Este Mercedes prea lacom? Noua strategie de lux promovată de CEO-ul Ola Kallenius este aspru criticată de Asociația dealerilor germani. O scrisoare deschisă cu accente foarte dure menționează lăcomia fără limite în stabilirea prețurilor. Situația comenzilor noi este catastrofală.
Pe 11 iulie, Mercedes-Benz Cars a prezentat rezultatele de vânzări pe trimestrul al doilea din 2023. Și acestea arată foarte bine: creștere de 6% la 515.700 unități la nivel global și o creștere de 12% în segmentul Top-End Luxury la 84,800 unități. De asemenea, vânzările de modele electrice au crescut cu 123% la 56.300 unități în trimestrul al doilea din 2023.
Așadar, dacă privim cifrele, totul arată foarte bine cu creșteri pe toate planurile. Însă lucrurile sunt departe de fi roz. Conform revistei germane auto motor und sport, Asociația germană a dealerilor Mercedes critică dur strategia de lux a lui Ola Kallenius.
Într-o scrisoare de patru pagini făcută public de Business Insider, Asociația dealerilor germani Mercedes s-a adresat managementului Mercedes cu cuvinte extrem de dure. Motivul nemulțumirii dealerilor este creșterea exagerată a prețurilor care a condus la o scădere dramatică a comenzilor.
Dar cum se potrivește acest lucru cu cifrele de vânzări foarte bune? Rezultatele de vânzări din primele două trimestre din 2023 se datorează comenzilor vechi, înregistrate înainte de creșterea prețurilor. Însă în prezent situația comenzilor este dezastruoasă și scăderea comenzilor continuă cu un procent dramatic.
Dealerii germani afirmă chiar că politica de lux a lui Kallenius va conduce Mercedes cu toată puterea în zid, cel puțin în ceea ce privește piața germană. Este criticată dur și noua politică de opționale. Multe dintre opționale nu se mai pot comanda individual ca înainte ci doar în pachete foarte scumpe care cresc și mai mult prețurile.
Dealerii confirmă că în special în segmentul compact, care este mai sensibil la preț, se confruntă cu anulări de comenzi pentru Mercedes A-Class și B-Class datorită noii politici de opționale de o oferi doar pachete scumpe în loc de opțiuni individuale.
În cazul noului C-Class, această politică pune grav în pericol vânzările de flote în Germania. Prețurile mai mari nu mai corespund reglementărilor de preț pe care le au multe companii pentru mașinile de firmă și acestea se orientează spre modele rivale de la BMW și Audi. Asociația dealerilor spune că mai ales în cazul clienților privați, aceștia înțeleg “strategia adoptată de Mercedes mai puțin ca o strategie de lux și mai mult ca una de „lăcomie”. Iar dealerii nu mai pot contracara această politică de lăcomie cu discounturi.
Politica greșită privind flotele va conduce la retragerea Mercedes din anumite segmente. Și includem aici și faptul că după 50 de ani, taximetriștii nu vor mai cumpăra noul Mercedes E-Class, care va fi oferit la prețuri mult mai mari.
În plus, la orizontul următorilor ani va urma o scădere a volumelor datorită dispariției modelelor compacte Mercedes A-Class și B-Class. Clienții nu au dispărut, însă aceștia vor cumpăra BMW Seria 1, Seria 2 Active Tourer sau Audi A3.
Faptul că Asociația dealerilor Mercedes a făcut scrisoarea publică denotă un conflict deschis cu managementul lui Ola Kallenius, care se pare că nu are viziunea fostului CEO Dieter Zetsche.
Mercedes are probleme nu doar în Germania ci și în China unde a fost nevoită să reducă dramatic prețurile la noua gamă EQ. În China, Mercedes vindea doar 100 unități Mercedes EQS în medie pe lună pe o piață de 1,3 miliarde oameni, de trei ori mai mare decât Europa.
De aceea, în disperare, Mercedes a redus prețul la modelul de top Mercedes EQS 580 4Matic cu 33.000 USD!!!, de la 167.870 USD la 134.860 USD, adică cu 20%. Ce marjă de profit are oare Mercedes la EQS dacă a redus prețul cu 20%? Că doar nu îl vinde în pierdere cu noul preț.
Și cel mai ieftin Mercedes EQE și-a redus drastic prețul în China, de la 74.480 USD la 67.430 USD, adică cu 10%. Se dovedește că strategia platformei electrice dedicate EVA este un mare eșec. La nivel mondial, în 2022, EQS s-a vândut de aproape 5 ori mai slab decât S-Class. EQS și-a găsit doar 19.200 clienți față de peste 90.000 unități S-Class. Prețurile mai mari ale lui EQS în condițiile unei calități și materiale mai slabe decât la S-Class au fost sancționate drastic de clienți.
2 comentarii
Lacomia nu ajuta cu nimic. De dragul cresterii pretului la actiuni, unde managementul are cote serioase, se ajunge ca piata cu scuza (de multe ori nejustificata) ca toate s-au scumpit sa creasca preturile “fara numar”. Un E-Class 220d fara dotari fancy, pachet Avantgarde are un pret de 65.000 €! Scump, dom’le, scump!
si noi credem ca s-a sarit calul. preturile la multe modele noi nu se justifica iar Mercedes a exagerat mai mult decat altii.