A treia generație Dacia Duster se va prezenta la finalul acestui an și va fi disponibilă din aprilie 2024. Se va baza pe platforma CMF-B și va avea doar propulsie hibridă și fără diesel. Iată cum ar putea arăta viitoarea generație.
Ilustrație digitală: Schulte design
Cu peste 2 milioane unități vândute la nivel global din care peste 1,6 milioane în Europa, Dacia Duster este unul dintre cele mai de succes SUV-uri de clasă mică. De aceea, misiunea înlocuirii ei este una complicată mai ales că de la 1 ianuarie 2025 intră în vigoare noile norme Euro 7.
Spre deosebire de actuala generație care se bazează pe o versiune ranforsată a vechii platforme a lui Logan iar versiunile 4×4 utilizează modulul spate de la Nissan Qashqai, a treia generație va prelua platforma CMF-B de la Clio/Captur care va sta și la baza lui SUV-ului de clasă compactă Bigster (2025). Această platformă este bine pregătită în ceea ce privește propulsia hibridă.
Doar motoare hibride, fără diesel
Deoarece normele Euro 7 nu vor putea fi îndeplinite fără sistem mild hybrid pe 48V, viitoarea generație Duster va renunța la motoarele turbo în 4 cilindri de 1,33 litri de la generația actuală care au mild hybrid pe 12V. Noua generație va primi noul motor turbo în trei cilindri de 1,2 litri de la Renault Austral dar în versiune mild hybrid pe 48V cu 110 CP și respectiv 130 CP, cuplate la o nouă transmisie automată cu dublu ambreiaj. În așteptarea unei versiuni cu GPL a acestui motor care va veni abia în 2026, modelul de bază va utiliza versiunea 1.0 Eco-G cu 105 CP. Versiunea de top va fi echipată cu sistemul full hibrid de 141 CP lansat de curând pe Jogger.
Comparativ cu majoritatea SUV-urilor din acest segment, în cazul lui Dacia Duster există o cerere importantă de versiuni 4×4 care reprezintă peste 50% din vânzări în Europa și peste 70% în România. De aceea, Dacia va păstra în ofertă tracțiunea integrală cel puțin pentru versiunea de 1,2 litri și 130 CP cuplată cu transmisia manuală. Nu avem informații dacă noua cutie cu dublu ambreiaj poate fi adaptată și pentru transmisie integrală, lucru imposibil la actuala transmisie automată DCT.
În schimb, motorul diesel va dispărea din ofertă din cauza emisiilor.
Design inspirat de Bigster
Așa cum era de așteptat, a treia generație Duster va avea un design schimbat radical, inspirat de conceptul Bigster, și va oferi doar cinci locuri în timp ce Bigster va avea și opțiune de șapte locuri. Partea frontală va fi similară cu cea de la Bigster, cu o bară de protecție inferioară robustă, o grilă îngustă între cele două faruri, care susține noul logo Dacia și prize de aer laterale înguste și înalte. Capota va fi profilată în zona centrală și se va păstra elementul decorativ dintre ușile față și pasajele roților față. Ne așteptăm și la protecții mai proeminente la pasajele roților care să accentueze look-ul de off-roader.
Clanțele ușilor față și oglinzile vor fi preluate de la Sandero în timp ce în spate clanțele ușilor vor fi ascunse în montantul spate care va fi tot de culoare neagră ca și montantul central. Al treilea geam spate va urca mai abrupt spre spate pentru a conferi o notă mai dinamică.
Spre deosebire de Bigster, hayonul este ceva mai înclinat, în timp ce la Bigster este mai vertical. În spate, vor ieși în evidență stopurile cu semnătura în Y și inscripția Dacia între lunetă și plăcuța de înmatriculare, dar simplă și nu cu litere cromate în relief.
Noua Dacia Duster se va prezenta la finalul acestui an și va fi disponibilă la dealeri din aprilie 2024.