Întâlnirea cu cel mai puternic diesel al gamei A7 a readus în discuție una dintre cele mai vechi dileme existențiale ale automobiliștilor: poate exista sportivitate cu consum redus de combustibil?
Text: Cristian Sterea. Foto: Radu Chindriș
De fapt, ca să fiu precis până la capăt, Audi A7 3.0 TDI Bi-Turbo nu dispune doar de cel mai puternic diesel (313 CP) din oferta lui A7, ci este și cea mai rapidă versiune de motorizare, excepție făcând sportivii S7 și RS7, ambii echipați cu V8-uri. Mai mult, dacă aruncăm o privire atentă asupra întregii game Audi, constatăm că, la cilindreea de 3 litri, numai motorul de pe S4/S5 afișează o putere mai mare. În practică însă, cei 20 CP în plus afișați de TFSI nu par să aibă șanse prea mari în fața cuplului motor net superior al TDI-ului (650 Nm), diferența fiind de 210 Nm. Mai mult, sub capota SUV-ului Q5, acest propulsor a reușit, în premieră pentru un diesel, să intre în clubul restrâns al modelelor din gama S, fiind oferit sub titulatura SQ5. Deci, lucrurile sunt cât se poate de clare, vremurile în care dieselurile erau considerate cai de povară și atât s-au schimbat aproape la 180 de grade! Cei atenți la competițiile din motorsport cred că au prins ideea mai demult, dat fiind faptul că, de câțiva ani încoace, Audi domină autoritar Cursa de 24 de ore de la Le Mans cu un model diesel hibrid pe care este scris cu litere de-o șchioapă acronimul TDI.
Acum, că dilema performanțelor pare să fie cât de cât elucidată, în mintea publicului s-ar putea naște o nouă întrebare: cum se potrivește însă funcționarea mai necizelată a dieselurilor cu eleganța și rafinamentul acestui coupé cu patru uși? Aici, cred că sunt ceva mai multe lucruri de spus, iar răspunsul nu poate fi găsit citind datele tehnice, ci experimentând pe propria piele tot ce are de oferit A7 3.0 TDI Bi-Turbo. Ca să încep cu începutul, trebuie să recunosc că acest model mi-a intrat pe sub piele încă din 2010, anul lansării sale. Deși unii critici blamează aspectul destul de cumpătat și curat al modelelor Audi, eu consider că exact această trăsătură este atuul lui A7, caroseria sa cu linii simple reușind să descrie o frumusețe naturală care nu are nevoie de machiajul înșelător al unor detalii exagerate. Apoi, ușile fără ramă la geamuri, pavilionul plonjat către spate și blocurile optice expresive desăvârșesc caracterul exclusivist, dar fără a cădea în păcatul opulenței, trăsătură oarecum comună a acestui segment auto.
Interiorul merge și el pe ideea eleganței discrete și te primește într-un ambient finisat cu migală, bine croit și ergonomic. Din fericire, apăsarea butonului stop/start de pe tunelul median, care aduce motorul la viață, nu strică tot farmecul printr-un sunet necizelat, ci scoate în evidență o altă calitate: insonorizarea excelentă. Chiar și așa, mormăitul lucrat al evacuării (există o clapetă montată în galerie) este lăsat să intre în habitaclu și îi poate păcăli pe novici că sub capotă se află un motor V8 de cilindree mare. Mai mult, inclusiv plecările de pe loc uimesc prin cursivitate și vigoare. În acest caz, aprecierile trebuie să se îndrepte către deja celebra transmisie ZF cu convertizor de cuplu și cinci ambreiaje multidisc de cuplare care, de ceva vreme, se regăsește și în oferta Audi, sub numele Tiptronic.
La drum, A7 se arată relaxat și silențios pe gropi, îl menajează pe șofer de efort, având o direcție asistată destul de mult, și niciodată nu dă semne că motorul ar putea rămâne fără resurse. Este plăcut că se oferă standard sistem auto stop/start de oprire a propulsorului în momentele de staționare, dar nu înțeleg de ce acesta nu e pe aceeași lungime de undă cu funcția Autohold a transmisiei automate, ce înlătură necesitatea ca șoferul să țină pedala de frână apăsată în aceleași momente de staționare și repornește motorul imediat cum pedala de frână este eliberată. Adică, „păcatul“ de a fi ecologist trebuie plătit de șofer fizic, prin menținerea pedalei de frână călcată – altfel, motorul repornește, deși șoferul nu își anunță intenția de a pune mașina în mișcare prin apăsarea accelerației. În schimb, pe autostradă, la 130 km/h, acul turometrului stă nonșalant la 1600 rpm, consumul mediu de combustibil afișat fiind situat în jurul valorii de 6,5 l/100 km. Și asta în ciuda celor 1850 kg ale mașinii și a tracțiunii integrale permanente! De asemenea, pe drumurile județene, motorul funcționează la fel de degajat și de rafinat la 1200 rpm (atunci când se rulează cu 100 km/h), fiind capabil de reacții rapide în cazul în care șoferul dorește acest lucru.
Pe de altă parte, oricât de ecologist s-ar da acest diesel, tot accelerațiile prelungite se pare că îi plac cel mai mult. Treptele de viteze se schimbă fără ca transmiterea fluxului de putere să fie întrerupt, iar graba cu care urcă acul vitezometrului este impresionantă. Pe serpentine, A7 păstrează același caracter degajat, dar foarte eficient. Cei care exagerează cu viteza pot experimenta o ușoară subvirare la intrarea în curbe, ca mai apoi tracțiunea integrală să pună lucrurile în ordine și să înscrie mașina pe trasa ideală. Astfel, atacarea liniilor drepte care succed curbele poate fi făcută în plin gaz! Este plăcut și faptul că transmisia nu te lasă cu ochii în soare și retrogradează repede în cazul în care cel de la volan a omis să pregătească abordarea virajului prin alegerea treptei de viteză optime. Cum distracția întotdeauna se plătește, consumul de combustibil sare destul de mult din parametri în acest caz și trece de pragul de 10 l/100 km. Chiar și așa, această valoare nu pare o dramă decât în comparație cu consumul maxim declarat, de 8 l/100 km.
Test comparativ: BMW 335i xDrive vs Audi S4 pe circuit și pe zăpadă
După ce am consumat suficientă adrenalină, drumul de întoarcere a scos din nou în evidență confortul excelent, habitaclul primitor și luxos, precum și aspectul exclusivist, care aduce cu sine și o doză consistentă de popularitate din partea audienței. Deci, A7 3.0 TDI Bi-Turbo nu are doar două personalități, ci mai multe. Este elegant, suficient de practic, sportiv, confortabil, exclusivist și – de ce nu? – o declarație a succesului personal. Iar despre motor, în final a scos o medie de 7,1 l/100 km. Cu așa un consum de combustibil, nici prețul de aproape 70.000 de euro parcă nu mai pare mare!
ams 4/2014
Comentarii închise.