BMW mai taie puțin din cantitatea de ingrediente folosite la X6 și realizează un nou Sport Activity Vehicle, mai compact, dar cu aceleași gene sportive. În test, X4 xDrive35i de 306 CP.
Text: Adrian Drăgan. Foto: Radu Chindriș
După apariția fenomenului de downsizing pentru motoare, acum mărcile premium aplică o formulă similară și pentru caroserii, fiind ajutate de noile platforme tehnice modulabile. Noul X4 este rezultatul expansiunii de modele ce poartă în denumire cifra 4, și, fără a se complica inutil, bavarezii aplică aceeași rețetă constructivă ca și în cazul X6, doar că proporțiile sunt ceva mai reduse, platforma utilizată fiind aceeași cu cea folosită de Seria 3, X3 și Seria 4 Gran Coupé. Cu o lungime de 4,67 m, X4 este cu circa 20 cm mai scurt decât X6, este practic identic ca dimensiuni cu X3 în privința lungimii, lățimii și ampatamentului, dar mai puțin înalt – doar 1624 mm față de 1666 în cazul X3. Și asta pentru că, deși X4 păstrează aspectul de automobil tot-teren, partea din spate este finisată în formă de coupé. E clar că X4 reprezintă răspunsul BMW la invazia de SUV-uri compacte premium-sport, concurând nu doar cu Audi Q5, Infiniti QX50, Volvo XC60, ci și cu noul Porsche Macan – rivalul său direct. În această dispută, X4 vine cu o transmisie integrală permanentă xDrive și cu argumente puternice, reprezentate de gama de motoare diesel de 190, 258 și 313 CP (pentru versiunile 20d, 30d și 35d), respectiv pe benzină 20i de 184 CP, 28i de 245 CP și 35i de 306 CP, ultimul fiind prezent pe versiunea din test. Un alt argument față de Macan privind ambițiile sportive ale lui X4 este greutatea mai redusă cu aproximativ 60 kg. În ciuda formei de coupé, în X4 pot lua loc până la cinci persoane adulte, spațiul din spate fiind suficient de generos la nivelul capului și al umerilor. Poziția la volan este însă tipică SUV, oferind o bună vizibilitate asupra drumului, dar, în opinia mea, puțin cam înaltă, ceea ce nu corespunde în mod direct ideii de sportivitate. Scaunele sunt destul de tari și ceva cam înguste, la drum lung putând deveni obositoare. Nici chiar susținerea laterală nu excelează, iar pe virajele abordate mai sportiv, trebuie să te sprijini bine pentru a nu aluneca pe tapițeria din piele. Totuși, accesul în habitaclu este facil, inclusiv în spate, iar un argument în favoarea confortului îl reprezintă portbagajul, care, deși mai mic cu 30 de litri decât la X3, oferă numeroase posibilități de configurare prin rabatarea asimetrică a spătarului banchetei, hayonul generos și șinele de amarare pentru bagaje.
În privința designului exterior, nu avem însă prea multe lucruri notabile de menționat, ba chiar trebuie căutate cu mare atenție elementele ce diferențiază estetic acest model de restul gamei X de la BMW. Poate că este o tehnică de marketing, dar nu cred că ar fi stricat o individualizare mai pronunțată. Același lucru e valabil și la interior, unde regăsim aceeași arhitectură și nimic special care să diferențieze în vreun fel interiorul lui X4. Totuși, rețeta folosită este impecabilă din punct de vedere ergonomic și nu îi pot fi aduse critici. În schimb, foarte multe elemente de decor pentru personalizare sau chiar funcții rămân pe lista de opționale, cei interesați să-și configureze mașina precum cea din test trebuind să scoată în plus din buzunar bani pentru pachetul M, sistemul de acces handsfree, volanul multifuncțional, accesul la internet și multe altele. Tot opțional trebuie comandate și farurile adaptive cu LED și controlul electronic al amortizoarelor.
Propulsorul 35i permite o călătorie relaxată și silențioasă, la un regim normal un sunet plăcut invadând habitaclul. Răspunsul motorului la accelerație este rapid și viguros, ajutat fiind și de excelenta cutie automată cu opt trepte. Pe viraje se fac simțite aportul diferențialului activ al punții spate (realizat prin utilizarea unui ambreiaj multidisc), răspunsul fin al direcției electrice cu asistare progresivă și al suspensiei active. În funcție de programul de rulare selectat – EcoPro, Confort, Sport sau Sport Plus –, toate acestea își schimbă registrul de lucru, oferind proverbiala experiență de condus tipică BMW. În modul Sport, mașina negociază virajele fără un ruliu pronunțat, ceea ce îți dă încredere, la fel cum o fac și frânele rezistente la oboseală. Cifrele sunt de partea sa. X4 35i accelerează până la 100 km/h în 5.5 s și atinge o viteză maximă de 247 km/h.
Cu această motorizare, 35i nu este însă un campion al consumului redus, dar, dacă se rulează fără excese, poate fi păstrat în cifre decente. Pentru asta ar trebui selectat modul EcoPro, care modifică răspunsul motorului și al cutiei – practic, vitezele se schimbă la o turație mai joasă –, întărește puțin suspensia și modifică modul de lucru al diverselor componente electrice, cum ar fi compresorul de aer condiționat și sistemul stop/start automat. Oricum, roțile de 19 inchi, opționale, mai adaugă și ele un 0,3% în plus la consum.
O interesantă dotare extra o reprezintă însă sistemul asistare a condusului, parte a sistemului de navigație Professional, care alege ruta cea mai eficientă în funcție de stilul de condus al utilizatorului, situațiile din trafic și felul drumului, indicând variațiile de consum în procentaje. Sistemul îl ajută astfel pe șofer să conducă într-o manieră anticipativă.
Test comparativ: SUV-uri compacte
Printre opțiunile utile condusului se mai găsesc head-up display-ul cu detector nocturn pentru persoane, tempomatul activ cu funcție de frânare, sistemul de asistare la parcare cu cameră video „surround view“ sau conexiune la internet, precum și posibilitatea conectării unui smartphone. BMW X4 vine în România cu o garanție extinsă până la 5 ani sau 10.000 km, prețul de pornire pentru acest model fiind de 58.156 euro, sumă care poate crește în cazul configurării prezente pe modelul de test până la 80.242.
Așadar, X4 respectă o rețetă tipică BMW – oferă sportivitate și performanțe excelente, aduce un plus de eleganță prin forma de coupé și este foarte confortabil prin seria generoasă de opțiuni. În același timp, e croit pentru aceia care preferă un automobil ceva mai compact, mai potrivit poate pentru oraș, în detrimentul unui SUV mare și ostentativ, deși nu prețul este principalul argument la achiziția sa.
ams 8/2014