat în stilul celui creat de MINI acum 10 ani. BMW Group estimează că primele modele de serie disponibile mare vor fi disponibile pentru vânzare după 2025, o dată cu dezvoltarea infrastructurii.