Home Moto Test: BMW R nineT

Test: BMW R nineT

de

_DSC6268

La aniversarea a 90 de ani, BMW face cinste cu o motocicletă diferită de cea pe care părinții obișnuiau să o conducă, și anume BMW R nineT.

Text: Valentin Brădățeanu. Foto: Radu Chindriș

 

Are sigla BMW, dar nu este la fel de tradiționalistă. Are un look retro, însă este foarte modernă. Motor boxer răcit cu aer, dar un eșapament Akrapovič? O idee îndrăzneață, pusă în aplicare de designerul-șef Ola Stenegard. Suedezul și-a început cariera prin bricolarea de choppere și a conceput acest BMW nu ca pe un retro café racer sau ca pe o naked bike, ci ca pe o foaie albă de la care se începe customizarea. Efectiv, poți să faci orice dorești din acest BMW. Secțiunea din spate a cadrului ce susține scaunul pasagerului și scărițele este prinsă în opt șuruburi, iar ansamblul format din aripă, stop și suportul numărului poate fi scos prin desfacerea a patru șuruburi. Până și instalația electrică este modulară, permițând montarea laterală a stopului. E loc și pentru o jantă mai lată, de 6 țoli, dar, indiferent de câte modificări vor fi făcute, întotdeauna va fi recunoscut drept un BMW. Denumirea modelului aduce un omagiu celor 90 de ani pe care BMW îi aniversează în domeniul motocicletelor. Întrebat despre aspectul noului BMW, Stenegard a dat un răspuns simplu și logic: „Nici un copil nu seamănă exact cu părinții săi, însă toți pornesc de la același ADN“.

Deși combină trecutul cu prezentul, R nineT denotă o prezență teutonică. Atenția acordată detaliului și designul fiecărei componente îi fac până și pe italieni să ia notițe. Rezervorul de benzină are o formă clasică, cu elemente din aluminiu în zona genunchilor, material care se regăsește și la capacul monopost. Acesta adăpostește un mic compartiment pentru acte sau telefonul mobil și îi conferă lui nineT un aer de café racer. Cele două cadrane rotunde ale vitezometrului și turometrului dau o notă de clasicism, între ele aflându-se un display digital pe care sunt afișați parametrii utili. Farul rotund are în centru emblema BMW, iar plăcuța de identificare cu un design retro este prinsă de cadru prin nituri. Cei doi cilindri ai motorului boxer sunt vizibili din orice poziție ai privi motocicleta, ca un element de identitate al casei bavareze. Eșapamentul 2-1-2 poartă semnătura slovenului Akrapovič și este oferit standard. Sunetul? O sonată din trei părți, în funcție de turația motorului, oferită de cei doi cilindri opuși acompaniați de eșapamentul Akrapovič. nineT e genul de motocicletă pe care o conduci fără un motiv precis, ci doar pentru a asculta sunetul inconfundabil al motorului boxer și pentru a privi ore în șir chiulasele cu formele lor rotunde… Iar sunetul este suficient de expresiv pentru a le încheia siesta vecinilor.

Bord minimalist, cu indicator pentru treptele de viteză

Bord minimalist, cu indicator pentru treptele de viteză

Boxerul de 1170 cmc e împrumutat de la modelul R 1200 GS, fiind prezent și pe roadsterul R 1200 R. Această unitate cu opt supape și două axe cu came în cap furnizează 110 CP, cu 15 mai puțini decât versiunea răcită cu lichid. Motorul oferă un cuplu foarte bun (119 Nm la 6000 rpm), disponibil în orice situație. Transmisia este cu arbore cardanic, iar cutia de viteze are șase trepte.

Deși cântărește 222 kg cu plinul făcut, BMW nineT e o motocicletă ușor de manevrat. Nu este deloc masivă, poziția în șa fiind foarte bună pentru orice categorie de persoane. Ghidonul dintr-o bucată are lățimea motorului privit din față, reprezentând un punct de reper atunci când se circulă printre automobile. Din acest punct de vedere, nineT e foarte agil, iar amplasarea joasă a centrului de greutate datorată motorului boxer dă senzația că motocicleta este mult mai ușoară.

Test: Harley-Davidson FXSB Breakout

nineT are la bază un nou cadru tubular destinat motorizărilor boxer, care, în mod normal, este echipat cu suspensie față Telelever, însă pentru acest model BMW a optat pentru furca inversată de la S 1000 RR care, în acest caz, nu e ajustabilă și este anodizată în auriu. În spate, suspensia e cu basculă monobraț din aluminiu, sistem Paralever, braț care include și arborele transmisiei. Amortizorul spate are două căi de reglare.

La drum, nineT este și mai agil, sportiv chiar, în ciuda aspectului clasic pe care îl sugerează. Motocicleta docilă din oraș e dornică să zburde pe autostradă, iar viteza maximă depășește 200 km/h. BMW este renumit pentru confortul pe care îl oferă motocicletele sale, și nu face excepție nici în acest caz. Poziția în șa e confortabilă, puțin aplecată în față, iar amplasarea chiulaselor și a eșapamentului permite o înclinare suficientă pe viraje. Datorită poziției în șa, vântul este mai puțin resimțit, dar totuși nu trebuie uitat faptul că avem de-a face cu o naked-bike.

Capacul monopost îi dă o notă de café racer.

Capacul monopost îi dă o notă de café racer.

Suspensia oferă un feedback sportiv, însă își face bine treaba pe orice suprafață. Frânele Brembo sunt impresionante, în față fiind cu două discuri uriașe, de 320 mm și etriere monobloc cu patru pistonașe. ABS-ul oferit standard este o garanție a siguranței BMW. Nu există programe de stabilitate sau mapări speciale pentru sistemul de management al motorului, ci doar accelerație pură. Iar  nineT accelerează foarte ușor, fără să dea semne de oboseală, cuplul vine de la turații joase, iar accelerația e liniară, în ton cu eșapamentul Akrapovič.

Pneurile Metzeler Roadtec Z8 Interact cu care este echipat nineT oferă o aderență foarte bună chiar și în perioada mai rece datorită compoziției High Silica având nanoparticule și a desenului inspirat de litera grecească „pi“. Pentru a păstra nota retro, s-a optat pentru jante cu spițe, pneurile fiind echipate cu cameră. Cutia de viteze este foarte bine etajată și ușor de utilizat. Indicatorul de viteze de pe display-ul de bord e foarte util în oraș, iar treapta a șasea a cutiei de viteze este ideală pentru distanțele lungi, chiar dacă raportul final e mai mic, fiind împrumutat de la versiunile RT pentru poliție.

Cu R nineT, cei de la BMW au izbutit să obțină un reușit exercițiu de stil, dar și o motocicletă foarte bună din punct de vedere dinamic. Privind fișa tehnică, poate că prețul de 14.819 euro pare nejustificat, însă după prima tură dorința de a avea acest BMW este foarte mare. Calitatea materialelor, aspectul, sunetul boxerului în doi cilindri și performanțele îl plasează pe nineT pe locul al patrulea ca vânzări în gama BMW.

ams 11/2014

Bord minimalist, cu indicator pentru treptele de viteză
Capacul monopost îi dă o notă de café racer.

Date tehnice

Articole similare