Home Teste Test comparativ: Peugeot 308 SW vs. Škoda Octavia Combi – Gata de drum

Test comparativ: Peugeot 308 SW vs. Škoda Octavia Combi – Gata de drum

de Dan Damian
Škoda Octavia Combi vs Peugeot 308 SW

Niciun alt tip de mașină nu se descurcă cu toate micile vacanțe, călătoriile lungi și rutina zilnică la fel de bine, inteligent și eficient precum breakurile diesel compacte. Până acum, mulți cumpărători vedeau doar modelul Škoda Octavia în acest peisaj. Să fie însă un joc în doi odată cu apariția noului Peugeot 308 SW?

În 1999, regina Elizabeta a II-a i-a acordat actriței Elizabeth Taylor, născută la Londra (dar în Hampstead, nu în Mayfair) titlul nobiliar Dame Commander. Putem presupune că acest lucru nu s-a datorat celor opt căsnicii prin care Liz Taylor trecuse deja (șapte divorțuri și un deces). Și putem să-i mulțumim pentru unul dintre cele mai haioase citate pe tema fericirii. Spre deosebire de Johann Wolfgang, de exemplu, care a spus „fericirea pură vine din moderație“, ea a fost mai aproape de realitate: „M-aș bucura dacă viitoarea mea căsnicie va dura mai mult decât un iaurt“.

Škoda Octavia Combi vs Peugeot 308 SW

Asta înseamnă că n-am putea fi mai direcți pe acest subiect: dacă este un singur lucru care să caracterizeze deținerea unei Škoda Octavia Combi, acesta ar fi acel sentiment de satisfacție că ai o mașină care oferă ceva mai mult decât te-ai aștepta, la toate capitolele, timp de patru generații și 24 de ani, dar niciodată nu depășește conceptul de moderație goetheiană. Da, de fiecare dată când te întrebi cât de multă mașină îți trebuie, după ce te gândești la Škoda Octavia Combi TDI nu prea mai ai argumente să-ți dorești mai mult.

Bine, poate nu mai mult, dar poate diferit? Peugeot are o tradiție a break-urilor compacte începând cu modelul 204 break din 1967. Acum vedem noul 308 SW. Rulează pe platforma EMP2, care a fost dezvoltată pentru a suporta și propulsie strict electrică și are centrul de greutate cu 2 cm mai jos. Oricum, în ciuda faptului că are ampatamentul cu 6 cm mai lung, 308 oferă cu 2, respectiv 26 litri mai puțin decât predecesorul său la nivelul volumului portbagajului, care poate crește de la 608 litri la 1634 litri atunci când rabatezi bancheta formată din trei segmente. Nu este chiar volumul pe care îl oferă portbagajul modelului Škoda Octavia.

Acoperire completă

Mașina de test era plină de tot felul de agățătoare, despărțitoare și plase, mochetă reversibilă și tot felul de cârlige, deci tot arsenalul elementelor Simply Clever. Mai important este, însă, avantajul de spațiu pentru pasageri pe care l-a obținut Škoda cu această platformă. Spațiul de ședere standard pe bancheta spate mai lată și mai confortabilă este de 74,5 cm, aproape două clase peste bancheta spate mai îngustă și mai joasă a lui 308. În timp ce șoferul și pasagerul din dreapta al modelului Škoda stau la înălțime mai mare pe scaunele mai late, 308 îi integrează mai bine, mai jos și mai intim în scaunele sport.

Aici, micul volan reușește să acopere o parte considerabilă a tabloului de bord de 10 inchi, ceea ce împiedică obținerea unei poziții perfecte de condus. Însă operarea lui 308 este mai bună decât cea a modelului ceh. Pe de o parte, acest lucru se datorează noului display al sistemului multimedia, cu două rânduri de butoane pentru funcțiile principale dedesubt și controlului vocal mai bun. Totuși, pe de altă parte, la acest lucru contribuie și faptul că Octavia preia operarea haotică de la VW Golf, deși într-o formă ceva mai redusă: în loc de enervantele suprafețe tactile, are butoane și controllere rotative (cu apăsare) pe volan. Cu acestea ai mai multe șanse să te descurci în meniurile complicate ale computerului de bord. Dar sistemul de infotainment confuz și controlul vocal vag sunt chiar mai enervante decât în cazul altor modele compacte din grup, în condițiile în care Octavia a fost întotdeauna un model pur și simplu funcțional.

Škoda Octavia Combi

Ce-a fost simplu până acum: Octavia în versiune Combi cu motor TDI – întotdeauna rețeta câștigătoare. Și asta este încă valabil pentru că argumentul conform căruia dieselul nu mai are aceeași atractivitate în clasa compactă contrastează cu un altul: acela conform căruia pentru prima/singura mașină de familie, un break compact, diesel, este cel mai eficient și mai util pentru majoritatea oamenilor. Škoda oferă încă trei versiuni ale TDI-ului de 2 litri pentru Octavia (115 CP, 150 CP și 200 CP pentru versiunea RS). La 308 avem doar motorul de 1,5 litri, HDI cu 131 CP. Dar este suficient, pentru că se comportă foarte bine, în special cuplat la cutia de viteze automată.

Deși este enervant atunci când frânezi la semafor, din cauza retrogradărilor însoțite de șocuri, în toate celelalte situații schimbă lin, discret și precis prin toate cele opt rapoarte. Astfel, ajută rafinatul motor, căruia îi place turația mare, să stea în zona necesară de cuplu. În plus, se dovedește a fi remarcabil de eficient: în test, consumul a fost de 5,8 l/100 km, ba chiar 4,5 l/100 km în regim eco.

Škoda Octavia Combi

Octavia este puțin mai bună aici, puțin mai slabă acolo, dar comparabilă – însă cu un caracter opus: motorul de 2 litri trage de la turații mici, cu mai multă putere și acustică mai pregnantă. În contrast cu intensitatea sunetului, curba de putere scade destul de repede. Imediat ce TDI-ul atinge cei 115 CP/3.250 rpm, temperamentul scade, pentru că nu mai ai reacție la accelerație. Deși Škoda este puțin mai rapidă la accelerație, reacția pare mai degrabă inhibată și chiar plictisitoare – în ciuda schimburilor rapide și spontane ale cutiei cu dublu-ambreiaj și 7 trepte, care, la fel ca transmisia lui 308, permite coasting la rulare.

Bucuria drumurilor lungi

Peugeot 308 SW

Dar cât de plăcut este să mergi la drum lung cu ambele modele! Puterea echilibrată a motoarelor și confortul sunt relaxante. Echilibrat, dar mai rigid per ansamblu, 308 trece peste îmbinările și denivelările drumului cu mici șocuri, dar stăpânește mai ferm mișcările caroseriei. Octavia răspunde mai rafinat, amortizează mai bine, dar nu se simte la fel de bine pe viraje. De fapt, renunță puțin la ambițiile de manevrabilitate pentru a oferi cel mai bun nivel de siguranță la schimbarea direcției. Pentru a face acest lucru, Octavia folosește un sistem de direcție foarte precis și cu un feedback la fel de bun.

Peugeot 308 SW

Poate este surprinzător, dar, așa cum arată testele de dinamică, 308 nu se precipită în viraje. Asta în contradicție cu nervozitatea predecesorilor săi la acest capitol. Direcția sa are un feedback mai bun. Nu răspunde chiar liniar și este în continuare directă, dar nu mai dă sentimentul de nervozitate și nesiguranță. Puntea spate cu bare de torsiune urmărește mai bine schimbarea de direcție. Pentru că Peugeot virează mai curajos, se simte mai agil, mai rebel, deși mașina ajunge să subvireze mai devreme și se chinuie mai mult să găsească aderență atunci când accelerezi la ieșirea din viraj.

Luptă strânsă pentru victorie? Nu chiar, asta și din cauza distanțelor mai mari de frânare de la 130 km/h ale lui 308, dar și a prețului mai consistent, justificat oarecum de echiparea mai bună. Însă, puteți să o vedeți așa: Škoda oferă deja o Octavia Combi, de ce ar vrea Peugeot să o copieze? Așa cum spune și Oscar Wilde, trebuie să alegi ce-ți place după ce testezi. Deși mult mai bun decât predecesorul său, 308 rămâne o mașină pentru cei care nu vor să se mulțumească cu ce este mai bun, ci caută ceva mai special.

Text: Sebastian Renz/Traducere și adaptare: Dan Damian/Foto: Hans-Dieter Seufert

Clasament:

Locul 1 – Škoda Octavia Combi 2.0 TDI

Strict obiectiv, singurul avantaj al lui 308 constă în faptul că Octavia are o operare mai dificilă. În rest, Octavia este mai spațioasă, mai economică, mai confortabilă și mai accesibilă.

Locul 2 – Peugeot 308 SW BlueHDi 130

Cu o manevrabilitate mai bună, propriul stil interior de foarte bună calitate și motor la fel de eficient, dar rafinat, 308 este mai bun în câteva privințe, dar mizează pe farmec în multe privințe.

ModelPeugeot 308 SW BlueHDi 130 GTŠkoda Octavia Combi 2.0 TDI Style
Propulsie
Tip motor/nr. cilindriL/4L/4
Antrenare vilbrochen/supraalim.Curea/turboCurea/turbo
Cilindree cm314991968
Putere maximă kW (CP)/rpm96 (131)/375085 (115)/3250
Cuplu maxim Nm/rpm300/1750250/1500
TransmisieTracțiune față, cutie automată cu 8 trepteTracțiune față, cutie DSG cu 7 trepte
Pneuri în testMichelin Primacy 4 225/40 R 18 YGoodyear Eagle F1 Asymmetric 5 225/45 R 18 Y
Mase și dimensiuni
Masă proprie/sarcină utilă/nr. locuri kg1491/459/51475/495/5
Masă remorcabilă/cu frâne kg730/1500720/1500
Sarcină plafon/cârlig remorcare kg85/7075/80
Lungime × lățime 4636 × 18524689 × 1829 
(cu oglinzi) × înălțime mm(2062) × 1442(2020) × 1468
Ampatament mm27322667
Diametru de bracaj stg./dr. m11,2/11,211,1/11,3
Volum portbagaj l/VDA608/1634640/1700
Dimensiuni portbagaj     mic mm650 × 750 × 670570 × 820 × 640
L × l × h  mare  mm1510 × 750 × 6701510 × 820 × 640
Înălțime prag de încărcare mm610610
Lățime interioară față/spate mm1445/14101470/1450
Înălțime interioară față/spate mm980/9501030/970
Spațiu de ședere standard mm690745
Înălțime poziție de condus mm465485
Consum/autonomie/CO2
Consum în test  l/100 km5.85.7
ams – eco/ cotidian/ sportiv4,5/5,7/7,34,6/5,6/7,5
Emisii CO2 în test g/km153150
Consum NEDC l/100 kmDieselDiesel
Urban/Extrauban/Mediu4,1/3,4/3,74,9/3,2/3,9
Consum WLTP mediu l/100 km4.54.5
Emisii CO2 (NEDC/WLTP) g/km97/118102/117
Capacitate rezervor l5345
Autonomie km913789
Accelerații/viteză maximă
Accelerații s
0–  80 km/h7.77.3
0–100 km/h11.510.9
0–120 km/h16.415.7
0–130 km/h19.418.7
0–140 km/h2322.1
0–160 km/h31.232
0–180 km/h45.550.4
0–400 m17.817.6
Reprize s6,6/8,76,3/8,4
60–100/80–120 km/h
Viteză maximă km/h207205
Distanță de frânare
de la 100 km/h rece m35.635.5
de la 130 km/h rece/cald62,1/61,459,3/58,8
Zgomot interior
la   80 km/h ultima treaptă6465
la 100 km/h dB(A)6767
la 130 km/h7070
la 160 km/h7373
la 180 km/h7575
Teste dinamice
Slalom 18 m TC/ESP on/off62.265.1
Dublă schimbare de bandă km/h128.2134.2
Costuri
Preț de bază euro3440131105

 

Articole similare

Comentați?

* Acest formular stochează date doar la cerere și doar pentru popularea automată a formularului cu datele dvs, la următoarea vizită. În cazul stocării la cerere, date nu sunt procesate sau utilizate în alt scop.