Ai obținut carnetul de conducere și ai în cont 10.000 de euro economisiți cu greu. Gata, este în sfârșit timpul să mergi când și unde dorești. Care este însă cel mai bun companion?
Text: Michael von Maydell. Foto: Hans-Dieter Seufert
Elena a muncit din greu timp de două veri aproape interminabile. Mai întâi, la berărie, apoi, în fabrică și chiar și ca ajutor într-un supermarket. Au fost vremuri dificile, pe care a reușit să le treacă doar cu gândul la viitoarea ei mașină. Acum, după ce a primit și cadoul de Crăciun de la bunica, a sosit momentul. Are bani suficienți și vrea să savureze primăvara în noua ei mașină. Sigur că, acum, îi trec prin cap numeroase întrebări. Ce e foarte important? De ce trebuie să țină cont? De design? De spațiu? Și cât de rapide și de scumpe sunt astfel de mașini? Rugămintea bunicii de a cumpăra o mașină sigură e și ea foarte importantă.
Așadar, cu ajutorul acestui comparativ se vor lămuri anumite întrebări. Să începem cu prețul. Fiat Panda, Kia Picanto, Renault Twingo și Škoda Citigo, cu prețuri de bază de circa 10.000 de euro, se numără printre cele mai accesibile mașini de clasă mini. Însă doar pe hârtie. Cu câteva dotări în plus – care pot fi recunoscute ușor pe mașinile testate –, toate aceste automobile cu tracțiune pe față se scumpesc rapid cu vreo 2000 de euro. Prin urmare, de ce trebuie să mai ținem cont? În medie, toate patru au circa 68 CP, ating până la 160 km/h și consumă între 4,2 (Škoda) și 5,2 litri (Fiat) la 100 km. Direcția servo și două airbaguri sunt dotări de serie. ESP-ul și airbagurile laterale, nu.
Škoda Citigo
Practic, Citigo este ginerele perfect transformat în automobil, așa cum și l-ar putea dori multe mame. Reținut ca înfățișare, cu un tren de rulare bine educat, exemplar de confortabil datorită unui cockpit bine organizat, ușor de utilizat și cu materiale solide, automobilul cu două portiere îndeplinește plin de bravură aproape toate așteptările pe care le avem de la o mașină de clasă mică. Cu atât mai mult cu cât vine, la un preț de bază de 10.047 de euro, dar în echiparea superioară Elegance, așadar nu e scump, chiar dacă oferă mai puțin loc decât concurenții săi, având o caroserie de doar 3,56 m lungime. Portbagajul cu un volum de 251 până la 951 de litri e chiar mai mare decât la Kia sau Fiat. Așadar, Elena ar putea lua cu ea trei pasageri plus bagaje, dar, dacă intenționați să faceți excursii de genul acesta mai des, recomandăm investiția de 412 de euro pentru încă două portiere.
Însă nu trebuie să vă grăbiți nicăieri cu această mașină. Asemenea concurenților săi, dotată cu un motor de 999 cmc și 60 CP, cu trei cilindri, atinge 100 km/h în 15.4 secunde.
În schimb, și asta ar trebui să vă bucure, „trăsurica“ de 930 kg este sigură și economică. Niciun alt concurent nu a obținut valori mai bune în test (minim: 4,5 l/100 km) sau rezultate atât de perfecte la frânare (circa 37 de metri). Patru airbaguri și ESP-ul fac parte din dotările de serie. Un sistem de asistență la frânare (până la 30 km/h) de 372 de euro, cu tot cu ESP, poate fi achiziționat opțional.
Rămâne de văzut dacă e într-adevăr nevoie de varianta Elegance de 10.047 de euro testată de noi, inclusiv cu instalație de climatizare automată și geamuri electrice. Asta va fi decizia Elenei, în funcție de economiile ei. Merită însă o recomandare sistemul de infotainment Move & Fun pentru câteva sute de euro în plus. Acesta conține nu doar un sistem portabil de navigație Navigon, ci, dacă este conectat la bord, oferă și sugestii de schimbare a vitezei, afișează date din computerul de bord și oferă posibilitatea conectării telefoanelor prin bluetooth.
Renault Twingo
Renault Twingo (prețul automobilului testat: 10.200 de euro) are o apariție mult mai obraznică și parțial nepractică față de exemplara Škoda. Ceea ce se vede încă de la mânerele ascunse ale portierelor se confirmă în interior la tahometrul digital central mai greu de descifrat, la radioul plasat pe diagonală față de schimbătorul de viteze, culminând cu lipsa unui turometru.
În schimb – stați așa! – francezul atrage cu butoane colorate pentru instalația de climatizare de serie, cu scaune cadrilate și ajustabile și în spate, precum și cu un acoperiș escamotabil și glisant electric, având astfel o înfățișare mult mai veselă și mai șarmantă decât colegii săi. Faptul că scaunele sunt amplasate mult prea sus și că acoperișul pliant poate să deranjeze din cauza zgomotului făcut de vânt nu trebuie însă trecut cu vederea, dar e cazul să-i facem și modei concesii. Și, dacă tot suntem la capitolul critică, un tren de rulare rigid, o direcție cu un feedback subțire, precum și ESP-ul care nu este nici măcar pe lista de opționale în România nu contribuie defel la formarea unei relații armonioase.
În schimb, poți fi cucerit de portbagajul de 285 de litri, de vizibilitatea generală bună, de frânele sănătoase și – credeți sau nu – de puternicul motor pe benzină. Propulsorul cu patru cilindri, de 1,1 litri și 75 CP sună un pic cam strident, dar reușește să accelereze la 100 km/h în 13.5 secunde și oferă prestații foarte bune. În ciuda lipsei sistemului automat stop/start, motorul obține un consum în test de 6,9 l/100 km (minim: 5,1 l/100 km).
Fiat Panda
Mai însetat în test cu 0,3 litri s-a dovedit motorul de patru cilindri și 69 CP al Pandei (7,2 l/100 km). Faptul că e silențios și are cele mai bune valori de elasticitate nu îl prea ajută însă în această comparație. Mai importantă ar fi o ofertă mai generoasă de spațiu. Dar nici aici, automobilul de 3,7 metri lungime nu reușește să obțină puncte. El urmează, din punct de vedere optic, regula de a fi o mașină practică și pătrățoasă – dar volumul portbagajului (225 la 870 litri) și spațiul de confort din spate sunt doar mediocre. Însă portierele generoase din spate ușurează accesul pe bancheta plată, precum și montarea scaunelor pentru copii.
Habitaclul modern poate oferi un pic de consolare, totul fiind dotat cu taste mari, negre și lucioase și cu aranjament bicolor, ceea ce oferă un ambient plăcut. Schimbătorul de viteze plasat destul de sus este ușor accesibil, la fel ca la precedentul model, iar obiectele mai mari încap în spațiul de depozitare deschis, de deasupra torpedoului. Nu este cea mai accesibilă mașină din test, la 11.609 de euro (preț de bază 10.299 euro), dar oferă și radio-CD, aer condiționat reglabil manual și două airbaguri. Airbagurile laterale, un sistem activ City Brake, precum și o navigație TomTom, inclusiv conectarea USB și instalația hands-free cu bluetooth, pot fi comandate separat.
Tot din dotările de serie fac parte și un tren de rulare setat, din păcate, cam prea moale, care tinde să hurducăie mașina pe drumuri proaste, precum și o direcție sintetică. Urmările sunt o clară înclinare laterală în virajele luate prea rapid și vibrații pe care le simți până în încheieturi. Totul combinat cu valori de frânare relativ slabe, în jurul a 40 de metri, ceea ce face ca micuța mașină pătrățoasă să cadă mult în clasament.
Kia Picanto
Șoferul unei Kia Picanto trebuie și el să se preocupe de valorile slabe de frânare ale automobilului său. Păcat, fiindcă altminteri mașinuța de 3,6 metri la prețul de 11.621 de euro (preț de bază 9448 de euro) nu dă semne că ar avea și alte slăbiciuni. E mai scurtă cu circa 8 cm față de Panda, dar varianta cu patru portiere convinge printr-o oferă generoasă de spațiu. În portbagajul dotat cu spațiu de depozitare și sub podea încap între 200 și 870 de litri. Cockpitul este structurat clar și ergonomic, scaunele poziționate foarte jos sunt cele mai comode dintre toate, iar dotările corespund prețului mașinii testate. Aerul condiționat, precum și cele șase airbaguri (inclusiv pentru cap) fac parte din dotările de serie, la fel ca și sistemul stop/start, sistemul audio cu mp3 și geamurile electrice față și spate. Pur și simplu, exemplar: conexiunea USB și iPod amplasate destul de bine din punct de vedere ergonomic.
Buna dispoziție este asigurată de un tren de rulare dur, dar deloc hurducăitor, care împreună cu direcția cu răspuns rapid oferă o ținută de drum agilă.
Dacă, până acum, Picanto nu l-a lăsat pe Citigo să-l depășească în niciun aspect, din păcate motorul mic și vesel de trei cilindri a împiedicat un scor mai strâns. De ce? Motorașul de 69 CP al Kiei este economic, dar mai leneș decât ale concurenților săi. Așa că, dragă Elena, lucrurile sunt clare, învingătoare este Škoda Citigo, care e clar cea mai bună primă mașină pentru tine.
ams 04/2013
Comentarii închise.