Cu 573.800 unități vândute la nivel global dintre care 440.193 în Europa, Dacia a ajuns să dețină o cotă record în Europa, de 4,2%, mai mare decât a lui Citroen, Ford, Opel sau Fiat. Cine ar fi crezut acum 20 de ani?
Titlul articolului ar fi putut să fie Dacia a salvat Renault. În 2022, Dacia a vândut 573.800 unități, cu 6,8% mai mult decât în 2021. Dintre acestea, 440.193 unități au fost în Europa, cu 13,8% mai mult decât în 2021. În același timp, vânzările mărcii Renault au scăzut cu 15,2%, de la 638/221 unități la 541.493 unități.
Astfel, cota de piață a lui Dacia în Europa a crescut de la 3,5 la 4,2% și astfel marca românească a ajutat Grupul Renault să își păstreze cota de piață în Europa, de 10,6%.
Performanța mărcii Dacia este cu atât mai meritorie cu cât piața europeană s-a restrâns cu 5,5% față de 2021 și toate marile piețe din Europa, cu excepția Germaniei, au scăzut.
Vânzări pe țări
În Franța, Dacia a vândut 130.800 unități în 2022, cu 4,5% mai mult decât în 2021 în condițiiole în care piața franceză s-a contractat cu 7,8%. Marca românească a ajuns pe locul al treilea în Franța pe piața vehiculelor de persoane, cu o cotă de piață de 8,6%.
În Germania, vânzările Dacia au crescut cu 50% până la 60.300 unități, iar cota de piață a depășit pentru prima oară 2%.
În Italia, vânzările au crescut cu 9,2% până la 67.300 unități, în condițiile în care și piața italiană a scăzut dramatic cu 9,7%. Cota de piață în segmentul vehiculelor de persoane a crescut cu 0,9% până la 5,1%.
În Spania, a cărei piață a regresat și ea 5,3% la fel ca toate marile piețe europene, Dacia a vândut 37.800 autoturisme, cu 2,7% mai mult decât în 2021.
În România, Dacia a vândut un număr record de 40.179 unități, cu 5,3% mai mult decât în 2021. Acum mai mulți ani, Francois Fourmont, fost director general Dacia, spunea că un constructor, oricât de puternic ar fi el, trebuie să aibă o bază solidă în piața locală. În 2022, 9,1% din totalul vânzărilor din Europa au fost realizate pe piața mamă din România.
În România, primele patru modele în clasamentul vânzărilor au fost Dacia: Logan, cu 11.401 unități, urmat de Duster cu 10.161 unități, Sandero, cu 8.492 unități și Spring cu 6.830 unități. Și Jogger a avut un start bun cu 2.614 unități vândute.
Dacia Spring nu este doar cel mai vândut model electric din România, dar ocupă o cotă de piață record de 57,8% pe piața de mașini electrice noi în România. Spring și-a atins și scopul de a democratiza propulsia electrică, 93% din clienții de Spring fiind la prima mașină electrică din viața lor.
Vânzări pe modele
Și pe modele, Dacia a obținut rezultate excepționale:
- Sandero : 229.500 unităţi (+1,2% vs. 2021), cel mai vândut autoturism din Europa către clienții persoane fizice începând din anul 2017. Este al șaselea an consecutiv când este cel mai vândut model către persoanele fizice
- Duster : 197.100 unităţi, (+5,8% vs. 2021), al doilea cel mai vândut vehicul din Europa către persoanele fizice în anul 2022 și cel mai vândut SUV către aceeași categorie de clienți începând din 2018. Duster s-a vândut în peste 2 milioane exemplare de la lansarea primei generații în 2010. În 2024 va debuta a treia generație, pe noua platformă CMF-B.
- Jogger (aflat în primul său an de comercializare): 56.800 unități, locul al doilea în Europa în clasamentul vehiculelor din segmentul C (exceptând modelele SUV) cu cele mai mari vânzări către persoanele fizice. În această primăvară va debuta versiunea full hibrid, care preia sistemul hibrid de la Clio.
- Spring : 48.900 unități, (+75% vs. 2021), locul al treilea în Europa în clasamentul celor mai bine vândute vehicule electrice către persoanele fizice. gama va fi completată cu noua versiune de 65 CP, ocazie cu care Dacia a început și comercializarea echipării de bază Essential în combinație cu motorul mai mic, de 45 CP.