Home Teste Test Comparativ: Opel Astra, SEAT León, Škoda Scala – Legoland

Test Comparativ: Opel Astra, SEAT León, Škoda Scala – Legoland

de Dan Damian
Opel Astra, Seat Leon, Skoda Scala

EMP, MQB, A0. În jocul strategic al corporațiilor, zeci de modele ajung să împartă aceeași platformă. Cea a modelului Opel Astra vine de la Stellantis, iar celelalte două, de la SEAT León și Škoda Scala, sunt ale Grupului VW. Este vreo diferență între ele? Ei bine, să le testăm și vom afla!

Înainte de a începe, mă întreb dacă ați putea intra un moment în camera copiilor/nepoților, ca să luați șase piese Lego tipice, cu două puncte pe lățime și patru pe lungime. Acum, nu vreți să încercați toate variantele în care acestea pot fi cuplate? Ați putea face asta dacă nu aveți altceva mai important de făcut în următorii câțiva ani decât să aflați rezultatul corect. Există mai multe, discutate inclusiv într-o lucrare tehnică a matematicianului danez Søren Eilers și a echipei sale de la Universitatea din Copenhaga, „The Lego Counting Problem“. Ar putea exista 915.103.765 de posibilități sau doar 102.981.504.

Contăm pe voi să faceți asta, iar între timp, noi vom începe testul comparativ cu cele trei compacte, toate având platforme modulare, motoare turbo cu trei cilindri, pe benzină și cutii de viteze automate. Dintre Astra, León și Scala, care se combină cel mai inteligent nenumăratele variante ale sistemului său modular? Există o singură modalitate de a afla, să ieșim și să le testăm pe cele trei.

Opel Astra: peu à Peugeot

Odată cu generația L, Opel Astra intră în cercul ilustru al celor 29 de modele din întreaga lume care folosesc așa-numita „Efficient Modular Platform“, pe care Peugeot/Citroën a folosit-o pentru prima dată în 2013, cu mult înainte să se ajungă la Stellantis. Printre cele 28 de rude ale Astrei figurează mașini cu care nu ai compara-o, dar cu care împarte identitatea structurală (Citroën Berlingo/Fiat Doblò/Peugeot Rifter/Toyota Proace City). În schimb, Opel Astra este unul dintre modelele care păstrează o relație distantă cu familia din care provine. Deși împarte cu Peugeot 308 componentele tehnice ale trenului de rulare, propulsiei, electronicii, sistemelor de asistență și infotainmentului, designerii din Rüsselsheim au reușit să-i confere Astrei un caracter propriu, tipic Opel.

Opel Astra

Cu libertatea de design pe care o permite platforma EMP2, a fost ușor de modelat. Din exterior, niciun model din grup nu seamănă cu Astra, iar la interior, are propriul stil până la primul nivel al sistemului de operare. În spatele scenografiei ecranului tactil și al instrumentelor digitale cu afișaj minimalist se află același cadru structural ca al tuturor modelelor din grup, de la Peugeot 308 la Citroën C5 X. Ceea ce nu mai este atât de enervant. Între timp, de când VW a decis să facă ravagii în sistemul de operare al mai multor modele din grup, micile complicații sau intruziuni ale sistemului propus de Stellantis au fost acceptate ca trăsături fermecătoare. La un moment dat, nu numai că vei găsi totul, dar toate vor funcționa, de la camera de marșarier, care se mișcă rapid, până la ansamblul sistemelor de asistență, ce culminează cu ghidarea activă pe bandă și pilotul automat simplu de setat și utilizat.

Opel Astra este oarecum depășită în ceea ce privește eficiența spațiului. Având aproape aceleași dimensiuni ca León și Scala, își găzduiește pasagerii mai înghesuit pe bancheta cu șezut mai dur și spătar mai abrupt. Atât bagajele, cât și șoferul și pasagerul din față au spațiu suficient, pentru că Opel oferă cele două scaune ergonomice (certificate AGR) și confortabile pentru locurile din față.

Chiar și la gol, Opel Astra cântărește cel mai mult în acest test, iar cu 528 kg sarcină utilă, poate fi încărcată mai mult. Motorul turbo alimentat cu benzină se remarcă prin sunet și vehemență. Pornește cu un ton de tobă, se turează vioi, trage puternic și este susținut de cutia automată cu opt trepte și o selecție a treptelor de viteză bine sincronizată. În modul Eco, acesta merge la ralanti în fazele de coasting, pentru a crește economia de combustibil, un efort care nu îi reușește decât parțial, consumul în test și în proba eco al Opelului fiind de 7,2, respectiv 5,8 l/100 km, cu aproximativ jumătate de litru mai mare decât al mai lenților săi rivali.

Și la probele dinamice printre jaloane, a fost cel mai rapid. Dar nu-și transmite integral talentul dinamic pe șosea. Dacă exagerezi doar puțin, direcția, care este lină și precisă în sine, își pierde din precizie și feedback, iar Astra începe să subvireze. Înainte de asta, se conduce vioi și rapid prin viraje, fiind bine reglată, însă cu un răspuns destul de dur pe denivelările scurte și pronunțate. Oricum, transmite întotdeauna siguranță.

Opel Astra

Va rămâne Opel Astra pe traiectoria câștigătoare? Posibil, dar să vedem. Are mai puțin de-a face cu alegerea mai simplă a materialelor, cu accesul îngust în spate și cu vizibilitatea slabă în toate direcțiile decât cu prețul de bază ridicat al mașinii, care este totuși bine echipată. În orice caz, e clar că Opel Astra nu a fost de câteva generații la fel de bună cum este pe platforma EMP2.

Scala: o interpretare a lui Polo

Deși dimensiunile sunt puțin mai mici decât ale concurenților, Škoda a stabilit un alt standard pentru Scala. Poziționată ca mașină accesibilă între clasele mică și compactă, se bazează pe platforma MQB A0, versiunea simplificată a ansamblului modular transversal pentru mașini de clasă mică precum Fabia/Ibiza/Polo. Platforma A0, de a cărei dezvoltare ulterioară este responsabilă Škoda, e și mai importantă pentru mașinile oferite pe piețele emergente. Deoarece acestea nu sunt foarte interesate de mobilitatea electrică, doar motoarele cu combustie internă pot fi amplasate, transversal, pe acest sistem modular.

Skoda Scala 1.0 TSI

Skoda Scala este propulsată de versiunea standard a motorului turbo de un litru, pe benzină. Acesta nu prea exagerează în ceea ce privește puterea și cuplul, lucru de care e responsabilă și cutia DSG cu șapte trepte reglată cuminte. Retrogradează târziu și, de multe ori, urcă rapid o treaptă, și nici chiar în modul Sport nu renunță complet la lentoarea sa. Faptul că acest lucru nu se regăsește în valorile măsurate în comparație cu León, la fel de puternic, poate fi explicat prin greutatea cu 71 kg mai mică a modelului Scala. Acest lucru ar putea avea legătură și cu faptul că Škoda este la fel de economică precum SEAT-ul cu motor mild hybrid (6,8 l/100 km în test).

De ce diferența de greutate și sarcină utilă (397 kg) nu este mai mare? Pentru că Škoda a echipat mașina de test cu aproape tot ce se află pe lista de echipamente opționale, de la dotări inteligente, cum ar fi apărătorile pentru marginea ușilor (la deschidere) și departamentul de asistență bine reprezentat, până la elemente dispensabile, cum ar fi comanda electrică a hayonului. Acest lucru conferă modelului Scala un surplus de echipamente care nu prea se potrivește cu aspectul practic pe care îl demonstrează în ceea ce privește confortul și condusul.

Avantajul modelului Scala este că oferă mult spațiu pentru mai puțini bani. Este cu 6313 euro mai ieftină decât Opel Astra și cu 2973 mai ieftină decât León. Dar ca stil se situează la un nivel deja impresionant pentru clasa compactă. În spate, Scala oferă cu 5 cm mai mult spațiu standard pentru genunchi decât Astra și poate transporta mai multe bagaje decât ambii săi rivali.

Cu toate acestea, Škoda nu este cu adevărat confortabilă. Reglate destul de moale, suspensiile răspund sensibil la micile denivelări. Cu toate acestea, puntea din spate începe să țopăie sau să ricoșeze pe denivelările dure. Scala nu are reacții la fel de ferm controlate precum León și Astra, ceea ce sugerează că s-ar putea să nu fie prea plăcută la capitolul manevrare.

Nu, nu este. Škoda se înscrie în viraje cu o ambiție discretă. În același timp, nu lasă niciun dubiu cu privire la siguranță (totuși, ar putea frâna ceva mai vehement), direcția sa precisă oferă un feedback doar moderat și, în general, cam puțină plăcere de a conduce. Acum, s-ar putea crede că nu te poți aștepta la prea mult de la o mașină compactă concepută pentru a fi rațională. Ei bine, poți, după cum veți vedea imediat.

León: inimă de Golf

Dragi frați mai mici sau chiar verișori/prieteni ai unei întregi generații, vă mai amintiți când îi vedeam pe cei mai mari plimbându-se în pantaloni/pantofi/geci noi și știam că toate hainele lor vor ajunge la noi peste câțiva ani, într-un mare pachet și într-o stare departe de a fi impecabilă? Mama se uita apoi la acele lucruri. În timp ce calcula cât de mult economisea astfel, moda veche reușea să declanșeze în ea o euforie care depășea cu mult eforturile noastre de a mima o bucurie politicoasă.

Seat Leon 1.0 eTSI

În orice caz, de pe vremea lui Toledo I, SEAT nu mai primește tehnologia la care VW a renunțat, ci, cu o mică întârziere, ultimele evoluții. Adică, spaniolii din Martorell trebuie să dichisească Leónul cu ce au pus la pachet cei din Wolfsburg. Pachet care conține lucruri excelente, cum ar fi formatul pentru a crea spațiu în dimensiuni compacte pentru cinci persoane, cu care León ar putea să se impună și în clasa medie. În portbagaj încap destule bagaje, care pot fi aranjate inteligent pentru utilizarea zilnică. În plus, SEAT are întreaga gamă de echipamente de siguranță și asistență, de la farurile cu LED la pilot automat activ și asistent de bandă până la avertizorul de unghi mort, care aprinde lumina ambientală din ornamentele ușilor în caz de pericol din spate.

Cea mai recentă și mai eficientă versiune a motorului turbo de un litru, cu trei cilindri antrenează puntea din față. Sistemul mild hybrid de 48 V compensează ușoara slăbiciune la plecare sau ezitările ocazionale generate de cutia cu ambreiaj dublu și șapte trepte. Motorul electric cu rol de generator poate alimenta sistemul electric de la bord cu energie de la o mică baterie încărcată prin recuperare. Prin urmare, la mers în modurile Eco și Normal, sistemul nu numai că decuplează motorul termic de la transmisie, ca la Opel Astra, dar îl și oprește. Acest lucru reduce consumul de combustibil al lui León la nivelul obținut de Škoda, care este mai ușoară.

Ei bine, a venit vremea pentru un „dar“ șoptit, nu credeți? Sau mai degrabă unul răcnit din toți plămânii. Pentru că, pe lângă toate componentele valoroase, León preia locul lui Golf în ceea ce privește funcționarea… ei bine, ne este greu să numim „logică“ această funcționare pe care SEAT o înfrumusețează și mai mult. Submeniurile infotainmentului cu ecran tactil sunt și mai labirintice, iar informațiile digitale sunt și mai complicat de triat prin intermediul butoanelor de pe volan. Spre deosebire de Scala, la León suprafețele cu glisare pentru controlul temperaturii și volumului sistemului audio sunt aproape legendar de mizerabile.

Opel Astra, Seat Leon, Skoda Skala

Manevrabilitatea lui León nu este doar încântătoare, ci calm modulată. Direcția sa reacționează sensibil, dar nu exagerat, nu te copleșește cu feedback, ci îți transmite cele mai importante lucruri într-o manieră concisă. Toate acestea se potrivesc perfect cu trenul de rulare ce combină un nivel ridicat de siguranță atunci când conduci cu o rigiditate moderată și o manevrabilitate antrenantă, care face ca León începe să subvireze inofensiv destul de târziu.

Ceea ce ne aduce într-un punct în care nimeni nu va fi surprins că León câștigă. Pentru că – ați ghicit! – oferă cel mai mult.

 

CLASAMENT

  1. Seat Leon – Poate vă va mira că León oferă cel mai mult dintre toți: spațiu, confort și plăcere de a conduce. Dar are și cea mai confuză ergonomie. Este însă suficient pentru a câștiga, în ciuda echipării nu prea bogate.
  2. Skoda Scala – Cu o platformă de top, deși pe o bază mai simplă, Scala, un automobil cu soluții inteligente pentru viața de zi cu zi, accesibil și spațios, îi dă de furcă lui León. Cu niște frâne mai prompte și un tren de rulare mai ferm, ar fi fost pe primul loc.
  3. Opel Astra – În ciuda platformei internaționale, Astra se simte ca un Opel, cu o manevrabilitate plină de viață. Frâne excelente. Prețul și consumul sunt oarecum ridicate.
Model
Opel Astra 1.2 DI Turbo GS LineSeat León 1.0 eTSI StyleScala 1.0 TSI Style
Motor
Tip motor/nr. cilindriL/3L/3L/3
Antrenare vilbrochen/supraalim.Lanț/turboCurea/turboCurea/turbo
Cilindree cm31199999999
Putere maximă kW (CP)/rpm96 (130)/550081 (110)/550081 (110)/5000
Cuplu maxim Nm/rpm230/1750200/2000200/2000
TransmisieTracțiune față, cutie automată cu 8 trepteTracțiune față, cutie aut. cu 7 trepte, DSGTracțiune față, cutie aut. cu 7 trepte, DSG
PneuriMichelin Pilot Sport 4S 225/40 R 18 YBridgestone Turanza T005 225/40 R 18 YBrigdestone Potenza T005 205/50 R 17 V
Mase și dimensiuni
Masă proprie/sarcină utilă/nr. locuri kg1352/528/51344/506/51273/397/5
Masă remorcabilă/cu frâne kg660/1250660/1300620/1200
Sarcină plafon/cârlig remorcare kg80/7575/8075/75
Lungime × lățime 4374 × 18604368 × 18004362 × 1793
(cu oglinzi) × înălțime mm(2042) × 1470(1991) × 1456(1988) × 1499
Ampatament mm267526862649
Diametru de bracaj stg./dr. m10,8/10,911,1/11,111,0/11,1
Volum portbagaj l/VDA422/1339380/1301467/1410
Înălțime prag de încărcare mm685740640
Lățime interioară față/spate mm1450/14101465/14251435/1415
Înălțime interioară față/spate mm1040/9451040/9701045/965
Spațiu de ședere standard mm700785750
Înălțime poziție de condus mm490465500
Consum/autonomie/CO2
Consum în test  l/100 km7.26.86.8
ams – eco5.85.45.3
ams – cotidian7.16.76.7
ams – sportiv9.28.98.7
Emisii CO2 în test g/km167158158
Consum WLTP SuperSuperSuper
mediu l/100 km5.45.55.6
Emisii CO2 (WLTP) g/km127129131
Rezervor l524550
Autonomie km722661735
Accelerații/viteză maximă
Accelerații s
0–  50 km/h3.43.73.4
0–  80 km/h77.77.1
0–100 km/h10.211.310.4
0–120 km/h14.716.314.7
0–130 km/h17.319.317.4
0–140 km/h20.322.920.8
0–160 km/h28.733.729.6
0–400 m17.217.817.3
Reprize s6
60–100 km/h 5.86.56
80–120 km/h7.78.67.6
Viteză maximă km/h210192198
Distanță de frânare
de la 100 km/h, rece m34.336.135.7
de la 130 km/h, rece58.760.362
de la 130 km/h, cald59.560.262.3
Zgomot interior
la   80 km/h ultima treaptă666567
la 100 km/h dB(A)686869
la 130 km/h737274
la 160 km/h757777
Teste dinamice
Slalom 18 m TC/ESP on/off67.265.765.1
Dublă schimbare de bandă km/h134,6137.5132.9
Preț de bază euro29,68023,54020.567 

Articole similare

Comentați?

* Acest formular stochează date doar la cerere și doar pentru popularea automată a formularului cu datele dvs, la următoarea vizită. În cazul stocării la cerere, date nu sunt procesate sau utilizate în alt scop.