Coupé-cabrioletul bavarez de clasă medie, denumit de la această generație Seria 4, propune aceeași sportivitate tipică BMW, dar pe care o livrează într-o manieră ceva mai rafinată, plăcută și atunci când se rulează relaxat, cu pavilionul pliat.
Fiind singura decapotabilă germană premium cu patru locuri autentice și hard top, BMW Seria 4 Cabriolet își propune să depășească statutul de accesoriu de lifestyle, mașină de concedii sau, mai grav, simplu moft și se prezintă în fața publicului cu un sistem de acționare a pavilionului extrem de complex. Acesta transformă mașina din coupé în cabriolet și invers cât ai pocni din degete, mai exact în 20 de secunde, și nu stă impasibil atunci când obiectele ceva mai voluminoase nu încap prin gura de acces rămasă după ce cele trei elemente ale pavilionului au fost pliate în portbagaj. La simpla apăsare a unui buton, hard topul contorsionat și înghesuit în portbagaj se ridică și îmbunătățește accesul către cei 220 de litri disponibili. În versiune coupé, volumul util de încărcare ajunge la 370 de litri, mai puțin cu 75 decât cel de la Seria 4 Coupé, dar suficient pentru escapadele de weekend la munte. Deci, unul dintre principalele inconveniente care obstrucționează latura utilă a oricărui coupé-cabriolet a fost elegant rezolvat.
De asemenea, în privința designului, decapotabila bavareză reușește să treacă peste constrângerile pe care le implică un pavilion metalic și chiar are puterea să întoarcă suficient de multe capete atunci când își face apariția. Este drept, spatele nu prezintă același profil sexy ca versiunea coupé, dar nici nu poate fi blamat. Pe cei care suspină după un acoperiș amovibil textil îi invităm să descopere confortul termic pe timp de iarnă și pe cel acustic la rularea pe autostradă pe care le oferă hard topul Seriei 4 Cabriolet, și s-ar putea ca regretul să le treacă foarte repede.
Tranziția de la coupé la cabriolet implică o coregrafie spectaculoasă a elementelor metalice ce compun acoperișul amovibil. Operațiunea, care ar putea câștiga cu ușurință un rol în următoarea ecranizare a filmului Transformers, poate fi făcută inclusiv la viteze mici, de până la 18 km/h. În versiune cabrio, datele problemei se schimbă la 180 de grade pentru ocupanții mașinii. Acum, aceștia se pot bucura din plin de soare, peisaje și adierea plăcută a vântului prin păr. Totuși, în ciuda faptului că sistemul automat de climatizare se adaptează imediat la viteza de rulare și condițiile de temperatură exterioare, recomandăm fără reținere paravântul ce se montează manual deasupra locurilor din spate. Oferit contra sumei de 379 de euro, acesta reduce simțitor turbulențele revărsate asupra ocupanților locurilor din față și nici nu te încurcă atunci când nu vrei să-l folosești, având un loc dedicat în spatele banchetei. Cei cu dare de mână ar trebui să bifeze pe lista de opționale și scaunele din față cu guri de ventilație integrate în spătare, și volanul încălzit.
Habitaclul te primește într-o atmosferă tipică BMW, cu scaune bine configurate și care oferă o poziție joasă la volan, bord ușor cam tern, dar cu o ergonomie exemplară și bine finisat, precum și cu o ofertă de dotări de confort și siguranță impresionantă. Un detaliu caracteristic versiunii cabriolet îl reprezintă centurile de siguranță ale locurilor din față integrate în spătarul scaunelor. Astfel, simpaticul braț automat caracteristic versiunii coupé a dispărut, iar cei care vor să urce în spate sunt scutiți de capcane. Pe banchetă se stă decent, iar aceia care vor ocupa aceste locuri nu se vor simți nedreptățiți decât în cazul în care se rulează decapotat și vor trebui să suporte turbulențele.
Păcat întâlnit la orice decapotabilă cu hard top, Seria 4 Cabriolet cântărește mai mult cu peste 200 kg decât versiunea de caroserie coupé. Evident, greutatea superioară anesteziază într-o mică măsură performanțele dinamice, dar, cum orice rău e spre bine, avantajează distribuția greutății pe punți, care a devenit echivalentă (50/50% față/spate). În ciuda jantelor cu diametrul de 19 inchi și a talonului mic al anvelopelor, suspensiile sport adaptive, oferite opțional la prețul de 1158 de euro, reușesc să mascheze bine denivelările mici. În plus, caroseria are o rigiditate torsională foarte bună, sunetele suspecte lipsind total din peisaj, chiar și pe drumurile care nu s-au calificat pentru programul de reabilitare.
Pe de altă parte, în ciuda confortului apreciabil, nu suntem absolut deloc privați de sportivitatea tipică BMW. Cu excepția unei disponibilități ușor mai reduse de a schimba direcția decât în cazul versiunii coupé, Seria 4 Cariolet are un comportament dinamic angajant și foarte plăcut. Pe viraje, mașina se agață de asfalt cu conștiinciozitatea unui alpinist, direcția fină permite corecții discrete ale trasei, iar tracțiunea spate poate aduce și un pic de spectacol pe ieșirea din viraje, atunci când se rulează pe modul Sport+ al sistemului Driving Dynamics. De asemenea, impresionează eleganța pe care o arată decapotabila bavareză atunci când se rulează la limită. Chiar și aproape de momentul pierderii ușoare a aderenței, ai un sentiment reconfortant de siguranță, iar feedbackul general foarte bun te pune din timp în gardă atunci când entuziasmul te împinge să faci lucruri ce eludează legile fizicii.
Motorul Twin Turbo cu cilindreea de 2,0 litri are o poftă incredibilă de a urca în ture și oferă 245 CP și un cuplu motor maxim de 350 Nm. Tot acest bagaj de putere este exploatat eficient de transmisia automată cu opt trepte marca ZF, recunoscută deja pentru promptitudinea în schimbarea rapoartelor și confort. Șoferul are la dispoziție un set de padele pentru schimbarea manuală a treptelor, dar acest lucru nu e o necesitate nici în sesiunile de condus rapid, transmisia automată intuind bine raportul adecvat, de parcă ar cunoaște dinainte configurația drumului. De asemenea, propulsorul punctează bine inclusiv la consumul de combustibil, afișând în viața reală o medie de aproximativ 7,5–8 l/100 km, cu puțin peste un litru față de cea indicată în datele tehnice. E drept, sunetul nu îl egalează pe cel al unui „șase în linie“, dar este destul de incitant.
Ca preț, decapotabila e mai scumpă decât coupé-ul cu peste 7500 de euro. Cu alte cuvinte, acesta este prețul care trebuie plătit pentru a putea rula sub cerul liber fără a simți că pierzi vreo caracteristică importantă pe care o are de oferit coupé-ul.
Comentarii închise.