Ajuns la a doua generație, BMW X6 încă nu are un concurent pe măsură. Cu toate că se vrea polivalent, îmbinând trăsăturile mai multor segmente auto, principala preocupare a sa pare a fi să impresioneze.
Text: Cristian Sterea. Foto: Radu Chindriș
Lansat în 2008, BMW X6 a pornit o controversă uriașă legată de conceptul de caroserie pe care l-a introdus în lumea auto: SUV-ul coupé. S-au aruncat multe vorbe grele și s-a combătut inclusiv cu argumente pertinente, dar conflictul nu pare nici pe departe soluționat. Oricum, în tot acest timp constructorul bavarez a profitat din plin, reușind să vândă aproximativ 250.000 de exemplare din prima generație X6. Ba mai mult, a deschis apetitul și altor constructori auto pentru acest segment de nișă, Mercedes făcându-și deja cunoscute intențiile de a dezvolta un model concurent.
Construit conform aceleiași rețete botezată de bavarezi SAC (Sports Activity Coupé), noul BMW X6 nu se deosebește foarte mult din punctul de vedere al gabaritului de modelul precedent, cea mai mare diferență fiind înregistrată la nivelul lungimii totale, care are puțin peste 3 cm în plus. Bineînțeles, designul amplu modificat, în special la nivel de detalii, scoate din discuție orice confuzie între cele două generații X6, însă forma generală a caroseriei rămâne și aceasta aproape neschimbată. Ca o curiozitate, merită amintit faptul că ampatamentul este identic cu cel al modelului precedent, precum și cu cel al noului X5. Pe de altă parte, nici bavarezii nu încearcă să se ascundă după deget și recunosc prin aspectul doar ușor schimbat că X6 e, în mare, un X5 cu spatele teșit. Suplimentar, pe lângă pavilionul coborât evident către spate, modelul SUV-coupé se face remarcat și prin spoilerele redesenate, ce pun mai mult accentul pe sportivitate.
De pe scaunul șoferului, X5 și X6 par și mai asemănătoare. Avem același interior sobru, dar bine finisat și cu o ergonomie atent studiată, precum și aceeași pleiadă impresionantă de dotări opționale. Dintre acestea merită amintite head-up display-ul color, excelentul sistem audio Bang & Olufsen, farurile adaptive cu leduri, sistemul de parcare automat, sistemul perimetral de camere video, tabloul de bord cu display a cărui grafică se modifică în funcție de modul de rulare, precum și opțiunile de finisare sofisticate. În schimb, vizibilitatea către spate este clar mai redusă, iar locurile de pe banchetă nu mai sunt la fel de încăpătoare, pavilionul plonjat afectând evident spațiul de la nivelul capului. Nici chiar așa însă, persoanele de o înălțime medie nu au de ce să se plângă. Portbagajul a crescut cu 10 litri față de modelul anterior, până la 580 de litri, iar spătarul banchetei e acum fracționabil asimetric și pliabil, rezultând o suprafață de încărcare plană. Pentru un plus de confort, X6 este echipat standard cu hayon acționat electric și sistem de climatizare automat cu reglare pe două zone.
Încercând să puncteze clar înclinarea sa către sportivitate, X6 s-a prezentat la prima întâlnire în versiunea de motorizare xDrive M50d, care dezvoltă 381 CP și 740 Nm. Pe lângă cifrele în valoare absolută, mai impresionant este faptul că acestea sunt rezultate dintr-un propulsor cu cilindreea de doar 3 litri, dar supraalimentat cu trei turbine. Transmisia automată Steptronic cu opt trepte, oferită standard, dispune de funcția Launch Control, astfel că demarajul până la 100 km/h promis în fișa tehnică, de doar 5.8 secunde, e realizat în practică fără efort din partea celui de la volan. Suplimentar, mașina de test beneficia și de pachetul de suspensie adaptivă Dynamic, care vine cu bare stabilizatoare active (Dynamic Drive) și diferențialul activ pe puntea spate (Dynamic Performance Control), ce variază cuplul motor între roțile respectivei punți. În această configurație a trenului de rulare, X6 are toate șansele să fie proclamat cel mai sportiv reprezentat al categoriei SUV-urilor mari și se simte pe viraje ca o mașină cu un gabarit mult mai mic. Este incredibilă hotărârea cu care X6 reușește să păstreze traiectoria pe viraje, iar în cazul unei abordări prea optimiste, caracterul ușor subvirator e combătut eficient de diferențialul activ al punții spate. Acesta funcționează chiar și în momentele când nu se accelerează, reușind să producă între roțile din spate o diferență de cuplu cu rol de stabilizare a traiectoriei. În plus, direcția are un feedback foarte convingător și este precisă în ciuda cauciucurilor extrem de late. Consumul anunțat în fișa tehnică, de circa 6,6 l/100 km, nu prea este respectat în practică, o medie de 9–10 l/100 km fiind mai aproape de realitate. Totuși, acest diesel se spală de păcate prin pofta cu care se urcă până la 5000 rpm și sunetul chiar plăcut la turații înalte. După această demonstrație impresionantă de sportivitate, cred că oricine ar fi dispus să treacă totuși cu vederea anumite lipsuri în materie de confort, dar nu-i cazul. Transmisia automată știe să urnească mașina și foarte lin de pe loc, nu doar în trombă, iar amortizoarele sunt mai mult decât decente din punctul de vedere al confortului pe denivelările mici, chiar și în cazul unor jante pe 20 de inchi. Există și un mod de rulare Eco Pro, care anesteziază ușor propulsorul și permite decuplarea acestuia de la transmisie în vederea evitării frânei de motor nedorite, îmbunătățind astfel consumul.
Porsche Cayenne facelift: îmbunătățiri discrete
Noul BMW X6 va fi disponibil la vânzare chiar din prima parte a lunii decembrie, iar oferta va mai include versiunile xDrive 30d (3 litri, 258 CP, 560 Nm, 0–100 km/h în 6.4 secunde) și xDrive 50i (4,4 litri, 450 CP, 650 Nm, 0–100 km/h în 4.8 secunde). În primăvara anului 2015, gama va fi extinsă cu xDrive35i (306 CP) și xDrive40d (313 CP). Prețul de bază, corespunzător versiunii xDrive30d, este de 70.184 de euro, în timp ce modelele M50d și xDrive50i sunt disponibile la 92.628 de euro, respectiv 90.762. Cu toate astea, o mașină echipată generos, cum și cea din acest test, trece de 120.000 de euro. Având în vedere aceste cifre, cred că este cât se poate de clar că BMW X6 reprezintă o declarație incontestabilă a solvabilității proprietarului.
ams 12/2014
Comentarii închise.