Home TesteContact Primul test drive Mercedes-AMG One: Party mode

Primul test drive Mercedes-AMG One: Party mode

de Răzvan Măgureanu
test drive Mercedes-AMG One

Mercedes-AMG One este un hypercar cu motor de F1 care poate circula în legalitate pe șosea. Și îl putem și conduce. Unde? Bineînțeles, acolo unde crema mașinilor supersport se întâlnește pentru a stabili recorduri, pe Nürburgring.

Vă amintiți de modul Party? Cel pe care Hamilton și colegul său Bottas îl foloseau pentru a stoarce câțiva cai-putere în plus din motorul lor hibrid de Formula 1, pentru un tur de calificări foarte rapid, care le asigura practic un abonament pentru prima linie a grilei de start? Astăzi, acest lucru nu mai este permis de regulament, propulsorul trebuind să funcționeze într-un singur mod începând din calificări. Numai că motorul lui AMG One nu este din sezonul 2021 sau 2022, ci din 2015.

Tocmai echivalentul acestui mod Party – pe care inginerii de la AMG îl numesc sobru „Strat 2“ la AMG One – este cel pe care îl activez acum, pentru câteva tururi rapide pe circuitul de Grand Prix de la Nürburgring. Dar nu în monopostul de F1 de la Brackley, ci într-o sculptură din carbon înaltă de numai 1256 mm și lată de 2006, omologată pentru stradă, în care a fost implantat motorul mașinii de F1. Sau a fost invers? Nu cumva sculptura a fost construită în jurul micului propulsor cu o putere enormă? Irelevant. Rezultatul se numește One. Pur și simplu.

test drive Mercedes-AMG One

Dar Mercedes-AMG One nu este nici simplu, nici direct, ci mai degrabă spectaculos și extrem de complex. Pentru că ceea ce în Formula 1 este realizat de ceea ce pare a fi o grămadă de ingineri înarmați cu laptopuri, în hypercarul Mercedes-AMG One se face prin simpla apăsare a unui buton. Există calculatoare și aici, ascunse undeva, și o mulțime de cifre 0 și 1 trebuie trimise prin liniile de date pentru ca unitatea să funcționeze.

La început însă nu se întâmplă nimic, iar petrecerea pare să se termine înainte de a începe. Pentru că, înainte ca motorul cu numele de cod M101 să pornească, patru catalizatoare metalice cu o putere de 16 kW trebuie preîncălzite la aproximativ 500 de grade, ca să curețe gazele de eșapament ale micului motor de F1 de 1,6 litri cu șase cilindri, în conformitate cu normele Euro-6d, încă de la prima rotație a arborelui cotit. Până atunci, poți porni de pe loc doar cu motorul electric sau poți zapa prin nenumăratele meniuri de pe ecranul tactil. Să plecăm? Electric? Da, pentru că propulsorul F1 de 574 CP este ajutat de două motoare sincrone cu magneți permanenți, de 120 kW, aflate pe puntea din față. Energia e furnizată de o baterie de 8,4 kWh cu răcire directă și 800 V, care poate fi reîncărcată prin cablu în câteva ore sau prin intermediul motorului cu combustie în două tururi de Nürburgring.

Combină agricolă cu defect la motor
Dar nu avem nevoie de încărcare în acest moment, pentru că bateria este plină până la refuz, iar energia ar fi suficientă pentru 18 km de condus pur electric la o viteză maximă de până la 230 km/h. Dar noi trebuie să ajungem la o petrecere între AMG Arena, virajul Goodyear și șicana Veedol, în modul Strat 2. Acest lucru trebuie confirmat cu ajutorul padelei din dreapta, până când suspensia este coborâtă (37 mm în față, 30 în spate), eleronul dublu se poziționează la unghiul cel mai mare și lamelele de deasupra pasajelor roților se deschid pentru a crește apăsarea aerodinamică pe puntea din față.

Acum pornește și motorul cu ardere internă. La ralanti, sună ca o combinație între un zgomot de dinaintea unei defecțiuni a motorului și huruitul unei combine agricole. În același timp, încasezi fiecare vibrație, fiecare zvâcnire transmisă nefiltrată în corpul tău, care este integrat de la fese până la coapse într-o cavitate de carbon foarte sumar căptușită. Picioarele stau întinse. Tragi de padela din dreapta volanului și, clac, se cuplează treapta întâi. Privim cu oarecare scepticism faptul că schimbăm automatizat, deoarece un ambreiaj dublu nu ar fi încăput, în ciuda spatelui lung. Dar să nu lăsăm cei 55 de litri de benzină Super Plus să se irosească.

Michelin a confecționat pneuri Pilot Cup 2 R special pentru Mercedes-AMG One. Cu aceleași dimensiuni ca și în cazul lui AMG GT Black Series, dar proiectate astfel încât greutatea mai mare a mașinii (1695 kg gata de rulare), forța de apăsare extremă și o viteză maximă de 352 km/h să fie posibile fără a face să zboare fragmente de cauciuc. Abia după două sau trei viraje, observăm că Mercedes-AMG One nu se înclină deloc în Strat 2, pentru că ruliu nu există. Virează, dar fără agitație și fin, rotind foarte puțin volanul, pentru că direcția este demultiplicată foarte scurt, la fel ca la mașina de F1.

De altfel, nici nu ai putea roti prea mult volanul în formă de manșă. Datorită structurii extrem de rigide a vehiculului și a suspensiei de tip pushrod cu ansamblul arcuri amortizoare montate orizontal nu a mai fost nevoie de bare stabilizatoare. Remarci acest lucru mai ales la ieșirea din AMG Arena sau în zona Schumacher S a circuitului. Pur și simplu, aduci volanul în poziția inițială, și pneul frontal semislick de 285 de pe exteriorul virajului prinde aderență din nou, iar caroseria reacționează prompt.

250 km/h înainte de virajul Goodyear
Apropo, ar fi indicat să călcăm pedala de frână, pentru că cei 250 km/h indicați nu ne vor face să trecem nevătămați de virajul Goodyear. Odată ce piciorul stâng este încordat și două trepte sunt retrogradate, 150 km/h dispar cât ai clipi, iar One se repede în curba de dreapta la 180 de grade ușor înclinată. Este extraordinar cât de calm rămâne la frânare hypercarul de aproximativ 4,83 de metri lungime, deoarece ABS-ul reglează fin forțele, care sunt distribuite perfect, în ciuda zonei de frânare ușor murdare. Cu toate acestea, pedala este destul de moale, amintind mai degrabă de o mașină sport decât de una de curse. La ieșirea din viraj, spatele alunecă ușor și ajută la înscrierea mai devreme pe traiectorie a lui AMG One, deși între timp presiunea pneurilor din față a crescut la 2,6 bari. Valoarea optimă ar fi de 2,1 bari.

test drive Mercedes-AMG One

A doua treaptă de viteză, șase mii de rotații și ușor cu accelerația. Nu este nevoie să adaugi cuplu prematur, deoarece propulsorul V6 de înaltă turație are și asistență electrică, iar un mic motor electric rotește arborele dintre turbină și compresor (MGU-H, 90 kW) chiar și atunci când nu există flux de gaze de eșapament. Și mai există un motor electric, MGU-K, care dezvoltă 120 kW și are și rol de propulsie, fiind conectat direct la arborele cotit, printr-un angrenaj dințat. Totul sună foarte complicat, și chiar este, dar nu-ți dai seama de asta. Ceea ce simți e forța. Imediată. Brutală. Permanentă. Din păcate, nu poți spune nimănui din mașină, fiincă în cockpitul nu tocmai strâmt este mai asurzitor decât în primul rând al festivalului de la Wacken.

Dar nici acesta nu este zgomot, ci mai degrabă un concert, cu până la 11.000 de rotații ale arborelui cotit. Unsprezece mii! Motorul de F1 are o turație cu 4000 rpm mai mare, dar reviziile sale se fac mai frecvent. În cazul lui AMG One, se presupune că motorul M101 va avea o durată de viață de 50.000 km. Așadar, o apăsare rapidă, aștepți până când bara de leduri din zona superioară a volanului devine din roșie albastră, apoi tragi de padelă și realizezi că un ambreiaj dublu ar fi fost mai bun.

Cutia automatizată schimbă rapid, dar cu întreruperi, iar la ieșirea din viraj, nu ai nevoie de așa ceva. Dar asta înseamnă să te plângi la nivel înalt. Iar spre deosebire de ceea ce știam de la cutiile de viteze de acest tip de la alte sportive, procesul de schimbare a treptelor de viteză nu provoacă nicio neliniște în mașină. Deci, treapta a treia. Din nou, clic. Treapta a patra. Probabil că se pierd secunde în zona Schumacher S, deoarece forța de apăsare extrem de mare în viraje pare ireală la început, trebuie să te obișnuiești cu potențialul aerodinamic al lui One, cu toate aripile și difuzoarele sale de deasupra și de dedesubt, înainte de a-l putea epuiza.

Bineînțeles, poți să intri cu gazul în plin și în virajul rapid Advan, dar nu risc, iar puțin sub 280 km/h înainte de șicana Veedol este suficient. Dar, câțiva kilometri mai departe, în virajul Ford, devin brusc una cu mașina. Frânare târzie, viteză mare la intrarea în viraj, o ușoară glisare la ieșire și o intrare curată pe linia dreaptă înainte de a coborî iarăși spre Müllenbach. Din nou, treptele a doua și a treia, până la 11.000 de rotații, V6-le trecând la o frecvență a tonalității cu totul nouă, mai entuziasmantă, de la aproximativ 9500 rpm. Și mai ai 1500 rpm la dispoziție. Încântător!

test drive Mercedes-AMG One

Înainte ca petrecerea să se termine prost, revenim în modul Race, nivelul confortabil la această mașină. Peste câteva săptămâni, Mercedes-AMG One va intra în primul garaj privat, în Germania, dar, cât de curând, vom avea ocazia să îl vedem și la București, la Țiriac Collection, deoarece miliardarul Ion Țiriac și-a comandat unul.

Concluzie

Mai întâi, trebuie să îți vină ideea de a monta într-o mașină de stradă un motor extrem de complex și de actual din Formula 1. AMG a făcut-o și a creat un hiperhibrid sub forma lui Mercedes-AMG One, care, deși extrem, este la fel de ușor de condus ca orice Clasă C, doar că e mult mai rapid. Și mai zgomotos. Combinația dintre poziția extremă a scaunului, aderența senzațională conferită de aerodinamica de curse și cele 11.000 de rotații ale arborelui cotit este unică și face ca Mercedes-AMG One să fie deja o legendă.

DATE TEHNICE 
Caroserie
Hypercar cu două locuri. L × l × h: 4828 × 2006 × 1256 mm.
Ampatament: 2720 mm. Masă la plin: 1695 kgTren de rulare
Suspensie multilink în față și în spate, în sistem pushrod, frâne
cu discuri ceramice în față și în spate, pneuri 285/35 R 19 față,
335/30 R 20 spateTransmisie
Tracțiune integrală, cutie de viteze automatizată cu 7 treptePropulsie
Motor V6 cu turbocompresor, cilindree 1599 cm³, putere maximă 422 kW (574 CP)/ 9000 rpm, alezaj × cursă 80,0 × 53,03 mm, presiune maximă de supraalimentare 3,5 bari, putere litrică 359 CP/l, două motoare electrice, în stânga și în dreapta, pe puntea din față, cu o putere de 120 kW (163 CP) fiecare, un motor electric la arborele cotit, de 120 kW, putere sistem 782 kW (1063 CP), baterie litiu-ion, 800 V, capacitate 8,4 kWh

Performanțe
0–100 km/h2,9 s
0–200 km/h7,0 s
0–300 km/h15,6 s
Viteză maximă352 km/h
Consum mediu (WLTP) 8,7 l + 32 kWh/100 km
Autonomie electrică18 km

Preț de bază
Mercedes-AMG One2.707.250 euro

blanktest drive Mercedes-AMG Onetest drive Mercedes-AMG Onetest drive Mercedes-AMG Onetest drive Mercedes-AMG Onetest drive Mercedes-AMG One

Articole similare

Comentați?

* Acest formular stochează date doar la cerere și doar pentru popularea automată a formularului cu datele dvs, la următoarea vizită. În cazul stocării la cerere, date nu sunt procesate sau utilizate în alt scop.

Acest site utilizeaza "cookies". Accept Ce înseamnă "Cookie"?