La presiunea Germaniei, mașinile cu motoare termice alimentate cu combustibili sintetici vor fi acceptate în UE și după 2035. UE a decis să facă o excepție la planul Fit For 55. Regulile urmează a fi stabilite în perioada următoare.
Pe 28 martie, UE a decis să facă o excepție de la planul Fit For 55. De la 1 ianuarie 2035 vor putea fi înmatriculate în Europa pe lângă mașinile noi cu motoare electrice și modele noi cu motoare termice alimentate cu combustibili sintetici. Regulile în ceea ce privește înmatricularea mașinilor noi cu motoare termice alimentate cu combustibili sintetici urmează a fi stabilite până în toamna lui 2024.
Situația este destul de complicată deoarece trebuie găsită o soluție legală pentru a înmatricula aceste vehicule. Aceste motoare vor trebui să aibă un sistem de recunoaștere a combustibililor sintetici comparativ cu cei convenționali.
De exemplu, o soluție ar fi că dacă motorul recunoaște că a fost alimentat cu combustibili convenționali, să se oprească automat. Mașinile noi cu motoare termice vândute după 1 ianuarie 2035 trebuie alimentate exclusiv cu combustibili sintetici.
Însă va fi permisă în continuare circulația cu mașini cu motoare termice înmatriculate înainte de 1 ianuarie 2035 care vor putea fi alimentate și după 2035 cu combustibili convenționali.
De aceea, trebuie făcută o distincție clară între mașinile cu motoare termice înmatriculate înainte și după 1 ianuarie 2035.
Combustibilii sintetici sunt neutri din punct de vedere al emisiilor de carbon. Însă producerea lor este foarte scumpă. În prezent, pentru producerea unui litru de combustibil sintetic diesel sunt necesari 27 kWh, ceea ce înseamnă că este 7-8 mai scump să mergi cu o mașină cu motor diesel alimentată cu acest tip de combustibil decât cu una electrică. Ar fi nevoie de o cantitate de energie imensă de 1250 TWh pentru a produce 47 miliarde litri de combustibili consumați anual doar în Germania. Prin comparație, consumul anual de energie al Germaniei este de 565 Twh.
Însă Porsche care a deschis o uzină în Chile pentru a produce combustibili sintetici crede că ar putea livra în viitor când producția va crește 1 litru de combustibil sintetic pentru 1,90 euro. Însă acest combustibil trebuie transportat din Chile în Europa ceea ce ar crește costurile. Ultimele estimări ale specialiștilor sunt de circa 8 euro pentru 1 litru de combustibil sintetic.
Așa cum este situația acum, pare că această soluție ar fi doar în beneficiul mașinilor sport și celor foarte scumpe deoarece oamenii cu venituri medii nu vor putea plăti un preț atât de mare pentru litrul de combustibil sintetic. Practic, această soluție vine doar în ajutorul unor mărci precum Ferrari, Porsche, Rolls-Royce, McLaren, Mercedes-AMG, BMW M care vor putea lansa în continuare în Europa mașini cu motoare termice și după 1 ianuarie 2035. Proprietarii acestor modele își vor permite să meargă în weekend cu astfel de mașini plătind prețul piperat pentru combustibilii sintetici și probabil în timpul săptămânii vor rula cu o mașină electrică.
Decizia UE de a accepta propunerea Germaniei vine după ce Germania și alte patru țări au anunțat că nu vor vota planul Fit For 55. UE a fost forțată să facă acest pas deoarece era în pericol ca planul aprobat prin vot de Parlamentul European pe 14 februarie 2023 (340 voturi pentru, 279 împotrivă și 21 abțineri) să nu fie aprobat de cele 27 țări membre UE.
Pentru ca planul Fit For 55 să intre în vigoare, acesta trebuie aprobat de minim 16 națiuni care să reprezinte 65% din populația UE.