Cine se află în frunte în materie de calitate și încredere? Fetișiștii clicurilor de la Audi, maeștrii fiabilității de la Toyota sau un cu totul alt producător? auto motor și sport a verificat mașinile a șase producători germani și patru străini. Participanți au fost câte un automobil de clasă mică și unul de clasă medie.
Text: Alexander Bloch. Foto: Hans-Dieter Seufert
Imaginea este destul de derutantă. Un Lexus CT 200h nou-nouț stă parcat lângă un Opel Corsa vechi de 10 ani, iar bătrânul automobil are lacune mai mici decât așa-zisul rege al perfecțiunii din Japonia. Marele test de calitate efectuat de auto motor și sport a adus cu sine multe surprize, dar nimeni nu s-a gândit că vor fi chiar atât de mari.
Dar să luăm lucrurile pe rând. Prin calitatea unei mașini, clientul înțelege atât fiabilitatea, cât și imaginea de ansamblu. Lipsa problemelor și finisările îngrijite sunt cerințele cele mai importante ale cumpărătorilor, indiferent dacă este vorba despre o mașină mică sau un model de lux.
Pentru verificarea fiabilității, auto motor și sport a luat în considerare propriile teste de anduranță, rapoartele Dekra despre diversele probleme, precum și sondaje efectuate printre cititori. Din această evaluare rezultă o imagine clară: Audi, BMW, Mercedes și Toyota sunt în frunte. Aceste mărci se află pe primele locuri și în privința aprecierilor șoferilor lor (rezultatele sondajului „Best Cars“), însă doar Audi nu prezintă slăbiciuni majore la categoriile în care are reprezentanți și acumulează cele mai multe puncte.
Restul concurenților dovedesc diverse lipsuri: la BMW, marele SUV X5 s-a făcut remarcat în testul de anduranță prin destul de multe aspecte negative. La Toyota, în schimb, micul Yaris afectează considerabil punctajul general în materie de anduranță. Mercedesul de clasă mică, Smart, are parte de o evaluare Dekra sub medie, ceea ce e cu atât mai supărător cu cât C-Class se află în top.
VW ratează razant primul loc la toate testele efectuate și nu se poate distanța prea mult de Kia și Opel. În vreme ce aceștia din urmă au rezultate bune atât la anduranță, cât și la evaluarea Dekra, proprii șoferi le consideră mai puțin fiabile decât este marca VW. Aici trebuie să ținem însă cont că experiențele cu modelele mai vechi au jucat un rol însemnat în sondajul efectuat printre cititori.
Ford, Fiat și Peugeot se situează, în această ordine, cu rezultate în general slabe la coada clasamentului fiabilității. Doar 14% din conducătorii de Fiat și 22% din cei de Peugeot au declarat în sondajul „Best Cars“ că marca lor este fiabilă, dar la Ford s-au strâns totuși 41%.
O situație care, în mod surprinzător, nu se schimbă la proba impresiei calității. Contrar opiniei generale, că aspectul și calitatea pe termen lung sunt două lucruri diferite, valorile din test au fost identice. Fiat și Peugeot își asamblează de departe cel mai neglijent automobilele: distanțe inegale între îmbinări, calitate proastă a tablei (în special, Fiat) și interioare asamblate strâmb îi unesc pe cei doi producători din coada clasamentului. În vreme ce Peugeot se străduiește, cel puțin în ceea ce privește calitatea materialelor și a vopselei lucioase, ceea ce creează o primă impresie bună, la Fiat Panda te izbește imediat mirosul penetrant al finisajelor din plastic.
Opel și Ford se prezintă mediocru în sondajele efectuate printre cititori și la testul calității, ambele mărci având anumite slăbiciuni. De pildă, atât Opel Insignia, cât și Corsa prezintă un fel de „celulită“ consistentă a vopselei și anumite deviații de nuanță. Un fauxpas care nu poate fi uitat nici datorită lipsei zgomotelor în testul efectuat pe drum denivelat. Ford își necăjește clienții cu finisaje ieftine și distanțe inegale între îmbinări. Dar procentul de plastic din finisajele interioare ale lui S-Max este oricum mai mic decât la VW CC.
Kia ar avea toate șansele să ajungă și mai aproape de VW, dar, în vreme ce micul Rio este asamblat cu o calitate peste medie, Optima nu obține, din pricina asamblării inegale și a cablurilor expuse din portbagaj, decât un rezultat submediocru.
La VW și Toyota/Lexus, calitatea mașinilor testate este confirmată și de părerea șoferilor: Up și CC sunt asamblate considerabil mai îngrijit decât iQ și CT 200h. Compactul Lexus dezamăgește la capitolul acesta, lucru confirmat și de faptul că, în 2012, această marcă de lux a pierdut în mod dramatic 16 procente față de sondajul din anul precedent.
Locurile pe podium și le-au asigurat cei trei producători premium germani, cu toate că BMW/Mini își permite slăbiciuni la calitatea vopselei și a îmbinărilor, astfel că Mercedes reușește să se plaseze pe locul doi. Producătorul șvab are probleme cu Smart, lucru care i-a afectat rezultatul, în ciuda prelucrării excelente și a vopselei impecabile a modelului C-Class. Atât Mercedes, cât și BMW sunt supărător de neglijenți la modelele lor de clasă mică.
Audi, în schimb, nu-și permite așa ceva, căci producătorul din Ingolstadt dovedește și la A1, și la A4 același grad de perfecțiune, câștigând detașat testul calității.
1 comentariu
foarte bun testul
Comentarii închise.