Home Teste Test: BMW M235i

Test: BMW M235i

de

_RBC7992

BMW M235i aduce ingrediente noi și picante în rețeta coupé-ului sportiv clasic, pe care unii au tendința să o considere obosită moral și necorespunzătoare vremurilor noi. Atenție: degustarea poate duce la dependență!

Text: Alex Șincan. Foto: Radu Chindriș

 

Cine nu vrea să-și încarce memoria cu variate detalii sau nu ține să dezvolte subtilitățile întrebării „ce înseamnă BMW?“ trebuie să rețină un sigur răspuns, acoperitor în linii generale: sportivitate. Și cum ar trebui să arate sportivitatea în caz particular? BMW ne dă un alt răspuns ușor de reținut: M, de la „motorsport“, iar 2 și cu 3 fac 5. Se mai adaugă un „i“, cu titlu de precizare. Adică, M235i.

Motor turbo de 3,0 litri, cu șase cilindri în linie: un deliciu sonor și o sursă respectabilă de performanțe dinamice.

Motor turbo de 3,0 litri, cu șase cilindri în linie: un deliciu sonor și o sursă respectabilă de performanțe dinamice.

Șase cilindri în linie amplasați longitudinal sub capota din față, plus tracțiune pe roțile din spate: până aici, totul este conform rețetei clasice. Mai există și supraalimentare turbo. Să nu uităm de cutia automată cu opt trepte și de sofisticata electronică dedicată optimizării comportamentului dinamic. Faptul că toate acestea sunt purtate de către cea mai mică platformă din gama BMW (ampatament 2690 mm) adaugă ceva relevanță: gabarit redus, agilitate maximă și înlesnirea acomodării conducătorului cu mașina. Nu avem de notat nicio caracteristică pretendentă la absolut, cu toate că puterea de 327 CP și cuplul maxim de 450 Nm (deja atins la doar 1300 rpm) sunt cifre demne de tot respectul. Ne aflăm aici în fața unei ilustrări convingătoare pentru ideea că „întregul înseamnă mai mult decât suma componentelor sale“. Cu alte cuvinte, fără a conține niciun detaliu absolut, M235i este unul dintre reprezentanții sportivității rutiere absolute. Durata de numai 4.8 s a accelerației de la 0 la 100 km/h constituie un argument notabil în acest sens. Pentru a nu da prilej de manifestare vreunor orgolii scăpate de sub orice control, BMW a limitat viteza maximă a lui M235i la 250 km/h.

Zona dintre scaune are un aspect familiar pentru cine a vizitat diverse BMW-uri ale generației actuale: lângă selectorul cutiei cu opt trepte se vede butonul modurilor de conducere.

Zona dintre scaune are un aspect familiar pentru cine a vizitat diverse BMW-uri ale generației actuale: lângă selectorul cutiei cu opt trepte se vede butonul modurilor de conducere.

În mare măsură, această platformă tehnică ne este cunoscută de la fostul M135i Coupé, numai că, drept urmare a realizării și lansării lui M235i, opera a căpătat o formă desăvârșită. Astfel, a avut loc trecerea de la o caroserie hot hatch extravagantă la una cu design autentic de coupé, cu toate detaliile de stil exemplar integrate în înfățișarea mașinii. De la tot ce apare la prima vedere și până la elementele tehnice sau de design care se cer a fi descoperite printr-o examinare mai atentă, BMW M235i e făcut pentru a le da satisfacție doritorilor de sportivitate reală. În ochii celor sensibili la spectaculozitate superficială, imaginea acestei mașini ar putea să nu facă vreo mare impresie. BMW rămâne un obiect pentru cunoscători și pentru cei care doresc să-și consolideze cunoștințele legate de esența caracterului sportiv rutier.

Audi S3, și mai sportiv cu suspensiile KW

Probabil pentru că există un modul electronic specializat în așa ceva, M235i oferă toate acele moduri de conducere cunoscute la actuala generație de modele a mărcii, de la Eco Pro la Sport. Încă nu reușesc să-mi clarific ideea pentru care cineva ar putea să-și cumpere un M235i și să-l conducă în modul Eco Pro, dar, pentru a da un plus de realism respectivei intenții, voi nota consumul mediu comunicat de uzină, conform normelor europene: 7,6 l/100 km. În testul de față, nu mi-am propus să mă apropii de această cifră. Cât despre modul Comfort, aici se poate vorbi despre un răspuns mai relaxat la comenzi, însă nu despre confort tipic. Suspensia rămâne destul de fermă, iar asistarea direcției nu scoate din discuție acel minim efort fizic presupus de rotirea precisă a volanului implicând necesitatea unui gest hotărât.

În modul Sport se dezvăluie adevăratul talent al mașinii. Direcția devine un pic „grea“ (aderența oferită de îmbrăcămintea gen piele întoarsă este bine-venită), iar suspensia trece la un comportament cu fermitate accentuată. Aproape că nu se poate vorbi despre înclinări laterale ale caroseriei sau de amorsarea vreunei oscilații la întâlnirea vreunei denivelări. În aceste condiții, cu atât mai remarcabilă rămâne filtrarea eficientă a denivelărilor scurte și frecvente.

Top test: Mercedes A 45 AMG 4Matic

Inițial, mi-a venit a crede că un motor turbo de 3,0 litri ar putea pune destule probleme de dozare a accelerației atunci când se renunță la contribuția sistemului electronic de asistare a stabilității. Cel puțin pe asfalt uscat, asimilarea răspunsului la accelerație în aceste condiții nu a fost deloc problematică. O anume progresivitate în transmiterea cuplului motor către roți îi permite celui de la volan să intuiască urmările în comportamentul mașinii (cel mai probabil, patinări sau supravirări) și să se ferească de orice eventuale reacții nedorite privitoare la stabilitate. Încă o dată, fina asistare a direcției merită să fie menționată în ansamblul acestui comportament armonios, performant și riguros controlabil.

Jantele din aliaj ușor, cu aspect afumat au 18 inchi și, desigur, provin din patrimoniul M-Technik. Atenție la pneurile cu secțiune joasă pe drumurile românești…

Jantele din aliaj ușor, cu aspect afumat au 18 inchi și, desigur, provin din patrimoniul M-Technik. Atenție la pneurile cu secțiune joasă pe drumurile românești…

Condus în manieră sportivă, BMW M235i are marele merit de a lăsa impresia unui automobil „lightweight“, deși nu e tocmai așa ceva (masa proprie atinge 1455 kg). Potențialul ridicat al motorului și conceptul bine pus la punct al platformei tehnice duc la acest efect demn de toată stima, deși nu avem defel de-a face cu un vehicul ușor, spartan. În interior, regăsim o echipare extinsă, inclusiv centrală multimedia iDrive, sistem audio, climă și multe altele. Exemplarul testat de noi dispunea și de cruise-control inteligent, faruri adaptive, senzor de ploaie și sistem de senzori PDC (Park Distance Control). Opțiunea scaunelor sport este de fapt ceva mai degrabă obligatoriu în cazul lui M235i. Din pachetul M, fără de care tușa perfecționistă a mașinii ar avea discret de suferit, fac parte suspensia adaptivă, jantele cu diametrul de 18 inchi și sistemul de frânare specific. Volanul M Performance este un detaliu aparte, micul său afișaj digital și ledurile situate în vecinătatea sa oferind mai multe funcții legate de conducerea sportivă. Printre altele, sunt posibile cronometrarea, afișarea solicitărilor din frânări, accelerări sau viraje, prin g x factorul de accelerație, temperatura lichidului de răcire, temperatura uleiului și lista continuă. Sunt oferite modurile de lucru Efficient Dynamics, Sport Mode și Race Mode.

Volanul M (dotare opțională) are un mic afișaj digital în vecinătatea căruia se află două rânduri de leduri. Funcțiile sale au profil tipic sportiv, inclusiv cronometrare.

Volanul M (dotare opțională) are un mic afișaj digital în vecinătatea căruia se află două rânduri de leduri. Funcțiile sale au profil tipic sportiv, inclusiv cronometrare.

Chiar dacă dimensionarea interiorului are limite clare, M235i nu intră nicidecum în categoria automobilelor claustrofobice. Locurile din față sunt chiar mai spațioase decât s-ar zice privind mașina pe dinafară, iar în spate pot lua loc în condiții convenabile doi adulți. Volumul portbagajului măsoară 390 de litri, valoare mai mult decât decentă, însă accesul este strâmt.

În anul 2014, BMW M235i readuce în atenția publicului sportivitatea clasică (motor față/tracțiune spate) susținută prin intermediul tehnicii de vârf actuale, sub forma unui coupé atletic, cu linii compacte. Automobilul e perfect compatibil cu utilizarea cotidiană, dar nu se adresează defel celor care vor să fie văzuți într-o mașină sport, ci celor care vor să o conducă.

ams 5/2014

Motor turbo de 3,0 litri, cu șase cilindri în linie: un deliciu sonor și o sursă respectabilă de performanțe dinamice.
Volanul M (dotare opțională) are un mic afișaj digital în vecinătatea căruia se află două rânduri de leduri. Funcțiile sale au profil tipic sportiv, inclusiv cronometrare.
Zona dintre scaune are un aspect familiar pentru cine a vizitat diverse BMW-uri ale generației actuale: lângă selectorul cutiei cu opt trepte se vede butonul modurilor de conducere.
Jantele din aliaj ușor, cu aspect afumat au 18 inchi și, desigur, provin din patrimoniul M-Technik. Atenție la pneurile cu secțiune joasă pe drumurile românești…

Date tehnice

Articole similare

Comentarii închise.