Într-un segment din care au plecat Nissan Patrol, Mitsubishi Pajero, iar Toyota Land Cruiser și Land Rover Defender și-au schimbat conceptul, vine Ineos Grenadier, un off-roader clasic, dezvoltat în cooperare cu Magna, cu motoare BMW și produs într-o uzină Mercedes.
Poate că ar fi fost mai înțelept din partea celor de la Land Rover să vândă licența fostei generații Defender miliardarului britanic Jim Ratcliffe, proprietarul concernului de produse chimice Ineos, decât să îl lase pe acesta să dezvolte un rival pentru Defender. Indienii de la Tata, proprietarii lui Land Rover, s-au gândit probabil că Ratcliffe nu are nici știința și nici nu e dispus să investească o avere intrând în industria auto. Numai că atunci când o idee bună este sprijinită de mijloace financiare suficiente și de know-how-ul unor parteneri de clasă, rezultatul poate fi uimitor.
Pentru că, cel puțin după primul contact cu noul Ineos Grenadier, impresia generală este că întreprinzătorul britanic a reușit să creeze o mașină mai practică, mai rafinată, mai confortabilă și mai capabilă decât fostul sau actualul Defender și nu numai. Hai să le luăm pe rând.
Componente de la cei mai buni
Cu o cifră de afaceri de 65 miliarde USD în 2021, Ineos și-a permis să investească peste 1 miliard de euro în divizia Ineos Automotive și să lucreze cu cei mai buni. I-au contactat pe cei de la Magna pentru a dezvolta împreună noul off-roader, au cumpărat motoarele și cutiile de la BMW, cutia de transfer de la americanii de la Tremec, sistemul de direcție de la Bosch, punțile de la Carraro, arcurile de la Eibach, amortizoarele de la Koni și frânele de la Brembo. Și, pentru că uneori în viață ai nevoie și de puțină șansă, Ineos a avut oportunitatea de a cumpăra de la Mercedes uzina de la Hambach, Franța în care se producea Smart, retehnologizată pentru producția lui EQA/EQB, mutate ulterior în Ungaria.
Motorul și cutia BMW sunt o garanție a performanțelor
Sub capota lui Grenadier lucrează motoarele cu 6 cilindri în linie de 3 litri diesel (B57) cu 249 CP/550 Nm sau benzină BMW (B58), cu 286 CP/450 Nm, ambele cuplate la cutia automată ZF cu 8 trepte, ale cărei rapoarte au fost preluate neschimbate de la BMW. Deși Grenadier are o masa importantă, de 2669 kg la benzină și 2774 kg la diesel, ambele motoare împing cu vigoare și își fac treaba perfect. La fel ca și la BMW, ambele motoare sunt rafinate, avide de turații (chiar și dieselul) și au un cuplu sufficient încă de la turații mici. Preferăm însă dieselul din două motive: cuplul cu 100 Nm mai mare se simte la aceelerații și acesta este mai silențios decât benzina care se aude mai mult la accelerații.
Excepțional în off-road, confortabil pe oriunde
Grenadier are o construcție clasică pentru un off-roader: punți rigide față și spate, suspensie cu arcuri de oțel cu gardă la sol mare, de 264 mm, șasiu separat în scară cu cu secțiunea țevii de 3,5 mm grosime, cutie de transfer cu diferențial central și reductor, diferențiale blocabile față și spate și direcție cu bile recirculante. Barele stabilizatoare găurite la interior au același diametru exterior, de 27 mm și în față și în spate, dar cea din față are secțiunea țevii de 5,5 mm grosime, iar cea spate de 4 mm. Cutia de transfer se comandă dintr-un levier mecanic ca la Aro pe vremuri și oferă mai multe posibilități. Poți cupla reductorul fără a bloca diferențialul centralul sau poți bloca diferențialul central atât pe High cât și pe Low. Raportul de reducere pe Low este de 2,5:1 și modul funcționează până la 70 km/h.
În off-road, șasiul separat își demonstrează rigiditatea excepțională. Grenadier se simte foarte solid și îți dă încredere, deoarece nu se aud scârțâituri, trosnituri și nu este nici cea mai mica tendință de torsionare a caroseriei chiar și la proba punților încrucișate.
Cu diferențialul central blocabil și în modul Low, te bucuri de aptitudini off-road remarcabile și doar dacă te gândești la niște aventuri extreme vei avea nevoie de diferențialele blocabile spate și față (standard la Trialmaster, optional la Fieldmaster). Cu o cursă a suspensiei de 550 mm și unghiuri de trecere foarte bune, Grenadier poate învinge multe obstacole. De exemplu poate trece prin vad de apă adânc de 80 cm fără snorkel. Acesta este optional dar nu mărește adâncimea vadului de apă prin care poate trece ci oferă o protecție suplimentară la praf și noroi.
Dar ce impresionează cel mai mult la Grenadier comparativ cu Jeep Wrangler sau fostul Defender este confortul la rulare. Off-roader-ul britanic rulează extrem de lin, de silențios și în viraje nu se înclină aproape deloc. Confortul la rulare este la fel de bun și în off-road inclusiv pentru pasagerii din spate care pe denivelări mari nu sunt aruncați cu capul în tavan. Suspensia este silențioasă și zgomotul la vânt este redus la viteze de autostrada. Singura critică este direcția lentă și indirectă dar cei de la Ineos ne-au spus că direcția cu bile recirculante este singura posibilă și rezistentă la șocuri în cazul soluției cu punte rigidă față.
O atenție la detalii incredibilă
Cred că filozofia Simply Clever de la Skoda se potrivește perfect la Grenadier care este cel mai practic și intelligent off-roader dintre câte am cunoscut. Proiectanții s-au gândit la toate. Iată mai jos o listă cu cele mai importante inovații practice:
– În podea sunt cinci dopuri de cauciuc, câte unul în dreptul fiecărui loc și unul în portbagaj
– Cutia de siguranțe și bateriile (se oferă optional și o a doua baterie) sunt amplasate într-un compartiment waterproof sub banchetă.
– Consola centrală este waterproof și dacă intră apă aceasta se scurge și nu se întâmplă nimic deoarece toate cablurile sunt protejate împotribva apei
– Pe linia de centură a caroseriei sunt niște șine pe care se pot ancora sau sprijini diverse lucruri. Cele din uși suportă o sarcină de 40 kg, iar cea din spate 30 kg.
– Grenadier este echipat standard cu circuite suplimentare care pot fi activate de la comutatoarele din plafon: trei circuite de 10A, trei de 25A și unul de 500A. Cel de 500A este destinat troliului sau altui consumator și conectorul este amplasat sub capotă. Alte patru conectoare sunt amplasate în lateral pe acoperiș protejate de un capac de plastic.
– Blocul de siguranțe de 10A are un întrerupător care permite activarea lor când motorul este oprit ca să îți încarci de exemplu un telefon mobil
– În lateral pe plafon există patru bare de amarare care permit legarea unui cort, barcă pneumatică sau alte bagaje
– Opțional se oferă scară în spate, ușile spate fiind împărțite în raportul 30/70%.
– Sarcina statică pe plafonm este de 360 kg, astfel că poți monta un cort.
– Standard la Fieldmaster și opțional la Trialmaster se oferă două trape în față, ideale pentru safari în Africa dar nu numai.
– Pe lângă navigația clasică, Grenadier oferă standard sistemul Pathfdinder care lucrează pe baza semnalelor GPS și care permite descărcarea unei rute preprogramate în formatul standard pentru informații geografice .GPX sau crearea și înregistrarea unei noi rute pe baza coordonatelor geografice.
– Dacă în off-road este nevoie de o iluminare mai bună, în grilă există două proiectoare suplimentare care se aprind o dată cu faza scurtă dintr-un comutator separat.
Spațiu decent dar nu excedentar
Grenadier vine cu scaune Recaro în față, reglabile doar manual de la niște manete împrumutate de la BMW. Acestea oferă mult confort și o susținere foarte bună, fiind și încălzite dar nu vă gândiți la opțiuni de masaj sau ventilație. Poziția de condus este înaltă dar montantul față aproape veritcal obturează vizibilitatea atunci când iei viraje de dreapta. Consola centrală masivă și lată reduce spațiul pentru șofer și pasagerul față care au totuși destul loc iar pasagerul față se poaate ține de cele două bare de susținere din bord și din montant.
În spate, bancheta este destul de plată și locul la genunchi nu este prea generos având în vedere ampatamentul de peste 2,9 metri deoarece motoarele amplasate longitudinal au răpit din spațiu.
Planșa de bord îmbină un display modern de 12,3 inchi controlat de la un controller rotativ precum cel de la BMW cu butoane analogice mari și clare. Pe consola centrală sunt butoanele pentru climă, iar în plafon butoanele pentru sistemele 4×4 și circuitele suplimentare. Există afișaj în locul tradițional pentru instrumentele de bord dar pe acesta nu sunt afișate viteza sau turația, ci doar informații despre ce sisteme 4×4 sunt activate și alți senzori. Informațiile uzuale de bord precum viteza, turația, nivelul de combustibil sunt afișate pe displayul multimedia.
Meniul multimedia nu este prea sofisticat dar nu îi lipsește nimic. În schimb, are niște chestii utile pentru cazul în care tractați o rulotă: în meniul off-road se afișează temperatura uleiului din cutia de viteze și din cutia de transfer. În plus, nu lipsesc afișajele pentru înclinarea laterală sau longitudinală și se oferă opțional busolă și altimetru.
Versiune N1 ideală pentru taxe mici
Grenadier este disponibil în trei versiuni: Base, Fieldmaster și Trialmaster. Base este pentru versiunea utilitară cu două sau cinci locuri. Dacă vreți să evitați impozitele mari pentru mașini cu motoare peste 2 litri puteși alege versiunea N1 cu cinci locuri care este foarte puțin diferită de M1 cu cinci locuri. Are hayon cu lunetă în spate, bancheta este împinsă cu 70 mm spre înainte și spătarul este ceva mai vertical pentru a îndeplini cerința N1 ca 40% din interior să reprezinte spațiul de încărcare. Opțional, base poate fi configurat la fel ca Trialmaster sau Fieldmaster.
Versiunile de top Trialmaster și Fieldmaster sunt oferite la același preț. Trialmaster este dedicat mai mult pentru off-road greu în timp ce Fieldmaster este mai orientat spre macadam și asfalt. De aceea, Trialmaster vine standard cu diferențiale blocabile față și spate, jante de oțel de 17 inch încălțate cu pneuri BF Goodrich în timp ce Fieldmaster are standard jante de aliaj de 17 inch cu pneuri de asflat Bridgestone, două trape în acoperiș la locurile de față și tapițerie de piele.
Verdict
Probabil că cei de la Ineos i-au băgat în ședință pe cei de la Land Rover. Ineos Grenadier vine exact pe segmentul părăsit de Land Rover, al off-roaderelor pure și dure. Din punct de vedere al aptitudinilor off-road este la fel de bun ca fostul Defender, G-Class sau Wrangler. Însă confortul la rulare, ținuta de drum pe șosea, sistemele de propulsie rafinate și nivelul redus de zgomot sunt peste ce oferă Wrangler sau fostul Defender. Doar direcția lentă și indirectă strică puțin armonia generală.
DATE TEHNICE
Caroserie
Off-roader cu 5 locuri. L × l × h: 4896 × 1930 × 2036 mm. Ampatament: 2922 mm. Portbagaj: 1152-2035 l. Rezervor: 90 l, Unghi de atac/ventral/ieșire 35,5/28,2/36,1 grade, gardă la sol 264 mm, adâncime vad de apă 800 mm. Masă la gol 2669 kg (benzină), 2744 kg (diesel).
Tren de rulare
Suspensie față/spate punți rigide cu 5 prinderi, arcuri Eibach, amortizoare Kony, bare stabilizatoare. Frâne cu discuri ventilate față, dicuri spate. Direcție servoasistată electric.
Transmisie
Tracțiune integrală, reductor, diferențial central blocabil, opțional diferențial față și spate blocabile, cutie automată cu 8 trepte
Propulsie
Motor turbo benzină, L6, 2998 cmc, putere maximă 210 kW (286 CP)/4750 rpm, cuplu maxim 450 Nm/1750-4000 rpm.
Motor turbodiesel, L6, 2993 cmc, putere maximă 183 kW (249 CP)/3250-4200 rpm, cuplu maxim 550 Nm/1250-3000 rpm.
Performanțe
0–100 km/h 8,6/9,9 s
Viteză maximă 160/160 km/h
Consum mediu 10/7/8,4 l/100 km