Primul SUV Mercedes proiectat de la bun început ca vehicul pur electric se numește Mercedes EQS SUV și ar trebui să ofere maximum de lux, ba chiar să poată ieși în afara drumurilor asfaltate. A sosit momentul să aflăm dacă este adevărat.
Muntele Mestaa’ehehe este deja la o azvârlitură de băț. Așa se cheamă acum muntele aflat în Pădurile naționale Roosevelt și Arapajo din Colorado, căruia i se spunea Squaw sau „S-word“, denumire considerată înjositoare față de indienele băștinașe. Mestaa’ehehe este numele unei indience importante din istoria statului Colorado și înseamnă Femeia-bufniță în limba cheyennilor. Astfel, noul nume amintește cu mai mult respect de cei care populează aceste locuri de mai mult timp decât cei care cred că au inventat lumea.
Mercedes însă a reinventat segmentul de lux în noua eră electrică, iar după sedanurile EQS și EQE, prezintă SUV-ul EQS. „Vaporașul cu aburi“ de 5,13 metri lungime iese de pe liniile de producție din Tuscaloosa, Alabama, SUA, unde se presupune că își va găsi cei mai mulți clienți. Singura diferență e că nu scoate aburi. Cel puțin nu în mod direct. Pentru că sub caroserie se află EVA2, platforma pur electrică Mercedes pe care sedanurile EQS și EQE rulează deja în lume (de curând a fost prezentat și EQE SUV). Iar acest lucru se întâmplă și în noul SUV, cu o liniște impresionantă, exceptând cazul în care ai activat una dintre lumile sonore Roaring Pulse, care ar trebui să amintească de modelele AMG convenționale. Ei bine…
În orice caz, totul sună destul de artificial și sintetic, deoarece liniștea SUV-ului EQS este mult mai impresionantă. Minunat. În general, și SUV-ul se caracterizează prin lipsa de efort la condus, la fel ca sedanul, doar că este cu 20 cm mai înalt, cu un spațiu corespunzător în spate, maximizat datorită banchetei culisante pe distanța de 130 mm și, opțional, cu încă două scaune pe rândul al treilea. Cu toate acestea, faptul că cele două scaune din spate nu pot fi ridicate și coborâte electric s-ar putea să nu fie în concordanță cu pretenția lui Mercedes de a fi un „game changer“ în acest segment al SUV-urilor electrice de superlux. Același lucru e valabil și în cazul plasticului, care este folosit cu generozitate pe alocuri și care arată destul de anost, mai ales pe spătarul scaunelor din față.
Paharul este plin
Pe de altă parte, confortul scaunelor este luxos, la fel ca și calitatea materialelor de pe planșa de bord, care, în cazul versiunii 580, vine standard cu așa-numitul Hyperscreen, ce combină trei ecrane OLED sub un geam de sticlă cu lățimea de 1,41 metri. Și dacă vrei un sunet performant, atunci poți alege unul dintre sistemele audio Burmester, care dispune de cel mai recent sunet surround la 360 de grade de la Dolby și care te poate face să crezi că Knights of Cydonia al celor de la Muse galopează pe EQS.
Pentru asta nu e de mirare că există un ampatament de 3210 mm, identic cu al sedanului, care împreună cu centrul de greutate coborât dictat de bateria de 107,8 kWh asigură o manevrabilitate minunat de liniștitoare. Plus arcuri pneumatice cu două camere, amortizoare adaptive și direcție integrală (standard 4,5 grade, opțional 10 grade). Pe Interstate 70, te întrebi cum ar fi să conduci mașina peste tot în State. Se spune că versiunea 580 (cu două motoare, deci cu tracțiune integrală electrică) are o autonomie de până la 609 km, bateria putându-se încărca la stații DC cu până la 200 kW, iar la stații AC cu 11 sau, opțional, 22 kW.
EQS SUV trece peste denivelări cu o ușoară unduire a caroseriei, care se păstrează în zona senzației de bine. Doar niște distorsiuni viclene fac ca roțile de 22 de inchi (standard, 20 de inchi) să vâjâie pentru scurt timp, dar acestea se opresc la scaun, fără a-l deranja pe șofer.
Nici direcția nu este impresionată de acest lucru și nu raportează nicio neplăcere. Deci nu există niciun feedback? Dimpotrivă. Curând apare impresia că transmite întotdeauna exact atâtea influență și informații despre drum de la roțile din față la palmele de pe pielea moale a volanului câte necesită stilul de condus. Da, acest lucru este valabil chiar și atunci când Mestaa’ėhehe se vede în zare prin parbriz, pe Colorado 103, când drumul șerpuiește în sus pe diferite raze, pe un pavaj remarcabil de decent, apropo.
Altitudinea, o problemă pentru EQS? Nu prea. Cu o putere a sistemului de 400 kW și un cuplu maxim de 858 Nm, SUV-ul de peste 2,7 tone ar trebui să sprinteze de pe loc până la 100 km/h în 4,6 secunde.
Înclină-te frumos!
Cu siguranță, valorile anunțate confirmă realitatea, deoarece în situațiile de kickdown accelerațiile fulminante te afundă în scaun. Mai important însă este dacă vădește dorința de a negocia virajele cu care modelele Mercedes actuale, orientate spre confort, te surprind atunci când le ceri să o facă? Răspunsul e clar nu. În orice caz, nu direcția nu este de vină, deoarece aceasta cooperează chiar dacă necesită o forță inutil de mare în volan în modul Sport. Putere? Tracțiune? Toate sunt acolo. Senzația pedalei de frână? Mai bună decât la sedan, dar încă destul de ambiguă.
Mișcările pronunțate ale caroseriei împing SUV-ul EQS înapoi în zona confortului. Un sistem de bare stabilizatoare active ar fi putut ajuta, dar Mercedes spune că efortul ar fi fost prea mare. La urma urmei, în plus față de tensiunea de 12 V pentru unitățile de control și de 400 V pentru sistemul de propulsie ar fi trebuit un al treilea sistem electric, de 48 V, pentru barele stabilizatoare active.
Poate că un asemenea sistem ar fi mai indicat la versiunile AMG, dar EQS SUV nu are un derivat de la AMG, ci doar EQE SUV. Iar acolo, Mercedes a montat bare stabilizatoare active, dar doar pentru modelul de vârf, AMG EQE 53 4Matic. Faptul că EQS SUV nu are versiune AMG este o dovadă că Mercedes l-a plasat în zona SUV-urilor electrice de lux confortabile și spațioase, care sunt și practice dacă se comandă direcția integrală cu unghiul de 10 grade.
Ploaie de pietricele
Oh, da, este grozav și dacă vrei să duci SUV-ul în off-road, spune Mercedes. La urma urmei, există un mod Off-road care ridică garda la sol cu 25 mm, afișează unghiul de înclinare și panta și face ca partea din față a mașinii să fie transparentă pe monitorul central în cazul pantelor extreme, permițând astfel o vedere de sus a roților din față și a drumului de sub ele. De fapt, un SUV EQS echipat cu anvelope A/T urcă destul de neimpresionat o pantă cu o înclinare de 30 de grade, trece peste bolovani destul de mari, se strecoară printre conifere, se răsucește ca un mare… nu, asta nu, pentru că intervine electronica.
Distribuția cuplului celor două motoare electrice este controlată perfect, fiind monitorizată și ajustată de 10.000 de ori pe minut de funcția Torque Shifting. Desigur, probabil că mulți cumpărători nu știu acest lucru, dar este ceva cu care să te lauzi. În schimb, capacitatea de tractare de numai 1,8 tone e destul de redusă, BMW iX și Tesla Model X putând trage sarcini mai grele. SUV-ul EQS este atras în primul rând de locuri îndepărtate, îi plac călătoriile lungi, în care sistemul multimedia își dovedește talentul de planificare a punctelor de încărcare de pe traseu, atunci când e necesar. Dar, bineînțeles, o astfel de activitate rareori se desfășoară fără probleme. Mestaa’ehehe poate confirma cu siguranță acest lucru.
Verdict
Cei cărora nu le place forma de fastback a sedanului EQS vor găsi o alternativă în SUV-ul care e o referință în segment în materie de confort. Versiunea 580 este extrem de puternică și e și practică, cu excepția unei sau a două soluții mai puțin adecvate clasei.
Date tehnice | EQS 450+ | EQS 450 4Matic | EQS 580 4Matic |
---|---|---|---|
Motor | 1, electric | 2, electric | 2, electric |
Putere maximă sistem kW (CP) | 265 (360) | 265 (360) | 400 (544) |
Cuplu maxim sistem (Nm) | 568 | 800 | 858 |
Capacitate netă baterie (kWh) | 108,4 | 108,4 | 108,4 |
L × l × h (mm) | 5125 × 1959 × 1718 | 5125 × 1959 × 1718 | 5125 × 1959 × 1718 |
Ampatament (mm) | 3210 | 3210 | 3210 |
Volum portbagaj (l/VDA) | 645–2100 (5 locuri), 565–2020 (7 locuri) | 645–2100 (5 locuri), 565–2020 (7 locuri) | 645–2100 (5 locuri), 565–2020 (7 locuri) |
Tracțiune | spate | integrală | integrală |
Accelerație 0–100 km/h (s) | 6,7 | 6,0 | 5.2 |
Viteză maximă (km/h) | 210 | 210 | 210 |
Consum energie WLTP (kWh/100 km) | 18,2 | 20,2 | 20,2 |
Autonomie WLTP (km) | 671 | 610 | 610 |
Preț de bază (euro) | 128.692,80 | 132.502,80 | 141.242,80 |