Home MotorsportCMR Helmut Deimel – Magicianul din spatele obiectivului

Helmut Deimel – Magicianul din spatele obiectivului

de Dan Damian
Walter Röhrl și quattro șerpuind printr-o mare de oameni - Portugalia, 1985
Contextul în care s-a născut “quattro”, un documentar care readuce în actualitate un capitol aparte din istoria raliurilor din anii ’80.

1981. O cameră de hotel în Portugalia. Cei mai buni piloți de raliuri se strecoară înăuntru și se înghesuie așezați pe pat sau unul lângă celălalt pe covor. Se stinge lumina și întunericul rămâne să fie perturbat doar de sunetul proiectorului. În vârstă de 31 ani, austriacul Helmut Deimel își prezintă filmul dedicat sezonului 1980. Până la momentul respectiv, nimeni n-a reușit să surprindă pe o peliculă de film dinamica, diversitatea și fascinația exercitată de lumea raliurilor. Toți cei prezenți în cameră au simțit acest lucru. Cea mai spectaculoasă perioadă din istoria raliurilor – era grupei B – se profila la orizont. Se vor naște mituri și legende iar poveștile cu eroii acestui sport vor marca definitiv istoria raliurilor. Grație lui Helmut Deimel, pasionații pot retrăi acele vremuri ca și cum ar fi acolo, la câțiva pași de bolizii care spulberă praful probelor speciale.

Magicianul Helmut Deimel

Magicianul Helmut Deimel. Foto: Helmut Deimel / McKlein

Cu doar câteva luni înaintea proiecției, Helmut era plin de datorii. A riscat totul pentru a filma sezonul cu un echipament costisitor. Și – așa cum era de așteptat – datoriile au ajuns la un nivel alarmant. “Am fost convins că Walter Röhrl va deveni campion mondial și că destinul meu este legat de această performanță.” Și cum Röhrl a cucerit titlul, clienții au început să bată la ușa lui Deimel pentru a se interesa de imaginile acestuia. “Am riscat mult, am muncit din greu dar în final a meritat!” Asta în condițiile în care doar șansa a făcut ca un bun prieten să-l scape de blocarea contului bancar în timpul Raliului Sanremo din 1980, în care Röhrl a cucerit titlul. Câteva săptămâni mai târziu, Henri Toivonen se impunea în Raliul RAC al Marii Britanii, rezultatul fiind suficient pentru ca echipa Talbot să cucerească titlul în competiția constructorilor. Prin urmare, managerul echipei Des O’Dell a comandat și el un film, suma oferită fiind una pe care Helmut Deimel n-ar fi îndrăznit s-o ceară niciodată.

Se întoarce roata

Televiziunea austriacă ORF a auzit și ea de isprăvile lui Helmut și i-a comandat un film despre debutul noului quattro în Raliul Jänner din 1981. Acesta a impresionat într-atât de mult încât Audi și-a asigurat imediat serviciile cineastului. De-a lungul a numai trei luni și la distanță de un deceniu după ce a transpirat trei veri la rând ca și student într-o fabrică de hârtie suedeză, viața sa a luat o turnură spectaculoasă. Într-una din acele veri a mers să vadă Raliul celor 1000 de Lacuri și a filmat ca amator folosindu-se de o cameră Super 8. Întors acasă, cluburile de cinefili l-au invitat să-și prezinte realizările. Într-o perioadă în care raliurile nu intraseră în atenția televiziunilor, Helmut Deimel a avut grijă să-i surprindă pe finlandezii zburători în timpul salturilor pe celebrele trambuline. Spre surprinderea sa, în pălăria care ar fi trebuit să adune eventuala răsplată din partea celor care i-au apreciat munca, au început să apară din ce în ce mai multe cărți de vizită. Piloții își doreau ca Deimel să le filmeze evoluția.

Helmut-Deimel-&-J-Kankkunnen

În anii ’80, pentru a-l filma pe Juha Kankkunen evoluând în Raliul Noii Zeelande, Helmut Deimel a fost mai degrabă un veritabil cascador. Foto: Helmut Deimel / McKlein

Dar întâlnirile au mai avut un rezultat. Atunci când Franz Wittmann a avut nevoie de un copilot de rezervă, chirurgul traumatolog Kurt Nestinger nefiind mereu disponibil, Helmut Deimel i-a luat locul. “Am devenit campion național,” spunea Helmut Deimel. “Dar, mult mai important, am avut posibilitatea să învăț despre cum să filmez în raliuri. Să vezi pilotul la volan este o experiență pe care nu trebuie să o ratezi. Franz a fost un pilot de top, dezlănțuit atunci când evolua pe suprafețe de pâmânt sau pietriș.”

La răscruce de drumuri

Deimel s-a decis să revină în spatele obiectivului pentru a folosi experiența acumulată în lumea raliurilor, atât din interiorul cât și din exteriorul mașinii. Audi a mizat pe serviciile sale cu începere din 1981, constructorul german dorindu-și câte un film la finalul fiecărui sezon. Prin urmare, ori de câte ori se afla cu privirea în obiectiv, Deimel a trebuit să aibă în vedere esențialul. A fost martorul unei epoci extraordinare și a știut să se bucure de șansă. “Au fost vremuri marcate de schimbări și am trăit la maxim. Puteai să filmezi oriunde, benzile de delimitare fiind practic inexistente. Cu mici excepții în Finlanda și Marea Britanie.”

“Puteai să stai aproape oriunde și nu de puține ori mașina trecea la câțiva centimetri.” Helmut Deimel a întrezărit în această libertate posibilitatea realizării unor imagini și mai îndrăznețe. Dar acest lucru s-a datorat și relației pe care a avut-o cu Walter Röhrl, care reușea să descrie ca nimeni altul modul în care se strecoară cu 160 km/h printre copaci. În Raliul Portugaliei din 1985, înaintea ultimei probe speciale, germanul se afla pe poziția a treia în urma lui Timo Salonen (Peugeot) și a lui Massimo Biasion (Lancia). Acesta a fost momentul magic în care s-au filmat faimoasele secvențe din interiorul mașinii. Walter a permis montarea camerei și a avut încredere totală în Helmut Deimel, în ciuda riscurilor iminente. Mai mult, Christian Geistdörfer a avut și el de lucru, el fiind cel care trebuia să pornească filmarea. “Camera putea să filmeze doar timp de o sută de secunde, Christian fiind responsabil cu repornirea ei în punctele pe care le-am convenit.”

1984-Portugalia-W-Rohrl-public

Walter Röhrl și quattro șerpuind printr-o mare de oameni. Foto: Helmut Deimel / McKlein

Rezultatul? O succesiune de imagini incredibile sau – dacă vreți – un zbor printr-o mare de oameni care se retrag în ultima clipă din fața mașinii. Asta în timp ce mâinile se joacă cu volanul iar picioarele dansează pe pedale într-o coregrafie imposibil de descris în cuvinte. Imaginile – care se bucură astăzi de un statut de cult – au fost și cele care m-au vrăjit în anii ’80, atunci când eram  doar un mic pasionat care își consuma timpul liber scriind firmelor de automobile, din dorința de a obține informațiile care să-mi stingă setea de cunoaștere.

Vrăjit de secvențele care s-au dovedit definitorii pentru drumul pe care aveam să-l aleg, am început atunci o corespondență asiduă nu doar cu cei de la Audi ci și cu Helmut Deimel. Evident, fără să-mi dau seama de dimensiunea personajului căruia îi scriam cu și mai mult curaj după ce am aflat că a câștigat Raliul Dunării din 1978. Spre surprinderea mea, curajul și perseveranța mi-au fost răsplătite nu doar cu documentația și comunicatele aferente celebrului Audi quattro, cât mai ales cu un set de casete video cu “nestematele” realizate la momentul respectiv de Helmut Deimel. Dacă mai adaug și concertul de muzică simfonică dirijat de Sergiu Celibidache într-una din halele uzinei de la Ingolstadt, este ușor de imaginat că mă simțeam în al nouălea cer ori de câte ori mă lăsam cuprins de magia imaginilor din documentarul Gute Zeiten. Vremurile bune! Păstrez și astăzi casetele, alături de colecția de prospecte și imagini cu Dream Team-ul care mi-a bucurat copilăria: Michèle Mouton, Fabrizia Pons, Hannu Mikkola, Arne Hertz, Stig Blomqvist, Björn Cederberg, Walter Röhrl și Christian Geistdörfer.

În loc de încheiere

Astăzi, într-o perioadă în care lumea pare să fi uitat de isprăvile eroilor mei, am decis că a venit timpul să-mi răsplătesc binefăcătorii și – la rândul meu – să-i ajut pe pasionații zilelor noastre să redescopere magia. Acesta este contextul în care s-a născut “quattro”, un documentar care readuce în actualitate un capitol aparte din istoria raliurilor. Realizat la 40 de ani după revoluția integrală, “quattro” întruchipează mulțumirile mele pentru gestul celor de la Audi într-o perioadă de restriște.

Alexandru Dobai

Alexandru Dobai

Gândit să inducă o intensitate crescătoare a imaginilor, documentarul pleacă de la contextul în care s-a născut Audi quattro, pentru ca după relatarea aventurii din Campionatul Mondial să ajungă la nirvana pilotajului cu Walter Röhrl în Raliul Portugaliei. Iar dacă finalul abrupt va lăsa multă lume pe gânduri, ultima informație va produce un moment de liniște.

Alexandru Dobai: “Jucăriile” care mi-au bucurat copilăria.

Alexandru Dobai: “Jucăriile” care mi-au bucurat copilăria.

Ruptă din contextul documentarului, pastila din final vine să ne trezească din reverie cu o completare pe care fanii o vor considera indispensabilă. Pentru cei dornici să încerce senzațiile induse de magia lui Helmut Deimel, quattro vă așteaptă la distanța unui singur clic. Vizionare plăcută!

Text: Alexandru Dobai / Foto: Helmut Deimel / McKlein

PS: Documentarul quattro poate fi urmărit pe telefonul mobil sau pe tabletă prin descărcarea aplicației PLEX, după căutarea cuvântului quattro. Pentru a fi urmărit pe ecranul computerelor sau pe un Smart TV, accesați adresa: https://watch.plex.tv/movie/quattro-2021

Articole similare

Comentați?

* Acest formular stochează date doar la cerere și doar pentru popularea automată a formularului cu datele dvs, la următoarea vizită. În cazul stocării la cerere, date nu sunt procesate sau utilizate în alt scop.