Lansat în 2017 și trecut printr-un facelift la sfârșitul anului 2020, poate face față Audi Q5 noului Mercedes GLC? Verificăm asta cu versiunile diesel de top Mercedes GLC 300 d 4Matic vs Audi Q5 50 TDI Quattro.
De fapt, ce s-a întâmplat, în industria auto de când a fost lansat Audi Q5, în 2017? Cu alte cuvinte, ce i-ar putea lipsi lui Q5 în materie de funcționalitate în comparație cu noul GLC, pentru că nu mai este chiar un model de ultimă oră?
Ultimii ani au fost dominați de progresele înregistrate în tehnologia bateriilor și încărcării pentru mașinile electrice. În afară de asta, hibridizarea și sistemele de asistență sunt cele care au înregistrat evoluții semnificative.
Odată cu faceliftul de la sfârșitul lui 2020, Q5 a primit un sistem de menținere a benzii, care a ridicat portofoliul sistemelor de asistență la un nivel actual. Un amănunt ar fi însă că sistemul destul de sofisticat al lui GLC se descurcă mai bine în cazul lucrărilor rutiere și, în general, virează mai sensibil și mai coerent. În afară de asta, Audi nu duce lipsă de nimic în ceea ce privește tehnologia, ventilația scaunelor și conectivitatea wireless pentru Apple CarPlay și Android Auto fiind la fel de disponibile ca și farurile Matrix LED sofisticate, cu reglare a intensității luminoase. Însă doar lumina digitală de la Mercedes poate proiecta simboluri pe șosea, ceea ce este impresionant.
Prestigiosul diesel cu șase cilindri al predecesorului nu e oferit pentru noul GLC, în schimb modelul de top Mercedes GLC 300 d 4Matic are un motor diesel cu patru cilindri și 269 CP. Cu până la 17 kW și 200 Nm contribuie un motor de 48 V amplasat în carcasa cutiei de viteze 9G-Tronic. Starter-generatorul antrenat prin curea al lui Q5 50 TDI, care funcționează la aceeași tensiune, doar recuperează, nu contribuie la propulsie.
Hai, V6!
Un mild hybrid cu rol și în propulsie ar fi o compensație utilă pentru V6 TDI-ul de la Audi (286 CP). Deși Q5 accelerează ceva mai bine decât GLC, motorul de 3 litri încă ezită la plecare și reacționează prea lent la ieșirea din viraje. Dar niciunul dintre cele două aspecte nu este la fel de grav ca înainte și, în plus, sunt mult mai puțin sesizabile pe autostradă. De asemenea, motorul accelerează lent de la viteze mici, dar cel puțin acest lucru nu mai face ca transmisia să coboare nebunește două sau trei trepte de viteză.
Mercedes GLC 300 d 4Matic cu patru cilindri consumă 7,1 l/100 km, cu 1,3 l mai puțin, iar reactivitatea sa subliniază destul de nemilos neajunsurile propulsorului V6 TDI. Deși, în principiu, motoarele electrice suplimentare nu sunt necesare pentru plecările fără cusur, în cazul lui GLC 300 d se pare că asistența electrică ajută efectiv, deoarece SUV-ul pornește de la semafor într-un mod vizibil hotărât și cu putere.
Cu toate acestea (poate este subiectiv), la pornirile cu accelerație maximă apare o scurtă întârziere și, de asemenea, trimite comenzile pedalei de accelerație cu reacție maximă doar la turații mai mari și cu viteză medie. Pe de altă parte, la ieșirile din viraje, puternicul Audi livrează destul de repede o mare parte din putere. Cu o condiție, ca șoferul să selecteze treapta de viteză potrivită cu ajutorul padelelor de pe volan, deoarece, chiar și în modul Sport, Q5 automat trece frecvent în treapta corectă doar la accelerare, adică mult prea târziu.
Ambele demonstrează abilități decente în viraje, dar Audi transformă mișcările volanului în schimbări de direcție ceva mai rapid. De asemenea, pare mai sportiv în slalomul printre jaloanele situate la 18 metri unele de altele, unde puntea din spate, echipată cu diferențial cu alunecare limitată, sporește agilitatea prin intermediul unor intervenții ușoare. Cu toate acestea, finalizează slalomul și schimbările duble de bandă doar puțin mai rapid.
Două sisteme de direcție
Direcția lui Q5 nu se ridică la nivelul de sensibilitate al celei de la GLC, care, apropo, virează cu toate cele patru roți. Mercedes mai are și avantajul unei senzații mai relaxante a direcției și un diametru de bracaj mai mic cu 70 până la 80 cm.
La manevrarea în spații mici, Q5 îl ajută pe șofer cu numeroasele perspective oferite de camerele video, dar numai la bordul modelului Mercedes ai acces la o vedere a capotei motorului generată prin software – așa-numita „capotă transparentă“ –, care poate fi deosebit de utilă în afara drumurilor asfaltate. Ambele mașini au tracțiune integrală și sunt echipate decent pentru asta, cu suspensie pneumatică reglabilă pe înălțime și programe pentru off-road. Mai orientate spre uzul cotidian sunt butoanele din portbagaj care permit coborârea caroseriilor, pentru înălțimi de încărcare mai mici.
Faptul că spătarele banchetelor sunt fracționabile 40/20/40% este o funcționalitate oferită de ambele modele, dar pot fi rabatate de la distanță doar la GLC. Segmentul central poate fi deschis de către ocupanții banchetei, ceea ce este practic pentru a pescui lucruri din portbagaj în mers. O altă calitate e că și persoanele mai înalte pot sta sub hayonul cu deschidere electrică fără a fi nevoite să se contorsioneze.
Audi este mai modulabil
Deși doar Mercedes GLC 300 d 4Matic are compartimente sub podea, dintre care în unul poate intra chiar și ruloul care acoperă portbagajul – se strânge într-o rolă –, Q5 este mai practic în general. Acest lucru se datorează în principal banchetei glisante, inclusiv cu reglare a spătarului în două poziții, care permite extinderea portbagajului (bun pentru obiectele lungi). De asemenea, are avantajul unui pad de încărcare wireless ușor de accesat, în GLC trebuind să îngropi telefonul adânc pe suportul de sub displayul central. În plus, sticlele de 1,5 litri încap în toate buzunarele ușilor doar la Audi, în timp ce la Mercedes pot fi plasate doar în față.
În lipsa unui beneficiu evaluabil, nu acordăm niciun punct lui GLC pentru iluminarea ambientală. Însă, pentru cei care îl apreciază, este disponibil contra cost unul foarte elaborat, care schimbă chiar și culoarea din gurile de ventilație atunci când se modifică temperatura. Totuși, gurile de aerisire sunt relevante pentru evaluare, deoarece reglarea orientării și intensității fluxului de aer se face cu o singură mână, prin intermediul butonului central. De apreciat este și butonul de pe maneta semnalizatoarelor, care controlează spălarea parbrizului și o ștergere, prin intermediul a două puncte de presiune, astfel încât ștergătoarele automate rămân active și după o singură ștergere.
Pe de altă parte, există numeroase trepte pentru reglarea luminozității afișajelor, care însă, chiar și așa, strălucesc un pic prea tare noaptea pe autostradă. Iar dacă dai click pe mai multe melodii din lista de redare, Mercedes te va enerva, fiindcă funcționează imprecis prin intermediul touchpad-ului de pe volan și durează mult prea mult chiar și în cel mai bun caz. În plus, acest lucru este posibil numai dacă e activat meniul corect pe afișajul tabloului de bord. Iar butoanele grafice minuscule de pe ecranul tactil nu reprezintă o alternativă viabilă.
La următorul capitol, Q5 beneficiază chiar de vârsta sa, deoarece mania tactilă nu l-a ajuns din urmă peste tot (mai tânărul Q4 e-tron are zone tactile pe volan). Înălțimea head-up displayului și luminozitatea ecranului se reglează prin intermediul a două comenzi rotative extensibile din stânga volanului. Controlul audio prin intermediul comenzii rotative, plus două taste direct lângă aceasta sunt ceva simplu și convenabil. Trebuie să te obișnuiești cu maneta pentru acționarea pilotului automat, în rest majoritatea comenzilor sunt lipsite de stres, ceea ce este valabil și pentru climatizare – bâjbâială tactilă în GLC, butoane rotative intuitive în Q5.
Niciunul dintre cele două sisteme de infotainment nu dispune de comutatoare rotative, dar volanul aplatizat al lui Mercedes are două butoane, pentru meniul principal și cel al funcțiilor favorite, care deschid imagini de ansamblu mari pe ecranul tactil.
O altă caracteristică bună este faptul că unul dintre butoane te duce întotdeauna înapoi la harta sistemului de navigație. Deși Audi nu are astfel de butoane, structura meniului său e la fel de convingătoare, iar butoanele de selecție directă (destul de mici) din stânga ecranului ajută la operare. GLC înțelege mai multe comenzi vocale, iar comenzile infotainmentului sunt ceva mai bune. Cu toate acestea, operarea modelului Audi este mai ușoară în general, ceea ce reprezintă un plus și în ceea ce privește confortul.
Suspensii pneumatice
Când vine vorba despre confortul suspensiilor, Q5 și GLC obțin același punctaj, dar în moduri diferite. Audi absoarbe majoritatea denivelărilor mai puțin dur decât Mercedes, care la viteze mai mari trece uneori mai elegant peste un lanț de carii din asfalt, fără a transmite vibrații la scaune, tot ce se aude fiind zgomotul plăcut și în surdină al roților.
Ambele SUV-uri de clasă medie sunt bine antifonate, dar V6 TDI-ul lui Audi sună ceva mai plăcut, ca un diesel, dar mai rafinat. Și scaunele susțin nivelul ridicat de confort al rulării, cele din Q5 fiind la fel de comode precum cele din Mercedes, dar oferind un suport mai bun și fiind combinate cu o cotieră reglabilă pe înălțime și lungime. Cu toate acestea, spătarul rigid al scaunelor din GLC se potrivește majorității dimensiunilor corporale. În plus, Mercedes contracarează cu trei setări de memorie pentru scaunul pasagerului din față, în timp Audi nu oferă deloc această funcție.
Analizând punctajul, scaunele ușor mai bune ale lui Q5 nu aduc un mare avantaj, pentru că dinamica sa uneori lentă îl costă destule puncte, la fel și consumul mai mare. Pe de altă parte, GLC nu are un mare avantaj în ceea ce privește tehnologia inovatoare. Cu toate acestea, câștigă clar duelul, pentru că, exceptând unele comenzi, stăpânește bine elementele de bază.
Verdict
1. Mercedes GLC 300 d 4Matic 618 puncte
Are un motor cu răspuns excelent și consumă mai puțin, iar direcția este mai armonioasă. Sistemul multimedia și comanda vocală sunt superioare lui Audi. Nu este la fel de modulabil și este scump deoarece vine cu pachet AMG standard.
2. Audi Q5 50 TDI Quattro 581 puncte
Este spațios și modulabil și se conduce mai sportiv. În plus, este sensibil mai ieftin și are condiții de garanție mai bune. Pierde puncte datorită consumului mai mare și motorului mai ezitant la pornire.
Model | Audi Q5 50 TDI Quattro | Mercedes GLC 300 d 4Matic |
---|---|---|
Tip motor/nr.cilindri | V/6 | L/4 |
Antrenare vilbrochen/supraalimentare | Lanț/turbo | Lanț/turbo |
Amplasare motor | față-longitudinal | față-longitudinal |
Cilindree cm3 | 2967 | 1993 |
Alezaj × cursă mm | 83,0 × 91,4 | 82,0 × 94,3 |
Putere maximă kW(CP)/rpm | 210 (286)/3500 | 198 (269)/4200 |
Cuplu maxim Nm/rpm | 620/720 | 550/1800 |
Putere specifică kW/l (CP/l) | 70,8 (96,4) | 99,3 (135,0) |
Presiune supraalimentare bari | 2,3 | nc. |
Capacitate baie ulei l | 6,1 | 6,0 |
Putere/Cuplu motor electric kW/Nm | – | 17/200 |
Tracțiune | Integrală | Integrală |
Cutie de viteze | Automată cu 8 tr. | Automată cu 9 tr. |
TREN DE RULARE | ||
Suspensiefață | brațe duble suprapuse | multilink cu 4 brațe |
spate | Multilink | Multilink |
Frâne față | Discuri ventilate | Discuri ventilate |
spate | Discuri | Discuri ventilate |
Pneuri în test | 255/40 R 21 Y | 255/50 R 19 Y |
Tip pneuri | Pirelli Pzero | Bridgestone Turanza 005 |
CAROSERIE | ||
Lungime × lățime (cu oglinzi) x înălțime mm | 4682 × 1893 (2140) x 1662 | 4716 × 1890 (2076) x 1640 |
Ampatament mm | 2819 | 2873 |
Nr. locuri | 5 | 5 |
Sarcină plafon/cârlig remorcare kg | 75/100 | 75/100 |
Masă remorcabilă/cu frâne kg | 750/2400 | 750/2500 |
Volum portbagaj l | 520–1520 | 550–1600 |
Masă totală kg | 2645 | 2570 |
Volum rezervor l | 70 | 62 |
CONSUM/CO2 | ||
Consum mediu WLTP l/100 km | 8,5 | 6,2 |
Emisii CO2 WLTP g/km | 224 | 163 |
PERFORMANȚE | ||
0–100 km/h s | 5,7 | 6,3 |
Viteză maximă km/h | 240 | 243 |
PREȚURI | ||
Preț de bază euro | 60.000 | 67.990 |
MĂSURĂTORI | ||
Lățime interioară față/spate mm | 1550/1505 | 1500/1480 |
Înălțime interioară față/spate mm | 1060/995 | 1060/1000 |
Lungime șezut față/spate mm | 510/505 | 500/480 |
Spațiu standard pentru picioare mm | 710 | 740 |
Înălțime șezut față de carosabil mm | 635 | 630 |
Înălțime prag de încărcare mm | 745 | 730 |
Dimensiuni portbagaj (LxLxh) mic mm | 410 × 920 × 740 | 540 × 880 × 690 |
Dimensiuni portbagaj (LxLxh) mare mm | 1220 × 920 × 740 | 1380 × 880 × 690 |
Masă proprie/sarcină utilă kg | 2052/593 | 1991/579 |
Distribuție mase față/spate % | 54,8/45,2 | 53,7/46,3 |
Diametru de bracaj stânga/dreapta m | 11,7/11,6 | 10,9/10,9 |
CONSUM/AUTONOMIE/CO2 | ||
Consum în test l/100 km | 8,4 | 7,1 |
ams – eco/cotidian/sportiv (15/70/15%) | 6,3/8,5/10,3 | 5,5/6,9/9,6 |
Emisii CO2 în test g/km | 221 | 187 |
Emisii CO2 în proba eco g/km | 167 | 146 |
Autonomie km | 833 | 873 |
Performanțe | ||
Accelerații s | ||
0– 30 km/h | 1,0 | 1,2 |
0– 50 km/h | 2,0 | 2,2 |
0– 80 km/h | 4,0 | 4,4 |
0–100 km/h | 5,9 | 6,2 |
0–120 km/h | 8,1 | 8,7 |
0–130 km/h | 9,7 | 10,0 |
0–140 km/h | 11,2 | 11,6 |
0–160 km/h | 15,3 | 15,6 |
0–180 km/h | 20,7 | 21,0 |
0–200 km/h | 28,5 | 29,6 |
0–400 m | 14,1 | 14,4 |
Reprize s | ||
60–100 km/h | 3,3 | 3,4 |
80–120 km/h | 4,1 | 4,3 |
REZISTENȚĂ LA ÎNAINTARE | ||
Putere consumată la 130 km/h kW (CP) | 43 (58) | 38 (52) |
DISTANȚĂ DE FRÂNARE | ||
100–0 km/h, rece/cald m | 35,3/35,3 | 34,3/33,9 |
ZGOMOT INTERIOR | ||
La 80 km/h dB(A) | 63 | 64 |
La 100 km/h dB(A) | 64 | 65 |
La 130 km/h dB(A) | 68 | 69 |
La 160 km/h dB(A) | 71 | 71 |
La 180 km/h dB(A) | 73 | 73 |
TESTE DINANICE | ||
Slalom 18 m km/h | 65,5 | 63,6 |
Dublă schimbare de bandă km/h | 133,8 | 133,3 |