Celebrele camioane Bucegi au început să fie produse la Brașov din anii ’60 ai secolului trecut. Jumătate de secol mai târziu, unele dintre aceste vehicule încă mai pot fi văzute pe străzi.
Recunoscute ca fiind extrem de rezistente, faimoasele camioane Bucegi și-au făcut apariția acum o jumătate de scol. În 1964 la Uzinele “Steagul Roșu” din Brașov, a intrat în producție modelul SR (Steagul Roșu) 113 Bucegi. Uzina de la Brașov începuse producția de camioane încă din anul 1954, cu modelul SR 101, o copie a modelului sovietic ZiS 150, care la rândul său era o copie a camionului american International KR-11. Abia un deceniu mai târziu apare, în premieră, și denumirea Bucegi.
Sinteza legendei muscelene ARO
Primul model din seria de camioane Bucegi avea o sarcină utilă de cinci tone și tracțiune 4×2, în timp ce axa spate era dotată cu roți duble. SR 113 Bucegi avea la bază o cabină proiectată de francezii de la Chausson Plant. În același timp motorul V8, pe benzină, era dezvoltat pe baza unei licențe Ford, de 5025 cmc, 140 CP, cutie de viteze cu 5 trepte. Conform standardelor vremii, doar treptele 2, 3, 4 și 5 erau sincronizate. Opțional, cutia de viteze putea fi cuplată cu o cutie suplimentară – reductor, sau, axa spate putea fii echipată cu 2 trepte de reducție, comandate pneumatic.
IMS, mașina de armată care încă trezește admirație
În același an, 1964, a intrat în producție și cel de-al doilea model din seria de camioane Bucegi, SR 114. Acesta avea o sarcină utilă de patru tone. Tracțiunea era în acest caz 4×4, axa spate avea roți duble. Prinderea jantei se făcea cu 8 prezoane, la fel ca și în cazul lui SR113. Diferențial spate avea un sistem de blocare pneumatic, cutie de transfer cu 2 trepte nesincronizate. Nu exista însă diferențial central.
Toate aceste caracteristici și dotări au făcut din SR 113 și SR 114 modele extrem de robuste care au făcut carieră sub diferite forme, de la mașini destinate armatei, până la vehicule utilitare civile. Motorul V8 pe benzină, de 5,0 l fost înlocuit cu un propulsor diesel în șase cilindri, de 5,5 l de 135 CP, produs sub licență SAVIEM. Odată cu acest motor a fost montată și cutia de viteze cu 5 trepte nesincronizate, AK 5-35. Dacă sub capotă au fost făcute modificări, aspectul exterior a rămas neschimbat. Unele dintre aceste modele, denumite SR113/114 D încă mai sunt folosite ca mașini de intervenție sau se găsesc în inventarul armatei.