Am testat primul model electric (SsangYong Korando e-Motion) al unei mărci care se încăpățânează nu doar să existe, ci și să evolueze. Și o face bine.
Mașini japoneze – excelent, coreene – foarte bine, după ce au demonstrat că se pot bate de la egal la egal cu europenele. SsangYong este tot o marcă coreeană, care a încercat de-a lungul timpului să ofere automobile atractive prin prisma prețului, dar și a tehnologiei împrumutate (vă mai amintiți modele Korando și Musso cu inscripția Powered by Mercedes-Benz?).
Acum este un nou început pentru SsangYong, după achiziția de către KG Group, anul trecut. Dar nu facem o istorie a mărcii asiatice, ci ne concentrăm asupra primului ei model electric, Korando e-Motion, pe care l-am testat zilele trecute.
SsangYong a avut probleme, în trecut, cu designul modelelor sale. Dar au evoluat și Korando e-Motion arată bine la partea frontală (fără grile, pentru că este un EV), dar cu prea multe inserții cromate la partea din spate. Este un SUV compact de 4.465 mm lungime, care vrea să convingă prin calitățile sale de model electric, dar trecute prin filtrul prețului.
Dacă ar fi să comparăm interiorul cu cel al SUV-urilor concurente europene, nu iese neapărat bine, la prima vedere. Mult plastic, practic zone relativ moi ai în partea superioară a planșei de bord și pe cotierele portierelor. Volanul îmbrăcat în piele este prea subțire, nu-l simți prea aderent din cauza asta. Tabloul de bord digital, de 12,3 inchi, are avantajul de a fi configurabil doar atât cât este necesar și are fonturi mari, foarte ușor de urmărit. Aici am văzut un meniu care arată exact câtă energie consumă fiecare sistem (luminile, climatizarea), așa că poți întrerupe unele pentru a maximiza autonomia. Display-ul central are 9 inchi și se mișcă bine, ba chiar are o rezoluție bună pentru camera de marșarier. Doar că meniul nu pare prea bine structurat și, pe alocuri, are unele funcții cam inutile. Cum ar fi cea prin care poți înregistra ceea ce redă sistemul audio. Dar ai CarPlay și Android Auto, prin cablu. Planșa de bord este dominată de suprafața tip piano black, sub care sunt lumini ambientale foarte plăcute, dar pe care se vede și cea mai mică urmă de praf. Și nu ducem deloc lipsă de praf. Mi-au plăcut comenzile climatizării: butoane fizice, clare, ușor de operat, la fel ca și cele de pe volan. Spațiu în spate? Din belșug, nu știu ce dimensiuni ar trebui să ai ca să nu te simți confortabil. Și mai primești și un portbagaj de 423 litri.
Comportament rafinabil
SsangYong Korando e-Motion este echipat cu un motor electric de 190 CP și 360 Nm. Absolut decent, n-ai nevoie de mai mult. Acesta este alimentat de o baterie de 61,5 kWh (55,3 kWh, net), care promite autonomie de 346 km în regim WLTP și chiar 499 km în mediul urban. În realitate nu-i chiar așa, dar Korando e-Motion a demonstrat că poate rula 300 km fără mari eforturi, în condițiile în care pe la 110 km/h, are un consum de 24 kWh/100 km. În oraș, însă, consumă decent, cam 17 kWh/100 km. Pachetul este unul bun, dar ar mai fi nevoie de ceva fine-tuning. De exemplu, controlul tracțiunii. Pe asfalt neted (adică nu rugos) accelerezi brusc de la 40 km/h. Este un moment de pauză, dar apoi pneurile (Nexen Roadian GTX, 215/65 R17, în cazul mașinii de test) scâncesc până la 70 km/h și simți cuplul dreapta/stânga în volan. Am speriat ușor câțiva pietoni, deși nu asta a fost intenția. Apoi, frânele reacționează relativ brutal, ar putea fi mai bine dozate. În spatele volanului ai două padele cu care poți seta cele până la 3 niveluri de recuperare. Ridici piciorul de pe accelerație, pauză, apoi decelerație. Nu este o reacție omogenă, predictibilă.
Suspensiile amortizează bine îmbinările de pe poduri, de exemplu, abia le simți, dar sunt prea elastice la denivelările mari. Și culmea, Korando e-Motion are o masă de doar 1.765 kg, absolut decent pentru o astfel de mașină. Dar nu este pentru condus sportiv, asta-i clar. Feedback-ul direcției este slab, stabilitatea la schimbările mai agresive de direcție nu-i chiar ce trebuie, iar frânele, care-și fac foarte bine treaba la o frânare de urgență, nu prea știu ce este reacția progresivă. Korando e-Motion este genul de mașină pe care o conduci calm și care livrează ce promite la nivel de autonomie. Și are avantajul prețului. 37.250 euro, pentru versiunea de bază, Style, care oferă o mulțime de echipamente. Noi am testat nivelul de top, Premium (44.850 euro), unde e cam greu să vrei ceva în plus, pentru că deja ai foarte multe, la nivel de orice model european de masă foarte bine echipat.
Verdict: 4 stele
SsangYong Korando e-Motion nu te va impresiona prin modul în care se conduce doar dacă ești genul care vrea mult de la o mașină. SUV-ul coreean își face bine treaba pentru cineva care vrea mobilitate electrică și spațiu la cel mai bun preț de pe piață. Plus garanție de 7 ani sau 150.000 km.
Caroserie: SUV cu 5 locuri. L × l × h: 4465 × 1870 × 1635 mm. Ampatament: 2675 mm. Portbagaj: 423 l
Tren de rulare: Suspensie față tip MacPherson, spate paralelogram deformabil. Frâne cu discuri ventilate față, discuri spate. Direcție servoasistată electric. Pneuri: 215/65 R17
Transmisie: Tracțiune față, cutie automată cu un raport
Propulsie: Motor electric, putere maximă 140 kW (190 CP). Capacitate netă baterie: 55,3 kWh
Performanțe
Accelerații
0– 50 km/h 3,5 s
0– 80 km/h 5,9 s
0–100 km/h 8,4 s
0–120 km/h 11,8 s
0–140 km/h 16,4 s
Reprize
60–100 km/h 4,2 s
80–120 km/h 5,9 s
Frânare
de la 100 km/h 33,8 m
Zgomot interior
la 100 km/h 67 dBA
la 130 km/h 71 dBA
la 160 km/h 74 dBA
Consum
Eco 20,1 kWh/100 km
În test 26,3 kWh/100 km
Autonomie: În test 282 km
Preț de bază: SsangYong Korando e-Motion Premium 44.850 euro
Foto: Bogdan Paraschiv