Good morning, England! Noul roadster F-Type aduce savoarea britanică în puternica ligă controlată încă de Porsche. Am testat și pe stradă, și pe circuit cele trei variante de motorizare ale bijuteriei din aluminiu.
Text: Adrian Drăgan
Un lucru este cert: britanicii nu au știut să facă niciodată automobile de volum, dar sunt geniali când vine vorba de sportive, acele creații special concepute nu pentru transport, ci pentru subjugarea simțurilor. Noul F-Type nu face excepție. Acest veritabil Jaguar reprezintă reîntoarcerea la stilul emblematic al mărcii: roadster cu acoperiș textil, cu două locuri, orientat către performanță, agilitate și plăcerea de a fi condus. F-Type reînnoadă linia sportivă a mărcii care se întinde pe mai mult de 75 de ani și readuce în zilele noastre, sub o formă modernă, trăsăturile unora dintre cele mai frumoase, incitante și dorite mașini construite vreodată.
Desenat de Ian Callum, construit integral din aluminiu, fără sudură, ci doar cu nituri, mai exact 2400 – experiența mărcii britanice în utilizarea aluminiului fiind recunoscută –, Jaguar F-Type e definit de construcția ușoară și rigiditate, având o distribuție ideală a greutății între punți, ceea ce permite exploatarea la maximum a avantajelor arhitecturii clasice cu motor față și propulsie. Inclusiv în privința suspensiilor, F-Type utilizează aluminiul pentru brațele duble suprapuse și se laudă cu cel mai precis sistem de direcție al mărcii. Încă din start, exclusivistul roadster este oferit cu două variante de motorizare supraalimentate cu compresor, un nou V6 de 3,0 litri în două versiuni de putere, 340 CP pentru F-Type și 380 CP pentru F-Type S, și bine cunoscutul V8 de 495 CP pentru F-Type V8 S. Indiferent de motorizare, sistemul stop/start este standard, iar transmiterea puterii se face prin intermediul unei cutii automate cu opt trepte.
Audi R8 V10 Plus
Cu adevăratul spirit britanic ne-am întâlnit încă din cadrul conferinței de presă, când prezentarea noului model a început cu o reverență pentru concurentul german, considerat etalonul acestui segment. Sigur, astăzi, toți ar trebui să închinăm un pahar de single malt pentru aniversarea a 50 de ani de existență a lui Porsche 911. Mașina cu soluția totul spate domină deja de jumătate de secol fără concurență acest segment, oferind o plajă destul de mare pentru alternative.
Concurent pentru 911, Boxster sau altceva…
Dar aici avem prima dilemă: noul F-Type cu doar două locuri pare mai degrabă un concurent pentru Boxster decât pentru 911! Da, dar echipa care a construit felina din Gaydon a aranjat lucrurile mult mai iscusit, pentru a putea vâna voios în ambele segmente. Din punctul de vedere al prețului, roadsterul se plasează, la 78.120 de euro (F-Type), exact între cele două Porsche. Ampatamentul de 2,62 m este mai lung decât al lui 911, dar lungimea totală e mai scurtă cu 2 cm. Ca performanțe, Jaguarul se poziționează exact între Boxster S și 911 Turbo:
340 CP (V6), 380 (V6 S) respectiv 485 (V8 S). Dar, dacă facem abstracție de puterea intrinsecă, prin faptul că Jaguar vine cu acest V8 – o motorizare extrem de populară în SUA, spre exemplu –, devine evident că F-Type se adresează unei clientele mult mai largi, vizându-i inclusiv pe potențialii amatori de Aston Martin DB9, clientelă care nu caută neapărat performanța, cât exclusivitatea și rafinamentul unui automobil de colecție.
Cupa națiunilor – un studiu de caracter al unor mașini ilustre, de până la 50.000 de euro
Armonie pe fond clasic
Dincolo de performanțe și tehnologie, privirea ne este răpită de liniile mașinii. Iar în ceea ce privește designul, Callum știe cel mai bine cum să-și pună opera în valoare: „Prea multe linii nu fac decât să-i deruteze pe oameni“. Și, într-adevăr, la F-Type, fiecare linie care conferă dinamică se află exact la locul potrivit și e accentuată atât cât este necesar. Și, cu toate că există în liniile sale o discretă trimitere în trecut, designul mașinii nu denotă nicio tendință retro, fapt cert încă de la lansarea lui XF. Felina este degajată și modernă – și ușoară. Caroseria din aluminiu cântărește 261 kg, acoperișul rabatabil electric fiind din material textil. Unul metalic nu intră în discuție, deși se pare că în lucru se află varianta coupé. Cu toate acestea, F-Type nu este atât de ușor, deși inginerii au reușit să distribuie inteligent greutatea – o serie de elemente precum acumulatorul, vasul spălătorului de parbriz și altele fiind amplasate în spate. S-a făcut totuși un compromis, fanii genului roadster putând aprecia mai puțin înclinarea prea mare a parbrizului. În realitate totuși, acest element constructiv ajută la o mult mai bună antifonare a mașinii – în opinia mea, acesta fiind unul dintre cele mai silențioase roadstere atunci când se rulează decapotat.
Pe valuri de cuplu
Testul a debutat cu varianta de bază F-Type V6 de 340 CP, echilibrată din punctul de vedere al performanțelor și confortului. Pentru că, spre deosebire de alte mașini de acest gen, F-Type, chiar și cu suspensia clasică, grație cutiei automate cu opt trepte, poate rula la fel de bine cu motorul la ralanti ca și cu el în limita maximă de turație, fără smucituri și ruperi de ritm în livrarea cuplului motor. Cu toate că, la o rulare sportivă, cutia face uneori eforturi pentru a-i oferi motorului treapta cea mai potrivită, iar schimbările de viteză sunt acompaniate de un sunet înfundat, dar plăcut.
Hightech vs cult: Lamborghini Gallardo și Countach
Pe circuitul spaniol Navarra, am avut treabă cu F-Type S, ce dispune de 380 CP și un tren de rulare adaptiv în oferta standard. Acesta, față de varianta de bază, are un confort mai bun, evidențiat în special de drumurile denivelate. În plus, sună și mai bine, grație sistemului de control al sunetului în evacuare (după 3000 rpm, o clapetă-bypass scurtează drumul gazelor către ieșirea finală, prin cele două evacuări separate). Accelerat, sună sălbatic, iar plusul de putere oferă acel șut atât de necesar… plăcerii. De data aceasta, controlul puterii este realizat printr-un diferențial blocabil mecanic, opțiune care nu e oferită nici măcar contra cost pentru varianta de bază. Este însă o dotare importantă, deoarece, cu toată considerația pentru siguranță, neutralitate și ESP, noi iubim supravirarea – acea senzație delicioasă când posteriorul se balansează precum un englez după o seară în pub. Iar aici, diferențialul blocabil chiar ajută.
The best for last
Același diferențial prezent pe versiunea de top V8 S este însă controlat electronic. Dar mașina cu motorul de 5 litri cu compresor cântărește puțin sub 1700 kg. Ceea ce înseamnă că nici raportul de mase nu mai e la fel. Ne decidem absolut întâmplător pentru modelul portocaliu, cu patru guri de evacuare. Bestia reușește să adune la start toți vecinii, chiar și cei de la trei străzi distanță oprindu-se din lucru. Ne bucurăm din plin de sunetul proaspăt de V8 din acest segment. Tragem de joystickul schimbătorului și pornim cu inima bătând puternic spre orizont. Păcat că Jaguar ascunde acest propulsor – o bijuterie tehnică – sub un mare capac din plastic negru, dar care arată la fel de bine pentru toate cele trei variantele de motorizare. Ceva mai târziu, după apăsarea pedalei de accelerație, aflăm unde este puterea, odată cu ceilalți participanți la trafic. Noul F-Type devine un entertainer social de mare clasă. Cu acoperișul strâns, oferă un spectacol de sunet și imagine care eclipsează talentul pilotului. La demaraje bruște, tracțiunea spate mușcă asfaltul, lăsând dâre lungi pe carosabil. Firesand – numele culorii – se avântă precum o minge lovită perfect de Wayne Rooney. Într-o clipă, acul turometrului bate nervos în poarta celor 7000 de ture, spre deosebire de V6 și V6 S pedala de accelerație este mai tare, mai ușor de dozat, iar cutia cu opt trepte reacționează perfect – inginerii ne-au mărturisit că a fost luată în calcul și o versiune cu dublu ambreiaj, dar, în urma testelor, cutia automată ZF s-a dovedit cea mai potrivită, fiind, în plus, și mai ușoară, și mai compactă.
Se apropie virajul destul de strâns și în coborâre – rally style –, frânele mușcă puternic, treptele se înghesuie repede în jos, într-o sincronizare perfectă, viteza se reduce fără balans. Spatele perfect controlabil acum poate fi ușor aruncat, deși mă străduiesc să rămân obiectiv, cu toate că este greu să nu cedez euforiei. F-Type spulberă de pe logoul felin și ultimul rest de mucegai de nobil de țară. Urcăm pe valul cuplului celor 626 Nm. Între 80 și 120 km/h trec doar 2.5 secunde, și am senzația că, la fiecare accelerație, mai iau odată startul. Mușcătura subturată de până atunci se simte acum în toți rărunchii. Supraalimentarea cu compresor, deși are și mici neajunsuri, pare soluția optimă pentru controlul imensului cuplu.
Lamborghini Aventador LP 700-4
F-Type este echilibrat, permite drifturi – moi ca untul și fumegânde – controlabile prin contravirare, grație celui mai bun sistem de direcție Jaguar din toate timpurile. Hidraulica sa e un mare pas înainte de la direcția moale a lui XK, iar prin precizie și feedback, se apropie de nivelul noii direcții electrice a lui 911. Suspensiile sunt bine optimizate, cu un plus pentru varianta adaptivă de la S.
Oricum, prin intermediul programului iDynamic controlabil de la bord, pilotul își poate seta după preferințe direcția, suspensia și răspunsul motorului, inclusiv fiecare dintre parametri, independent. Astfel că plăcerea de a scoate felina chiar și la o simplă plimbare este grozavă, mai ales decapotată. Poate să toarcă liniștită pentru că reprezintă o alternativă excelentă… indiferent la ce.
ams 06/2013
Comentarii închise.