Home Teste Electric vs convențional: Jaguar I-Pace vs F-Pace

Electric vs convențional: Jaguar I-Pace vs F-Pace

de Răzvan Măgureanu
test comparativ Jaguar I-Pace, F-Pace D300, F-Pace P400, F-pace P400e

Cu Jaguar F-Pace și I-Pace, Jaguar are în gama sa două SUV-uri care se adresează aceluiași segment de clienți prin performanțe, dimensiuni și preț. Aceștia pot alege între diesel, benzină, plug-in hybrid și electric, dar decizia nu este prea ușor de luat. Deci, ce alegem? Jaguar I-Pace sau F-Pace diesel, benzină sau PHEV? 

Nu se poate spune că Jaguar s-a grăbit să dezvolte un SUV. La prima vedere, nu exista niciun motiv pentru asta. La urma urmei, Jaguar face parte din aceeași firmă cu Land Rover, iar această marcă are tradiția și priceperea de a construi vehicule cu tracțiune integrală confortabile și spațioase. Pe de altă parte, mașinile sport, sedanurile și breakurile erau specialitatea lui Jaguar.

Dar, la un moment dat, managerii de la Jaguar au fost deranjați văzând că rivali precum Audi, BMW, Mercedes și Porsche făceau profituri mari cu SUV-urile lor și că marca lor își pierdea clienții obișnuiți, care optau pentru un SUV de la concurență, deoarece Jaguar nu avea nimic de oferit în acest segment. Dar în 2016 a sosit momentul, F-Pace, primul SUV Jaguar, venind pe lume cu mult spațiu pentru patru-cinci persoane, inclusiv bagajele lor, și cu un design foarte reușit, sportiv și elegant. O privire aruncată spre cele mai importante piețe de desfacere arată cât de corectă a fost această decizie. În scurt timp, F-Pace a devenit cel mai popular model al mărcii care are ca logo un jaguar. În Europa, modelul cu tracțiune integrală este un succes și astăzi, până în 2022 fiecare al treilea Jaguar nou înmatriculat fiind un F-Pace.

Boomul SUV-urilor, dar exclusivist
De asemenea, fiecare al treilea Jaguar nou a fost un model din gama de SUV-uri mai mici, E-Pace, introdusă în 2017, iar I-Pace, un model complet electric, a completat boomul SUV-urilor din 2018. Acesta a reprezentat aproape 25% din toate înmatriculările noi în Europa în 2021, opt din zece modele Jaguar noi vândute în Europa fiind SUV-uri.

Cu toate că Jaguar nu se apropie nici pe departe de cifrele de vânzări ale concurenței sale germane, conducerea unui SUV al acestei mărci este totuși o plăcere exclusivistă. Proprietarii ar trebui să fie destul de mulțumiți de acest lucru. Iar impresia subiectivă este că cel puțin motoarele mai puternice se bucură de o oarecare popularitate în rândul clienților. Acest lucru are de-a face și cu structurarea gamei de motoare – există două dieseluri de 204 și 300 CP, dar puterea propulsoarelor pe benzină începe abia de la 250 CP, apoi sare imediat la 400.

Putere electrică din belșug
Oricum, Jaguar I-Pace este disponibil doar într-o singură variantă de propulsie, cu două motoare de putere egală, care oferă în total 400 CP, valoare caracteristică și altor modele din această comparație a sistemelor de propulsie. Motorul pe benzină cu șase cilindri, P400, are exact aceeași putere, iar versiunea plug-in hybrid, P400e, de 404 CP, este cam tot pe-acolo.

Cu doar 300 CP, versiunea D300, care are sub capotă un motor cu șase cilindri în linie cu tehnologie mild hybrid, la fel ca și P400, pare să rămână în urmă. Dar să nu trageți concluzii pripite. În acest cvartet de mașini, valorile mari sunt cu siguranță decisive la majoritatea capitolelor, dar în viața reală este vorba de mai mult.

Jaguar F-Pace D300 AWD: Ambasadorul perfect 
Cu noile tendințe care vor să impună propulsia electrică sau cel puțin electrificată, este ușor să pierzi din vedere cât de minunat poate fi să conduci un diesel cu șase cilindri. F-Pace D300 e una dintre acele mașini care păstrează sus steagul motorului cu aprindere prin compresie (care, apropo, nu a fost niciodată atât de bun și de curat ca în prezent).

test comparativ Jaguar F-Pace D300 AWD vs I-Pace, F-Pace P400, F-Pace P400e

Motorul de 3 litri funcționează lin și silențios la toate turațiile și în orice condiții de sarcină și nu face nici un fel de tam-tam cu privire la cuplul de 650 Nm pe care îi trimite la cutia automată cu opt trepte de la numai 1500 rpm. Aceasta schimbă discret și bine treptele de viteză și preferă să folosească rezervele enorme de cuplu, în loc să retrogradeze la cea mai mică atingere a accelerației. Rezultatul este o suveranitate dincolo de toate valorile măsurate, de care te bucuri într-un SUV spațios și cu dotări nobile, D300 fiind disponibil doar cu echiparea mai bogată, SE.

Trenul de rulare ferm, dar nu dur, cu suspensie pneumatică standard, și direcția incisivă se potrivesc perfect cu acest sistem de propulsie. Consumul din test al simpaticului diesel, care costă cel puțin 81.039 de euro, a fost un acceptabil 8,6 l/100 km.

test comparativ Jaguar F-Pace D300 AWD vs I-Pace, F-Pace P400, F-Pace P400etest comparativ Jaguar F-Pace D300 AWD vs I-Pace, F-Pace P400, F-Pace P400etest comparativ Jaguar F-Pace D300 AWD vs I-Pace, F-Pace P400, F-Pace P400etest comparativ Jaguar F-Pace D300 AWD vs I-Pace, F-Pace P400, F-Pace P400e

Jaguar F-Pace P400e AWD: Furtunosul confortabil 
La fel ca și în cazul motoarelor pe benzină, versiunea plug-in hybrid a gamei F-Pace se supune filosofiei de a nu plictisi cu prea puțină putere. 404 CP asigură propulsia când motorul turbo de 2 litri și 300 CP și propulsorul electric de 105 kW sunt lăsate să arate tot ce pot.

test comparativ Jaguar P400e AWD vs F-pace D300, F-Pace P400, I-pace

Și chiar pot! Cu doar 5,6 secunde pentru accelerația de la 0 la 100 km/h, P400e este mai rapid chiar și decât versiunea pe benzină mai ușoară, care dezvoltă 400 CP – cuplul învinge masa. Însă atunci când trebuie să dea dovadă de temperament, plug-in hybridul, care ajunge la 150 km/h în modul electric, dar oferă o autonomie electrică de numai 51 km, pare mai mult grăbit decât încântat.

Motorul cu patru cilindri sună destul de inconsecvent, iar schimbările de viteze la sarcină și turații ridicate sunt foarte des sacadate. Bateria amplasată în spate reduce volumul portbagajului de la 540 la 412 litri și, surprinzător, nu se poate spune că acest plug-in hybrid este prea eficient. Consumul în test, de 10,4 l/100 km, este cu doar 0,1 l mai mic decât al puternicului motor termic, iar P400e, care costă de la 78.457 de euro, pentru că e disponibil și cu echiparea cea mai săracă, trage mai multă energie electrică din baterie decât I-Pace.

test comparativ Jaguar P400e AWD vs F-pace D300, F-Pace P400, I-pacetest comparativ Jaguar P400e AWD vs F-pace D300, F-Pace P400, I-pacetest comparativ Jaguar P400e AWD vs F-pace D300, F-Pace P400, I-pacetest comparativ Jaguar P400e AWD vs F-pace D300, F-Pace P400, I-pace

Jaguar F-Pace P400 AWD: Felina furioasă 
P400 (P înseamnă benzină, spre deosebire de D, pentru diesel) este poziționat ca model sportiv de top, sub P550, care dezvoltă 550 CP dintr-un V8 supraalimentat. Acest lucru este evident în ceea ce privește prețul (începe de la 96.509 euro, fiind disponibil doar cu echiparea superioară, Sport) și motorul.

test comparativ Jaguar F-Pace P400 vs F-pace P400e, F-Pace D300, I-Pace

Propulsorul de 3 litri cu șase cilindri în linie e alimentat de două turbocompresoare, iar golul turbo este eliminat de un compresor electric. Și cinematica pedalei de accelerației e reglată pentru cele mai spontane reacții. Ai putea să o numești „performance explosion praecox“, deoarece chiar și cea mai mică apăsare pe accelerație are consecințe foarte impetuoase – din păcate, și în sens negativ, deoarece cutia automată retrogradează superfluu de des, chiar și atunci când este necesară doar o accelerare ușoară. Altceva de care să te plângi? Scaunele integrale din versiunea sport sunt puțin incomode în zona superioară a spătarului. Altceva? Cu un consum de 10,5 l/100 km, P400 este destul de economic.

test comparativ Jaguar F-Pace P400 vs F-pace P400e, F-Pace D300, I-Pacetest comparativ Jaguar F-Pace P400 vs F-pace P400e, F-Pace D300, I-Pacetest comparativ Jaguar F-Pace P400 vs F-pace P400e, F-Pace D300, I-Pacetest comparativ Jaguar F-Pace P400 vs F-pace P400e, F-Pace D300, I-Pace

Jaguar I-Pace EV400 AWD:  Sprinterul talentat
Ampatament mai lung, lungime a caroseriei mai scurtă, înălțime cu 10 cm mai mică. În comparație cu F-Pace, cu siguranță nu lipsit de farmec, I-Pace pare și mai dinamic. Iar în ceea ce privește dinamica longitudinală, performanțele corespund acestei imagini și nicio versiune F-Pace nu pleacă din blocstarturi mai repede decât cea electrică (0–100 km/h în 4,8 secunde), iar la ieșirea din viraje cu accelerația la podea, tinde să derapeze înainte ca ESP-ul să reacționeze. În liniște, dar cu emfază, accelerează până la 200 km/h, dar apoi electronica limitează dorința de mai mult.

TEST COMPARATIV jAGUAR i-pACE VS f-pACE d300, f-pACE p400, f-pACE p400E

În ciuda grelei baterii de 90 kWh, Jaguar I-Pace cântărește relativ puțin, dar, cu un consum de 28,9 kWh/100 în test, nu este prea economic. Cu o autonomie de numai 328 km și o putere de încărcare de maximum 100 kW, distanțele lungi nu sunt, prin urmare, domeniul său.

Este mai potrivit pentru sprinturi și distanțe medii. În afară de asta, Jaguar I-Pace, care e la egalitate cu F-Pace în ceea ce privește spațiul, confortul și funcționalitatea, este o mașină electrică bună. Totuși, la 80.664 de euro (fără subvenție) nu e nici el un chilipir, însă cu subvenție este cel mai ieftin.

TEST COMPARATIV jAGUAR i-pACE VS f-pACE d300, f-pACE p400, f-pACE p400ETEST COMPARATIV jAGUAR i-pACE VS f-pACE d300, f-pACE p400, f-pACE p400ETEST COMPARATIV jAGUAR i-pACE VS f-pACE d300, f-pACE p400, f-pACE p400ETEST COMPARATIV jAGUAR i-pACE VS f-pACE d300, f-pACE p400, f-pACE p400E

Verdict

Dieselul este alegera noastră

La volan, dieselul produce impresia cea mai convingătoare. În orice situație, D300 pare mai încrezător, mai potrivit pentru F-Pace decât motorul cu benzină, care este, fără îndoială, mai sportiv. În orice caz, dieselul e mai armonios decât plug-in hybridul P400e, care tinde să fie nervos la viteză și la care există loc de îmbunătățiri în ceea ce privește volumul portbagajului.

Din punctul de vedere al costurilor, puternicul motor pe benzină P400 este scos din cursă de către preț și pentru că vine doar în combinație cu o echipare de top. Întreținerea e în mod constant mai scumpă decât în cazul versiunii PHEV, care nu este nici măcar mai eficientă în privința consumului.
Dacă se parcurg mai mulți kilometri pe an, P400e devine chiar vizibil mai scump, deoarece procentul de kilometri parcurși în regim electric scade. Jaguar I-Pace e o mașină electrică distractivă și de înaltă calitate, care este interesantă pentru cei calculați datorită prețului scăzut, cu subvenții, și a costurilor energetice reduse. Cu toate acestea, există limitări în ceea ce privește autonomia și viteza de încărcare.

Jaguar F-Pace D 300 AWDJaguar F-Pace P400 AWDJaguar F-Pace P400e AWDJaguar I-Pace EV400 AWD
Antrenare vilbrochen/supraalim.Curea/turboLanț/turboLanț/turbo
Cilindree cmc299629951997
Putere maximă
kW(CP)/rpm
221 (300)/4000294 (400)/5500221 (300)/5500
Cuplu maxim Nm/rpm650/1500550/2000550/1500
Putere motor electric
f./s. kW
–/––/–105/–147/147
Cuplu motor electric f./s.
Nm
–/––/–275/–348/348
Putere maximă ansamblu kW (CP)297 (404)294 (400)
Cuplu maxim ansamblu
Nm
640696
TransmisieTracțiune integrală, cutie aut. 8 trepteTracțiune integrală, cutie aut. 8 trepteTracțiune integrală, cutie aut. 8 trepteTracțiune integrală, raport fix
Pneuri în test265/45 R 21 W265/45 R 21 W265/45 R 21 W245/50 R 20 V
Tip pneuri Continental
SportContact 5
Continental
SportContact 5
Continental
SportContact 5
Goodyear Eagle Sport All-Season
Mase și dimensiuni
Masă proprie/sarcină utilă/nr. locuri  kg2156/504/52142/458/52232/458/52213/457/5
Masă remorcabilă/cu frâne kg750/2400750/2400750/2000750/750
Sarcină plafon/cârlig rem.
kg
75/10075/10075/10075/45
Lungime × lățime (cu oglinzi) × înălțime mm4747 × 1936 (2175) × 16644747 × 1936 (2175) × 16644747 × 1936 (2175) × 16644682 × 1895 (2139) × 1566
Ampatament mm2874287428742990
Diametru de bracaj stg./dr. m11,9/12,011,9/12,011,9/12,012,4/12,4
Volum portbagaj l/VDA 540/1428540/1428412/1299656/1453
Înălțime prag de încărcare mm745745745690
Lățime interioară f./s. mm1525/14651525/14651525/14651495/1470
Înălțime interioară f./s.
mm
1030/9401030/9401030/9401030/920
Spațiu de ședere standard mm730730730730
Înălțime poziție de condus mm685685685565
Consum/autonomie
Consum în test 
l/100 km - kWh/100 km
8,6 l10,5 l2,8 l + 23,1 kWh (1)28,9 kWh
ams eco/ cotidian/ sportiv l/100 km - kWh/100 km6,2/8,5/11,4 l8,2/10,4/13,1 l8,1/10,3/12,9 l (2)21,7/28,8/36,4 kWh
Emisii CO2 în test g/km22724485 (3)63 (3)
Consum WLTP mediu l/100 km7,5 l Diesel10,0 l Super2,2 l Super + 21,7 kWh23,0 kWh
Emizii CO2 WLTP g/km197225540
Capacitate rezervor/baterie l/kWh68/–83/–69/17,1–/90
Autonomie electrică/totală km–/790–/79051/714328/328
Accelerații/viteză maximă
Accelerații s
0–  80 km/h4,84,74,03,5
0–100 km/h6,86,35,64,8
0–120 km/h9,38,47,66,5
0–130 km/h10,79,58,87,4
0–140 km/h12,310,810,38,6
0–160 km/h16,314,013,511,3
0–180 km/h21,217,817,515,1
0–400 m14,814,313,813,2
Reprize s
60–100 km/h3,53,23,02,3
80–120 km/h4,53,73,63,0
Viteză maximă km/h230250240200
Distanță de frânare
de la 100 km/h, rece m36,435,336,238,9
de la 130 km/h, rece m62,361,861,370,3
Zgomot interior
la   80/100 km/h ultima treaptă64/6564/6764/6662/64
la 130/160/180 km/h dB(A)68/71/7469/72/7469/71/7366/69/73
Costuri
Preț de bază euro81.03996.50978.45780.664
Preț cu Rabla Plus euro80.43995.90973.15770.364
(1) Pe baza unui consum mediu hibrid la un parcurs anual de 15.000 km, din care 10.000 pe distanțe scurte de 40 km
(2) hibrid

(3) pe baza mixului energetic din România, de 217 g CO2/kWh

Articole similare

Comentați?

* Acest formular stochează date doar la cerere și doar pentru popularea automată a formularului cu datele dvs, la următoarea vizită. În cazul stocării la cerere, date nu sunt procesate sau utilizate în alt scop.