În vara lui 2021, Stellantis anunța patru platforme electrice numite STLA (Stellantis Architecture) care vor fi utilizate pentru cele 14 mărci și peste 110 modele ale grupului: PSA (Peugeot, Citroen, DS, Opel) și FCA (Fiat, Chrysler, Jeep, Alfa Romeo, Dodge, Maserati). După ce pe 12 septembrie 2023 a publicat primele informații despre platforma STLA Medium care stă la baza noului Peugeot 3008, Stellantis a dezvăluit acum primele date oficiale despre platforma STLA Large.
Cele patru platforme STLA acoperă toate segmentele de piață inclusiv pick-up-uri:
– STLA Small pentru clasa mini, mică și compactă, autonomie până la 500 km, baterie între 37 și 82 kWh
– STLA Medium pentru clasa compactă și medie, autonomie până la 700 km, baterie între 82 și 98 kWh (Peugeot 3008 va fi primul model pe această platformă).
– STLA Large pentru clasa mare, SUV-uri și American muscle cars, autonomie de până la 800 km, baterie între 85 și 118 kWh
– STLA Frame pentru pick-up-uri și vehiculele comerciale americane, autonomie până la 800 km, baterie între 159 și peste 200 kWh.
STLA medium cu arhitectură pe 400V
Platforma STLA medium a fost prezentată în premnieră pe 12 septembrie 2023 pe noul Peugeot 3008 dar va fi utilizată ulterior și pentru mărcile Opel, Jeep, Fiat, DS, Lancia și Alfa Romeo. Aceasta permite dezvoltarea de modele cu lungime cuprinsă între 4,30 și 4,90 metri și o gardă la sol de peste 220 mm. Pentru a păstra costurile reduse, STLA Medium va utiliza tehnologie pe 400V, dar Stellantis promite că energia pentru 100 km se va încărca în mai puțin de 6 minute, deoarece modelele construite pe această platformă vor avea un consum mediu WLTP de mai puțin de 14 kWh/100 km. Puterea va oscila între 160 kW (218 CP) la versiunile cu un singur motor și tracțiune față și 285 kW (388 CP) pentru versiunile cu două motoare și tracțiune integrală electrică. Succesorul lui Opel Grandland va fi construit de asemenea pe această platformă și se va produce la uzina din Eisenach începând cu a doua jumătate a lui 2024. În acest scop, vor fi investite 130 milioane euro în modernizarea uzinei Opel.
STLA Large pentru clasele medie și mare cu arhitectură pe 400V și 800V
Stellantis a anunțat primele informații oficiale și despre platforma STLA Large. Aceasta este destinată modelelor de clasă medie și mare: limuzine, crossovere și SUV-uri cu lungime cuprinsă între 4,764 și 5,126 metri, lățime între 1,897 și 2,030 metri, ampatament între 2,87 și 3,075 metri și gardă la sol între 140 și 288 mm, în timp ce diametrul maxim al anvelopelor ce pot fi montate este de 32,6 inch (858 mm).
STLA Large va avea baterii cu o capacitate cuprinsă între 85 și 118 kWh care vor oferi o autonomie de până la 800 km pentru limuzine. Platforma va utiliza tehnologie pe 800V pentru modelele de top care ar trebui să permită o încărcare rapidă cu 4,5 kWh/minut, ceea ce înseamnă o putere de încărcare de 270 kW. Dar vor exista și modele construite pe platforma STLA large cu tehnologie pe 400V. Caracteristic atât pentru tehnologia pe 400V sau 800V, modulul electric de propulsie va fi de tipul 3 în 1 înglobând în aceeași carcasă motorul electric, invertorul cu carbură de siliciu pentru reducerea pierderilor și reductorul de turație.
STLA Large va avea avea versiuni cu un motor și tracțiune față, un motor și tracțiune spate sau două motoare și tracțiune integrală iar cele mai rapide modele construite pe această platformă vor accelera de la 0 la 100 km/h sub 3 secunde.
Platforma STLA large este rezervată inițial mărcilor americane Jeep și Dodge și primele modele vor debuta anul acesta pe piața nord-americană. Este vorba de noile Dodge Charger și Jeep Wagoneer S care marchează începutul ofensivei electrice a grupului Stellantis pe piața americană. Încă șase alte modele vor fi lansate până în 2026 pentru mărcile Dodge, Jeep, Alfa Romeo, Chrysler, Alfa Romeo și Maserati.
Modelele bazate pe platforma STLA large vor fi construite în SUA și Europa iar printre cele șase modele se numără și succesorii lui Alfa Giulia și Stelvio dar și un SUV mai mare decât Stelvio.
Stellantis va investi 50 miliarde euro în următorii 10 ani și va construi șase uzine de baterii în Europa și SUA cu o capacitate oinstalată de 400 GWh. Planurile prevăd ca grupul să vândă 100% mașini electrice în Europa și 50% în America de Nord din 2030.