Home Știri BMW i3, primul model electric BMW, a ieșit din producție

BMW i3, primul model electric BMW, a ieșit din producție

de Dan Damian
BMW i3

BMW i3, pionierul modelelor electrice BMW, a ieșit din producție după aproape 8 ani și jumătate, dar nu înainte de o ediție exclusivă, de final de carieră.

La începutul automobilelor electrice moderne, BMW i3 era o apariție exotică. Și era și primul model BMW electric de serie mare. Primul produs al sub-brandului (atunci) BMW i, alături de BMW i8. De altfel, BMW i3 este și acum un automobil exotic, designul său fiind, fie că place sau nu, imediat recunoscut și foarte tehnologizat.

BMW i3 a debutat în 2013 și, de atunci, au fost produse puțin peste 250.000 de exemplare, vândute în peste 74 de țări din întreaga lume. Extrem de manevrabil, BMW i3 a devenit în scurt timp de la lansare unul dintre cele mai exotice automobile electrice cu profil urban. Caracteristicile sale tehnice inițiale nu mai par impresionante astăzi. Modelul bavarez a debutat cu o baterie de 21,6 kWh (18,8 kWh net), care permitea o autonomie de 190 km (conform vechiului standard, NEDC), dar motorul de 170 CP și 250 Nm oferea performanțe bune: 0 – 100 km/h în 7,2 secunde și 150 km/h viteză maximă.

BMW i3

Pentru câțiva ani, BMW i3 a fost disponibil și în versiune cu range extender, adică avea și suportul unul motor de 2 cilindri (647 cmc) și 38 CP, pe post de generator, dar această versiune a fost scoasă din producție, atât pentru a păstra modelul strict electric al lui i3, dar și pentru faptul că nu aducea mari beneficii autonomiei (pe scurt: un motor termic nu poate alimenta cu energie bateriile în așa fel încât acestea să facă față consumului motorului electric responsabil cu propulsia).

Ulterior, BMW a mărit capacitatea bateriei la 33,2 kWh (27,2 kWh, net), ceea ce a permis creșterea autonomiei la 300 km (tot sub standardul, de atunci, NEDC).

Ulterior, capacitatea bateriei a ajuns la 42,2 kWh (brut), care permite parcurgerea unei distanţe de până la 307 kilometri, dar conform standardului WLTP, mai nou (și mai realist).

La fel ca BMW i8 (coupe-ul mai scump și cu co carieră mai scurtă), BMW i3 era construit aproape integral din CFRP, plastic ranforsat cu fibră de carbon, ceea ce a permis o masă proprie de doar 1.280 km (la o lungime de 4 metri), dar reparațiile erau complicate, pentru că multe subansamble trebuiau înlocuite în cazul crăpăturilor din structura fibrei de carbon.

BMW i3 interior

BMW a început atunci și ofensiva sa de a aduce cât mai aproape de neutralitate emisiile de CO2 din procesul de fabricație. Astfel, plasticele din interiorul lui i3 proveneau, în proporție de 20%, din materiale reciclate, iar tapițeria interiorului era realizată integral din materiale reciclate.

BMW i3 a fost produs la uzina BMW din Leipzig, care și-a început activitatea din 2005. În prezent, aproximativ 1.100 de automobile ies zilnic de pe liniile de producţie, modelele fabricate aici fiind BMW Seria 1, BMW Seria 2 Gran Coupé, BMW Seria 2 Active Tourer şi BMW i3. BMW Group a investit deja în total peste trei miliarde de euro în locaţia sa din Leipzig. Forţă de muncă principală cuprinde aproximativ 5.300 de persoane.

Ultima ediție specială a lui i3 este BMW i3s HomeRun Edition, două noi finisaje BMW Individual fiind adăugate gamei: Frozen Dark Grey şi Frozen Red II. În plus, HomeRun Edition include jante de 20 de inchi, din aliaj uşor, cu design double-spoke, un acoperiş de sticlă acţionat electric, geamuri cu protecţie solară şi faruri LED adaptive. Modelele speciale vin şi cu designul interior Suite, care include tapiţerie cu piele Vernasca Dark Truffle, un panou de instrumente îmbrăcat în piele, volan din piele cu ornamente galvanizate, o tapiţerie Carum Grey a acoperişului, iluminare ambientală şi Welcome Light. Doar 10 modele din ediția BMW i3s HomeRun au fost produse, iar clienții au putut asista la asamblarea acestora.

Karsan Jest și BMW i3

Bateriile de înaltă tensiune dezvoltate şi produse de BMW Group sunt folosite şi în alte domenii. Exemple în acest sens sunt autoutilitarele Streetscooter folosite de serviciul poştal german şi autobuzele urbane ale producătorului turc Karsan, precum şi bărcile cu motor cu propulsie electrică ale mărcii Torqeedo, pentru care servesc ca sursă de energie. În plus, bateriile de înaltă tensiune BMW i sunt folosite ca sisteme staţionare de stocare a energiei electrice generate din surse regenerabile, cum ar fi energia eoliană sau solară. Uzina BMW Group din Leipzig are şi o astfel de fermă de stocare a energiei. Este formată din 700 de baterii de înaltă tensiune BMW i3 interconectate în care poate fi stocată electricitatea generată de cele patru turbine eoliene din incinta uzinei.

În România, BMW i3 a fost vândut în aproximativ 700 de exemplare.

Articole similare

Comentați?

* Acest formular stochează date doar la cerere și doar pentru popularea automată a formularului cu datele dvs, la următoarea vizită. În cazul stocării la cerere, date nu sunt procesate sau utilizate în alt scop.