Mai economic, mai vioi și, în ciuda tehnologiei moderne, mult mai ieftin decât versiunea cu patru cilindri – trei calități interesante ale lui Ford Focus EcoBoost de un litru cu trei cilindri.
Text: Adrian Drăgan. Foto: Radu Chindriș
Ne străduim atenți să deslușim vreun sunet – nimic, doar șuieratul ventilației. Abia când închidem instalația de climatizare, auzim un murmur îndepărtat. Momente de genul acesta sunt foarte rare. La modelele de lux, poate, sau la motorul cu patru cilindri al lui VW Golf 1.4 TSI – un caz unic în categoria sa. Dar la un propulsor cu trei cilindri? Mai rar. Acesta, despre care e vorba aici, ocupă oricum un loc special, fiind primul de felul său din clasa compactă. Așadar, Ford face muncă de pionierat, chiar dacă e sigur de pe acum că va fi urmat de concurență – tendința spre o cilindree mai mică și cilindri mai puțini nu mai poate fi oprită. Dar ștacheta pentru aceia care doresc să-i copieze pe cei de la Ford este al naibii de înaltă în privința acusticii și a funcționării.
Chiar și la o accelerare ușoară, motorul de un litru abia dacă susură. Doar când accelerăm mai tare încep să se audă mormăituri ușoare de sub capotă. Dar, dacă deja cineva vede cu ochii minții un vibrocompactor se înșeală amarnic – asta a fost ieri. Astăzi, EcoBoostul funcționează la fel de blând ca un motor cu patru cilindri pe benzină, deosebindu-se însă printr-un zgomot caracteristic.
Se pare că a trecut și era vibrațiilor la motoarele cu puțini cilindri. Ford chiar se descurcă fără arbore de echilibrare, în schimb, dispune de contragreutăți – cu efecte surprinzătoare: numărul camerelor de combustie se aude, dar nu se mai simte. Zgomotele se deslușesc doar la accelerare, căci elementele de amortizare fonică din compartimentul motor absorb orice sunete intermediare.
Așadar, rulează silențios – dar poate oare un motoraș de un litru să deplaseze cele 1,4 tone ale hatchbackului Focus cu patru uși în mod corespunzător? Să trecem în prima treaptă și să acționăm ambreiajul. Ca orice motor cu cilindri puțini, și cel cu trei cilindri de la Ford are nevoie de un număr mai mare de turații pentru a urni mașina. Pentru început, îi trebuie 2000 rpm, mai târziu, îi ajung și 1500. Cu toate astea, pornirea nu înseamnă și pornirea în cursă, căci motoarele cu trei cilindri reduc considerabil acustica turațiilor. La fel și EcoBoostul. Privirea aruncată turometrului te înșală și trebuie să te obișnuiești cu sunetul reținut, pentru a nu schimba vitezele dincolo de 3000 rpm.
Pentru circulația prin oraș sunt suficiente considerabil mai puține ture, căci propulsorul de un litru, datorită supraalimentării turbo, funcționează surprinzător de bine, mobilizându-se rapid în Overboost, chiar până la un cuplu de 200 Nm – mai mult nu pot oferi nici unele dintre motoarele cu patru cilindri. Însă, spre comparație, agregatul de un litru cu trei cilindri de la VW Up dezvoltă 75 CP și doar 95 Nm.
Încă o comparație: Focus există în continuare cu bine cunoscuta variantă cu motor pe benzină de 1,6 litri, 125 CP și 159 Nm. Acesta rămâne în lista de prețuri și costă cu 1200 de euro mai mult. Altfel spus, cu tehnică eco, inclusiv sistem de stop/start, recuperarea energiei și un consum mai mic cu 20%, este totuși mai ieftin. Și asta trebuie să-i dea de gândit concurenței.
La drum lung, Focusul este absolut în elementul său, motorul vioi cu trei cilindri se potrivește minunat cu răspunsul rapid al direcției, propulsând considerabil mai bine mașina decât varianta de 1,6 litri. Agregatul de un litru își atinge limitele abia pe autostradă, dar dincolo de viteza maximă recomandată. Până la 180 km/h, propulsia rămâne vioaie, dacă nu te temi de turații mari. Iar motorul cu trei cilindri toarce fericit pe la 6000 rpm. Turații la care cele mai multe agregate cu patru cilindri gem deja supărate.
Ford câștigă a doua oară Motorul Anului cu 1.0 EcoBoost
Sigur că efectul de economie trece în plan secund când vine vorba de o deplasare rapidă. Trebuie să te obișnuiești cu schimbarea rapidă a treptelor, să folosești mai degrabă cuplul generos și mai puțin puterea, asta dacă vrei să rămâi în limitele valorilor de consum promise de Ford sau ale celor stabilite de auto motor și sport. Aici, Focus EcoBoost se mulțumește, în medie, cu 5,3 litri la 100 km, în vreme ce „fratele“ de 1,6 a consumat doar cu o zecime mai mult într-un test anterior.
La consumul mediu, diferența e mai mare: motorul Ford cu trei cilindri consumă 7,5 litri la 100 km, așadar cam cu 10% sub valorile celui de 1,6 litri (8,1). Însă doar asta nu face din versiunea nouă o achiziție mai bună; propulsorul de un litru îți creează pur și simplu o dispoziție mai bună, pornește mult mai motivat și se turează mai vioi. Asta îl face să fie varianta cea mai recomandabilă dintre agregatele Focus pe benzină, iar Fordul compact este pentru prima dată printre candidații de cinci stele.
Doar în treacăt fie spus: iarăși e cam liniște, oare motorul mai merge?
Comentarii închise.