Trotinetele electrice sunt un foarte eficient și ecologic mod de transport personal, dar au adus și controverse din cauza unor utilizatori care nu respectă regulile de circulație.
Pe măsură ce sunt tot mai utilizate, trotinetele electrice încep să ocupe locuri nedorite în statisticile legate de accidentele rutiere. Este adevărat că, până acum vreo trei ani, aceste accidente nu erau contabilizate în această categorie, ci prezentate la modul general. Dar acum există o situație clară a evenimentelor rutiere în care sunt implicate trotinete electrice, iar cifrele sunt îngrijorătoare.
Astfel, statisticile IGPR (Inspectoratul General al Poliției Române) spun că, în 2022, au avut loc peste 1.250 de accidente, ușoare și grave, în care au fost implicate trotinete electrice. Polițiștii au contabilizat 155 de accidente grave, dublu față de anul 2021, când au fost raportate 75 de accidente cu trotinete electrice. Evenimentele înregistrare anul trecut au generat decesul a 8 persoane, rănirea gravă a 131 de oameni și rănirea ușoară a altor 5.
Tot statisticile poliției arată că aproximativ 9 din 10 accidente se produc din vina utilizatorilor trotinetelor electrice, cauzele principale fiind nerespectarea regulilor de circulație, viteza neadaptată la condițiile de rulare, neacordarea de prioritate, circulația pe contrasens sau neasigurarea la schimbarea direcției de mers. Acestea sunt și cauzele reclamate de mulți șoferi în mediul online.
Și în cazul accidentelor ușoare în care sunt implicate trotinetele electrice, procentul vinovăției este aproximativ același. În 2022, din 1.097 de accidente ușoare, 893 au fost provocate de utilizatorii trotinetelor, rezultatul fiind rănirea ușoară a 919 oameni.
Deși s-au făcut anumite progrese în reglementarea circulației cu astfel de mijloace de transport, sunt încă multe lucruri de rezolvat în ceea ce privește responsabilizarea utilizatorilor de trotinete, în sensul respectării regulilor de circulație și a asigurării unei protecții corespunzătoare.
O altă problemă legată de siguranța traficului a fost investigată zilele trecute printr-un filtru masiv al poliției rutiere, care a verificat respectarea regulilor de circulație de către muncitorii străini (majoritatea din Asia) care lucrează ca livratori pe scutere.
Sursa: UNSAR (Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România)