Home Magazin Reportaj – Cu Nissan Qashqai, la Castelnor: Pe lângă nori

Reportaj – Cu Nissan Qashqai, la Castelnor: Pe lângă nori

de Dan Damian
Nissan Qashqai la Castelnor_6

Uneori vrei doar relaxare, genul acela de familiaritate în care să-ți încarci bateriile fără să faci vreun efort. Noi am găsit și mașina, dar și locul care să-ți ofere această gură de oxigen de care toți avem nevoie.

Știți momentele în care ai vrea să încerci chestii noi, să-ți depășești zona de confort, să bifezi cu satisfacție întâmplări deosebite, memorabile pe parcursul vieții sau doar al unei vacanțe? Sigur că da, toți avem nevoie de ele, fie că ajungem sau nu să conștientizăm acest lucru. Dar există și o altă latură, cea în care nu ineditul te marchează, ci liniștea și experiența în sine sunt principalul obiectiv. Sună simplu, dar știm că nu este deloc așa. Noi am încercat însă și credem că ne-a și ieșit.

Nissan Qashqai la Castelnor_6

Pentru asta, am avut nevoie de două elemente principale, mașina și locul potrivite. Și două zile pline. Să începem cu mașina. A treia generație Nissan Qashqai, model pe care nu l-am ales întâmplător. Vă mai amintiți clipurile de promovare ale primei generații, în 2006? Atunci, SUV-urile erau la început, iar ideea de SUV urban era o raritate. Nissan a nimerit fix ce căutau o mare parte din clienți, fără să știe neapărat ce caută. Nissan Qashqai s-a potrivit perfect și a generat un trend care continuă până în ziua de astăzi, când concurența este acerbă în acest segment. După o a doua generație, ceva mai convențională, a venit acest nou model, cu un design mult mai sofisticat și accent puternic pe stil.

Nissan Qashqai la Castelnor_6

Liniștea pe care o căutam se potrivește cu acest SUV japonez, după cum am constatat în habitaclu. Și am remarcat și altceva. În prezent sunt multe mașini care, în trecerea lor către digitalizare, se complică mult la ca operare și ergonomie. Nissan a reușit să nu complice nimic, dar să fie digital. Tabloul de bord, color, de 7 inchi, este configurabil, dar impresionează prin culorile atent alese (indiferent de programul de rulare) și prin faptul că îți oferă toate informațiile necesare cu fonturi mari și fără aglomerație inutilă. Pe de altă parte, ai displayul central tactil, de 12,3 inchi, susținut de comenzi fizice în partea inferioară. Și sistemul de climatizare automată, cu două zone, are propriul display și butoane fizice. Poate părea demodat, mulți producători așa cred, dar portul USB clasic este încă foarte util pentru mulți dintre noi, mai ales că sistemul Android Auto funcționează doar prin cablu (CarPlay este wireless).

Izolat în civilizație

Destinația noastră la bordul lui Nissan Qashqai a fost Castelnor, în Păltiniș, Sibiu. Nu auzisem nimic despre acest loc și, inițial, am crezut că e un… castel. Ei bine, este, dar unul modern, deschis abia acum 3 ani. E genul acela de oază pe care ai senzația că o poți întâlni prin Austria, când mergi la schi. Cam asta a și fost ideea. Un loc unde să te retragi de lume, în condiții premium. Am aflat și logica numelui, chiar de la Cornel Posea, managerul locului – arhitectura de castel la 1300 de metri altitudine, unde norii coboară uneori. Așa s-a ajuns la Castelnor, un nume compus, inventat, dar interesant tocmai pentru că te face să te întrebi cum s-a ajuns la el. Castelnor este plasat pe un deal, la multe sute de metri de orice altă construcție din zonă, cu o priveliște magnifică asupra munților și văii. O poți admira de pe terasa generoasă, aflată în prelungirea spațiului închis al restaurantului, sau de la piscina în aer liber, cu priveliște deschisă.

Dar toate astea le poți întâlni, poate, și prin alte părți. Ce nu găsești prea ușor este atmosfera familiară. La cele mai multe hoteluri premium, stai într-un cub de beton, fie el stilizat sau nu, cu toate aceste facilități adiacente. Însă la Castelnor totul este integrat, pentru că se pleacă de la construcția deosebită, stil castel, cu tot felul de turnuri sub forma de prismă, de înălțimi diferite, ideea arhitectului fiind de a imita ceea ce vezi de sus în Sibiu – o mare de acoperișuri de diferite forme. Hotelul oferă doar 28 de camere, un alt element care accentuează sentimentul de intimitate, pe lângă faptul că nu vezi și nu auzi în permanență motoare, mașini și alte zgomote urbane. Eventual doar lătratul câinilor ce însoțesc turmele de oi care mai trec prin zonă.

Spa-ul are o poveste în sine, fiind conceput tot pe ideea celor din stațiunile de lux din Austria. De altfel, cei care se ocupă de cel de la Castelnor au fost în Austria, pentru a învăța tratamentele oferite de spauri cu mai multă experiență. Au adus de acolo programele, dar și absolut toate cremele și loțiunile pe care le folosesc aici.

Am încercat și restaurantul, al cărui meniu este special. Așa cum îmi spunea Cornel Posea, este axat pe bucătăria românească: „Nu oferim fructe de mare, de exemplu, de ce am face-o? Nu cresc prin împrejurimi. Avem însă unele dintre cele mai bune brânzeturi, cărnuri de orice fel de prin partea locului, toate luate de la producători din zonă. Experiența acestui loc n-ar fi completă fără o gastronomie deosebită“. În general, hotelurile de la munte atrag turiști în timpul iernii, mai ales dacă sunt lângă pârtii de schi, cum este și Castelnor. Aici însă sunt clienți tot anul. Iarna este ideal pentru cei care schiază, iar vara, pentru liniște, aer curat, unul dintre cele mai bune spauri și, eventual, pentru drumeții, plimbări cu bicicleta, vizite la stânele din împrejurimi, toate organizate de către hotel, la cerere.

Plăcerea drumului

La Castelnor se ajunge, din București, pe cele două mari rute pe care le știți. Fie prin Brașov – Făgăraș – Sibiu, fie pe Valea Oltului, ambele foarte bune pentru a te destinde la volan, dacă alegi cu atenție perioada anului și orele. Noi am mers prin Brașov la dus, pentru a vedea cum se comportă mașina noastră pe drumuri rapide și virajate. Ne-a ajutat și motorul mașinii, de 1,33 litri, turbo, cu mild hybrid, dar în versiunea de 156 CP, cuplat la cutia de viteze X-Tronic, singura ca îți dă posibilitatea de a opta pentru tracțiune integrală. Știu că un sistem 4×4 nu mai este neapărat cerut de cumpărători pentru un SUV compact, dar contează într-un astfel de periplu prin țară, pentru că nu-ți mai pui problema dacă poți ajunge într-un anumit loc când se termină asfaltul, ci o faci pur și simplu.

Nissan Qashqai la Castelnor_6

Nissan Qashqai a evoluat cumva odată cu clienții săi, așa că acum este mai matur, axat pe confort, dar destul de bine echilibrat ca să te poți juca pe virajele rapide. Mulți oameni (inclusiv eu) nu prea se împacă cu transmisiile CVT, dar X-Tronic-ul Nissan s-a dezvoltat în așa fel încât aproape că pare o cutie automată clasică. Știe să reia bine accelerarea la ieșirea din viraj, iar reacțiile mașinii sunt mai bine corelate cu creșterea turației motorului.

Tot acest pachet se potrivește perfect ideii de vacanță. Confort, portbagaj de 479 de litri și loc suficient în spate pentru trei persoane. Dacă lăsăm la o parte buzunarele mici ale portierelor, am găsit un singur capitol mai important unde este loc de îmbunătățiri, tocmai în zona confortului. Versiunea noastră de echipare, Tekna+, include funcție de masaj pentru scaunele din față. Ei bine, masajul ăsta este… prea grăbit. Pernele din șezut și spătar se umflă/dezumflă prea repede, și simți acest lucru din prima secundă.

Nissan Qashqai la Castelnor_6

Cu motorul te obișnuiești repede, în sensul că afli imediat cam pe unde te poți duce cu consumul. Nissan spune că cel mediu este de 7 l/100 km, iar noi am ajuns la Castelnor cu 7,5, asta în condițiile în care am avut sesiuni de entuziasm pe virajele dintre Predeal și Brașov. La venire, de această dată pe Valea Oltului, computerul de bord arăta 6,4 l/100 km, într-un ritm mai domol. Depinde cum folosești și programele de condus, una e să mergi în Eco și altceva este să rulezi în Sport. Mai ai și alte opțiuni, selectabile de la controllerul de pe consola centrală – Normal, Snow și un program dedicat rulării în off-road, în care electronica are grijă să ieși de oriunde, dacă nu exagerezi. Mi-au mai plăcut și frânele, de încredere chiar și după ceva tortură pe drumurile virajate, apoi am văzut că și discurile din spate sunt ventilate.

Cum spuneam la început, acest model a apărut inițial în ideea de SUV urban, dar a fost și este mult mai mult, pentru că poți merge cu el oriunde. Însă a păstrat ce e mai bun din această idee originală – manevrabilitatea. Are 11,1 diametru de întoarcere, iar dacă în oraș ți se pare normal, noi l-am remarcat pe aleile înguste de la Castelnor, în timpul manevrelor pentru sesiunea foto.

Nissan Qashqai la Castelnor_6NisNissan

Nissan Qashqai este unul dintre SUV-urile cele mai cunoscute printre români. Sigur, acum are o concurență puternică, dar s-a reinventat la a treia generație și știe să atragă atât clienții fideli, cât și cumpărători mai tineri, tocmai prin designul tineresc și inconfundabil. Prețurile pornesc de la 24.990 de euro, (echipare Visia, 138 CP și cutie manuală cu șase trepte), dar mașina noastră are prețul de listă 37.620, cu motorul mai puternic, 4×4 și cutie automată, în condițiile în care nu prea mai ai ce să adaugi pe mașină. Eventual două nuanțe de culoare – plafon și carcase oglinzi/caroserie –, pentru 800 de euro, dacă vrei maximum de stil.

DATE TEHNICE

Caroserie: SUV cu 5 locuri. L × l × h: 4425 × 1835 × 1625 mm. Ampatament: 22665 mm. Rezervor: 55 l

Tren de rulare: Suspensie față MacPherson, spate paralelogram deformabil, arcuri elicoidale. Frâne cu discuri ventilate față/spate. Direcție asistată electric. Pneuri: 235/50 R19

Transmisie: Tracțiune integrală, cutie automată (CVT) cu 6 trepte

Motor: Benzină, L4, 1333 cm3. Putere maximă: 116 kW (158 CP)/5500 rpm. Cuplu maxim: 270 Nm/1800–3750 rpm

Performanțe: 0–100 km/h    9,9 s, Viteză maximă 190 km/h, Consum mediu 7 l/100 km

Preț de bază: Nissan Qashqai 4WD Tekna Plus        37.620 euro

Foto: Bogdan Paraschiv

Articole similare

Comentați?

* Acest formular stochează date doar la cerere și doar pentru popularea automată a formularului cu datele dvs, la următoarea vizită. În cazul stocării la cerere, date nu sunt procesate sau utilizate în alt scop.