Renault Kadjar se prezintă lumii întregi și promite să devină un adevărat bestseller în gama francezilor, profitând de pe urma înrudirii cu Nissan Qashqai.
Text: Alexandru Gugoașă. Foto: Renault
Renault a decis că este în sfârșit momentul să-și extindă gama cu un adevărat crossover compact gândit și adaptat pieței europene. Până acum, SUV-ul Koleos, preluat de la marca sud-coreeană Samsung, a avut rolul de a se lupta pentru o felie de piață, însă rezultatele sale nu s-au ridicat la nivelul așteptărilor. Renault a decis însă să profite la maximum de experiența reușită a lui Nissan în segment și să preia rețeta japonezilor. De altfel, Kadjar folosește platforma lui Qashqai, dar vine cu o serie de îmbunătățiri. Prima dintre acestea ar fi designul foarte reușit, dezvoltat sub bagheta magicianului Laurens van den Acker, care integrează liniile gamei Renault și le reinterpretează. Față de Qashqai, Kadjar este mai lung, lucru vizibil cu ochiul liber, chiar dacă francezii au fost foarte zgârciți cu datele tehnice. Ce știm sigur până acum e că mașina are o gardă la sol de 19 cm, în media clasei, și că va fi oferită atât cu tracțiune față, cât și cu integrală.
Pentru cei care aleg tracțiunea față există, opțional, și sistemul Extended Grip, preluat de la Scénic XMOD sau Captur XMOD, care ajută la depășirea obstacolelor. Extended Grip are trei moduri de lucru ce pot fi selectate de șofer în funcție de condițiile de drum. Modul implicit este Road, care oferă parametrii convenționali pentru controlul tracțiunii și se pretează rulării pe suprafețe dure, uscate sau cu polei. Sistemul revine imediat în acest mod după depășirea a 40 km/h, indiferent ce a selectat șoferul. Al doilea mod, Loose Ground, schimbă automat distribuția cuplului motor și a frânelor și permite roților din față să patineze mai mult, oferind posibilitatea anvelopelor M+S să obțină o mai bună aderență pe suprafețe care pun probleme. În sfârșit, Expert gestionează sistemul de frânare, îngăduindu-i în același timp șoferului să controleze cuplul motor și accelerația. În fapt, Expert funcționează ca un autoblocant electronic prin intermediul sistemului de frânare.
Tracțiunea integrală îi oferă șoferului trei opțiuni distincte. Sistemul poate funcționa 2WD (standard), Auto, atunci când cuplul este transferat în mod automat între punți, și Lock, care blochează diferențialul central și transferă cuplul 50/50% către față/spate. Tracțiunea integrală poate fi controlată de la un buton similar cu cel întâlnit la Qashqai.
Renault se laudă și cu faptul că noul Kadjar este foarte manevrabil, având un diametru de bracaj de 10,72 m. De pe urma lungimii crescute profită pasagerii și spațiul pentru bagaje, care ajunge la 472 l în configurație standard, cu bancheta în poziție verticală. Tot la interior se găsesc spații de depozitare ce însumează alți 30 l.
Deși exteriorul mașinii a fost prezentat deja, de la interior avem doar imagini din mapa de presă, întrucât acesta va fi dezvăluit „pe viu“ publicului la Salonul auto de la Geneva. Tot atunci, vom putea vedea cum funcționează noul sistem de infotainment R-Link 2, ce va fi montat și pe noul Renault Espace. R-Link 2 vine cu comenzi vocale, aplicații integrate, conexiune la telefon, navigație și radio. Kadjar va fi oferit inclusiv cu faruri full LED, o dotare preluată de la modelele din clasele superioare.
Despre motorizări, încă nu știm nimic oficial, însă, dacă luăm în considerare legătura clară de rudenie cu Qashqai, ne putem aștepta la un propulsor pe benzină, de 1,2 l și 115 CP, ca alternativă de bază. De asemenea, cele două dieseluri produse chiar de Renault – 1.5 dCi și 1.6 dCi – se vor regăsi aproape sigur în gama de motorizări. Rămâne să vedem dacă și cutia cu dublu ambreiaj EDC va fi oferită opțional, în condițiile în care Nissan oferă doar o transmisie de tip CVT, denumită X-Tronic. Tot la Geneva, vom afla și primele detalii legate de prețuri, fiindcă la lansarea de la Paris oficialii mărcii s-au limitat la a spune doar că mașina va fi competitivă. În ceea ce privește poziționarea din gamă, ne așteptăm ca, pe viitor, Koleos, care va fi păstrat, să crească în dimensiuni odată cu schimbarea de generație. Producția și vânzările încep în mod oficial în vară, iar tot atunci, așteptăm mașina în România.
ams 3/2015