Recent am vizitat centrul de inginerie Bosch din Budapesta, care ne-a dovedit încă o dată adevărul zicalei românești “Unde-s doi puterea crește”. Singura diferență este faptul că, în cazul Bosch, avem in regiune trei centre de cercetare / dezvoltare care colaborează pentru realizarea proiectelor globale – Budapesta, Cluj Napoca și Sofia.
Centrul Bosch Budapesta a fost inaugurat în 2005 și are astăzi peste 3500 de experți (programatori, ingineri electrici și mecanici, fizicieni etc.) care lucrează la viitorul mobilității, fiind al patrulea centrul de cercetare-dezvoltare Bosch la nivel mondial, după Germania, India și China.
Treptat, i-a crescut importanța în activitatea globală Bosch, ajungând astăzi să joace un rol cheie în dezvoltarea mobilității automate și electrice, fiind și un centru important pentru cercetarea, dezvoltare și testarea sistemelor electronice, alături de unele componente mecanice, pentru automobile. Acestea includ ABS, ESP, airbag-uri, managementul electronic al motorului, sisteme de parcare automate, sisteme de conducere electrică, motoare electrice. O altă direcție de dezvoltare include aparatură de bord și sisteme de asistență pentru șofer, toate reprezentând etape semnificative pe drumul către conducerea autonomă.
In septembrie 2022, Bosch a inaugurat la Budapesta un sediu nou, care include 14.000 metri pătrați de zone de cercetare și laboratoare de test, un circuit de test exterior și o hală high-tech de testare.
Multe dintre tehnologiile dezvoltate de acest triunghi – Budapesta – Cluj Napoca – Sofia – sunt din ce în ce mai prezente în utilizarea de zi de zi a șoferilor.
Vehiculele autonome reprezintă o soluție la multe dintre problemele globale, cum sunt schimbările climatice, creșterea siguranței rutiera, sau lipsa timpului și a spațiului. Dar dezvoltarea și acceptarea mobilității autonome depinde de doi factori importanți – dezvoltarea unor soluții fiabile și încrederea tuturor celor implicați. Iar Bosch lucrează intens pe ambele direcții.
Accidentele rutiere iau peste 1,35 milioane de vieți în fiecare an și lasă peste 50 de milioane de răniți, iar cifrele cresc continuu. Pietonii, bicicliștii și motocicliștii sunt implicați în aproximativ jumătate dintre acestea. Dar multe dintre aceste accidente ar putea fi evitate, în primul rând prin sisteme automate pe vehicule.
Bosch are ca țel mobilitatea fără accidente și lucrează pentru asta alături de oameni de știință, politicieni și alte industrii care ar putea contribui la acest obiectiv.
Un vehicul este cu atât mai sigur cu cât are mai multe sisteme de asistență automată, care se alătură sistemelor de siguranță pasivă. Sistemele active intervin înainte de accident și ar trebui să ajute la evitarea coliziunii.
Poate cel mai important și cunoscut sistem de asistență dezvoltat de Bosch este frânarea automată de urgență (Automatic Emergency Brake – AEB), care evită coliziunea (sau reduce mult efectele acesteia) cu un obstacol apărut în fața vehiculului. Fiind activ automat de la pornirea de pe loc, sistemul ajută șoferul la toate vitezele, în orice condiții, ziua și noaptea.
Un sistem interesant, din ce în ce mai prezent pe vehiculele premium noi, este parcarea automata, fără șofer (Remote Park Assist), care face parte dintre sistemele conducerii autonome. Foarte simplu, la apasarea unui buton de pe telefonul mobil, sistemul mută vehiculul în sau în afara locului de parcare selectat în prealabil. Șoferul poate sa rămână în vehicul în timpul manevrei, sau poate să stea afară – aspect foarte util în cazul locurilor de parcare foarte înguste.
Bosch a extins sistemul cu un “valet” automat de parcare, care, având la dispoziție un garaj cu infrastructura compatibilă, preia mașina de la intrarea în garaj și o parchează acolo unde găsește un loc liber. La plecare, șoferul apasă un buton în aplicație, iar mașina vine singură la ieșirea din garaj.
Pe baza acestor sisteme, Bosch a dezvoltat și o parcare automată pentru acasă (Homezone Park Assist). Sunt astfel efectuate automat mișcările repetitive de la ieșirea / intrarea în garajul personal, tot după apăsarea unui buton.
Acestea sunt doar câteva exemple de sisteme la care se lucrează regional, prin colaborare între Budapesta, Cluj Napoca și Sofia. Iar numărul celor care lucrează la cercetare / dezvoltare sunt:
- Total Bosch global – aproximativ 85.500
- Bosch Budapesta – peste 3.500
- Bosch Cluj Napoca – peste 1.500
- Bosch Sofia – aproximativ 600.