De mult timp producătorii de anvelope și experții din industria auto recomandă conducătorilor auto să verifice în mod regulat presiunea în anvelope. Acesta este un aspect important care are drept consecință, în primul rând, îmbunătățirea siguranței, dar și economii reale pentru utilizatorii de autoturisme. Cu toate acestea, tehnicienii din service-urile Premio au remarcat că până la 2/3 dintre conducătorii auto au parametri greșiți de presiune în anvelopele lor. În acest caz, TMPS (sistemul de monitorizare a presiunii în anvelope) este o soluție utilă. În funcție de varianta instalată, sarcina acestui sistem este de a verifica în mod constant corectitudinea presiunii în anvelope sau de a observa diferențele dintre nivelurile de presiune. TPMS, ca orice alt sistem, pentru a-și îndeplini în mod adecvat rolul, trebuie să fie bine întreținut, de preferință în puncte de service specializate, cum ar fi service-urile Premio.
Conform reglementării Comisiei Europene ECE-R 64, începând cu 1 noiembrie 2014, toate vehiculele noi vândute în țările UE trebuie să fie echipate din fabrică cu senzori de presiune TPMS. În ceea ce privește creșterea vânzărilor de mașini noi în România, în special în segmentul de afaceri, tot mai multe vehicule sunt echipate cu sistemul de monitorizare a presiunii în anvelope. În același timp, dispozițiile nu specifică tipul preferat al unui astfel de sistem, motiv pentru care autovehiculele de pe piață sunt echipate cu unul dintre cele doua tipuri de sisteme: direct sau indirect. Trebuie remarcat totuși că un TPMS indirect nu este un sistem independent, ci doar unul dintre funcționalitățile sistemelor ABS și ESP.
“Sistemul indirect nu necesită întreținere, deoarece nu utilizează senzori suplimentari sau nu efectuează măsurători, ci le calculează pe baza impulsurilor primite de la ESP și ABS. În acest sistem este măsurată rotația roții “, spune Viorel Hilea de la PREMIO HILSERV. “Roata cu presiune redusă în anvelopă se rotește mai repede, ceea ce este detectat de senzorii ABS. Un TPMS indirect citește această informație și dacă, după un anumit timp, detectează o diferență, aceasta va indica această neregulă conducătorului auto cu o lumină care arată o presiune greșită într-una dintre anvelope. Sistemul indirect necesită doar instalarea unui software suplimentar care va utiliza datele ABS. Această soluție este considerată mai puțin costisitoare și mai eficientă, dar cel mai mare dezavantaj este lipsa citirii exacte a presiunii în pneuri. Mai mult, măsurarea indirectă este supusă unei rate de eroare ridicate și unei întârzieri în funcționare “, adaugă expertul Premio.
Sistemul direct este mult mai precis și oferă atât măsurători exacte ale presiunii, cât și ale temperaturii, însă principiul său de funcționare este mult mai complex. În sistemele directe, dispozitivele de reglare a presiunii sunt situate de obicei în anvelopele cu supape de aer. Fiecare dintre ele este dotat cu un senzor de presiune, un transmițător radio și o baterie proprie. Informațiile colectate sunt transmise prin radio pe calculatorul de la bord și afișate pe ecran. Sincronizarea diferiților senzori cu computerul este foarte precisă, astfel încât într-o astfel de situație nu se recomandă schimbarea liberă a roților, iar la fiecare înlocuire a anvelopei este necesar să resetați sistemul și să încărcați date noi. La fiecare înlocuire periodică a pneurilor se recomandă verificarea tuturor elementelor individuale ale sistemului. “Senzorul este alcătuit din două componente: unitatea de plastic cu o baterie integrată și supapa – cel mai adesea din aluminiu sau cauciuc și metal. Ambele părți, atunci când sunt deteriorate, pot fi înlocuite numai cu altele noi. Senzorii înșiși nu eșuează, iar înlocuirea lor cu alții noi se va face după 5-8 ani – ceea ce este echivalent cu durata de viață estimată a bateriilor instalate în interiorul lor. Pe de altă parte, senzorii deteriorați în timpul unei înlocuiri a anvelopelor neprofesionale trebuie înlocuiți imediat, prin urmare utilizatorii trebuie să își amintească să verifice anvelopele echipate cu sistemul TPMS numai în punctele de service cu echipamentul adecvat și tehnicienii calificați“, spune Viorel Hilea. Expertul Premio recomandă să se acorde atenție, în special vehiculelor mai vechi, cu precădere americane și franceze – la starea supapelor din aluminiu ale senzorilor, deoarece acestea suferă de multe ori oxidare. În unele cazuri, este suficient să înlocuiți supapa defectă, dar uneori, din păcate, întregul senzor trebuie înlocuit.
Pot exista și erori de sistem. Cum să le identificați? “Dacă indicatorul de control al presiunii în anvelope se aprinde la bord, mai întâi trebuie să verificați nivelul presiunii în anvelope – pe o stație de alimentare sau la cel mai apropiat service de anvelope. Dacă nivelul presiunii este corect, înseamnă că există ceva în neregulă cu TPMS și este necesar să vizitați un punct de service specializat în astfel de reparații cât mai curând posibil. Uneori pot apărea și probleme cu umflarea roților. Acestea pot rezulta din supapele deteriorate – cu cât le înlocuim mai devreme, cu atât costurile vor fi mai mici “, explică Abri Sandor de la PREMIO ARINOVIS. În cazul achiziționării unui alt set de roți, conducătorii auto ar trebui să rețină faptul că acestea trebuie să fie echipate la rândul lor cu un set suplimentar pentru senzori, care se vor programa și se vor sincroniza cu sistemul.
“Întreținerea TPMS necesită mai multă atenție în timpul funcționării, respectarea procedurilor specifice în timpul înlocuirii și instrumentele de diagnostic adecvate pentru testarea senzorilor de presiune. Numai profesioniștii instruiți corespunzător și punctele de service specializate pot gestiona corect mecanismul, fără a expune conducătorul auto la costurile suplimentare rezultate din întreținerea necorespunzătoare. Acest lucru este și mai important în cazul anvelopelor de tip “run flat”, care necesită utilizarea unor instrumente adecvate“, explică Piotr Jakuć, manager de dezvoltare a rețelei de retail la Premio și Vulco Central Europe South. Sistemul TPMS aduce multe avantaje. Cea mai importantă este îmbunătățirea manevrării vehiculului și reducerea distanței de frânare, ceea ce duce la creșterea siguranței rutiere. În plus, sistemul permite extinderea duratei de viață a pneurilor și reducerea consumului de combustibil, ceea ce are un impact pozitiv asupra mediului.
3 comentarii
Articol f.f.documentat,adevarati specialisti. Intrebare = pe GNIS 1,2 L ,90 cp.este sistemul DIRECT TPMS.Se poate renunta la TPMS dezactivand din soft,de catre specialisti ? Multumesc! Tony
Nu am înțeles clar daca sistemul direct este folosit sau nu de ESP / ABS.
Este un sistem bun si controlul presiunii pneurilor are intradevar un impact esential asupra manevrabilitatii autovehiculului, uzurii pneurilor si consumurilor. Orice automobil modern nou ar trebui dotat in viitor cu acest sistem. La un accident degeaba ai ITP valabil si toate actele in regula daca nu ai presiunea corecta in anvelope, lucru care a fost poate neglijat pana-n prezent. ; sunt oameni atat de neglijenti incat ar circula chiar si daca senzorul i-ar avertiza… e simplu si necesar ca la un interval de 30 zile sa-ti verifici si reglezi presiunea la orice statie de alimentare (iar statiile sa fie obligate sa pastreze compresoarele functionale, gratuit, iar daca nu, cu riscul inchiderii lor). Apar diferente mari de presiune si la schimbari de temperaturi meteo, si reglarea se impune si mai des. Dar ptr. milioane de masini care nu poseda acest sistem, nu sunt ptr. introducerea obligatorie a sistemului, insa cei care neglijeaza presiunea anvelopelor sa raspunda penal in caz de accident, indiferent daca poseda sau nu sistemul.