Noul Peugeot 308 concurează acum cu Seat León echipat cu un motor la fel de puternic. Ambele au 130 CP dar Peugeot are 3 cilindri în timp ce Seat are patru cilindri. Unul are leul în nume, iar celălalt, în emblemă. Care este mai leu dintre ele?
Privind retrospectiv ultima generație a lui Seat León, nu au fost multe lucruri pe care am fi dorit să le vedem schimbate la succesorul său. Desigur, o mică evoluție pe ici, pe colo este întotdeauna binevenită, dar, în principiu, pachetul oferit a fost corect. Pe de altă parte, în cazul lui 308 era de așteptat ca Peugeot să revizuiască conceptul i-cockpit cu volanul de diametru redus și indicatoarele de bord cu afișaj mic plasate deasupra acestuia.
Dar francezii au preferat să mizeze în continuare pe acest concept, în care volanul trebuie să fie poziționat foarte jos, pentru a nu obtura indicațiile vitezometrului. Adesea, acest lucru nu e tocmai optim, deoarece garnitura coloanei de direcție este deja prea aproape de genunchi, deși volanul, care e aplatizat în partea de sus, încă este puțin în câmpul vizual. Cei mai
mulți șoferi consideră că e un compromis acceptabil, cu o poziție de ședere confortabilă, dar distanța dintre genunchi și coloana de direcție a rămas mică. Cel puțin volanul, care este amplasat destul de jos, oferă o priză confortabilă cu coatele sprijinite, deși e și mai confortabil în León, cu cotiera reglabilă pe înălțime și lungime.
Un nou sistem multimedia în 308
Ergonomia s-a îmbunătățit substanțial în noul Peugeot 308. Deși sistemul de climatizare funcționează în continuare prin intermediul ecranului tactil, acesta are acum o suprafață utilă mult mai mare, de 10 inchi, și este complet configurabil. Indiferent de meniurile prezentate pe ecran, poți avea un afișaj pentru climă în stânga și în dreapta ecranului, comenzile principale ale climatizării fiind păstrate sub forma unei claviaturi practice sub display. În plus există o bară tactilă cu șase comenzi rapide de selectare directă, care sunt suficient de mari pentru a fi utilizate cu ușurință în timpul condusului.
Butoanele numite i-Toggles pot fi alocate după cum se dorește, în afară de Home și start/stop. Cu toate acestea, unele meniuri, cum ar fi prezentarea generală a tuturor aplicațiilor, sau funcții, precum încălzirea volanului, nu pot fi plasate pe acestea. Dacă vrei să-ți încălzești mâinile, trebuie să apeși butonul climatizării înainte de fiecare călătorie, să accesezi un submeniu pentru încălzirea scaunelor și a volanului, iar apoi, să faci clic pe un mic grafic de-acolo. De asemenea, sunt necesari trei pași pentru a dezactiva dispozitivul de menținere a benzii de rulare.
Așadar, operarea a fost optimizată, este mai bună decât înainte, dar e loc și de mai bine. Însă, în ciuda micilor critici, 308 are o ergonomie mai bună decât León, pentru că la noua generație León , Seat a preluat ceea ce nimeni nu-și dorea, conceptul de operare aproape fără butoane al lui VW Golf, cu care împarte platforma. Ceea ce înainte era fiabil și ușor de utilizat acum este operat cu greu, cu ajutorul unor butoane tactile neiluminate și a unui sistem de infotainment care uneori nu răspunde imediat. Rămân însă grozave comenzile de pe volan.
Dinamică transversală de succes
Direcția în sine e destul de asistată și funcționează fără probleme, dar feedbackul este mai degrabă superficial. Reglajul direct al direcției transmite un sentiment de sportivitate, pe care León îl oferă atât pe drumuri virajate, cât și la probele de slalom. Ruliul redus al caroseriei este similar cu al modelului Peugeot, care e puțin mai lent printre jaloanele de pe pista de testare, dar este aproape la fel pe drumurile sinuoase.
Dacă alegeți 308, veți simți mai mult feedback în direcție, dar va trebui să vă obișnuiți cu senzația de direcție ușor elastică în jurul poziției centrale. Acest lucru nu se observă în condusul de zi cu zi și nici la viteze mari pe autostradă, unde 308 merge fără stres.
Pe pista de testare, ambele mașini decelerează puternic, Peugeot remarcându-se cu o distanță de frânare de 33,5 metri de la 100 km/h (León, 35,3 m). De la 130 km/h, ambele au valori ale frânării foarte apropiate, de aproximativ 59 de metri.
Deși valorile accelerației, de puțin sub 10 secunde pentru sprintul de la 0 la 100 km/h, par mai puțin sportive, ambele ating o viteză maximă de aproximativ 210 km/h și pleacă suficient de puternic și de fluid de pe loc.
Cu un consum de 6,8 l/100 km, motorul de 1,5 litri cu patru cilindri al lui SEAT, căruia îi plac turațiile ceva mai mari, consumă cu două zecimi de litru mai puțin decât cel de 1,2 litri în trei cilindri de la Peugeot, care are un sunet caracteristic acestei configurații impare, însă oferă o autonomie mai bună cu circa 80 km, datorită rezervorului mai mare cu 7 litri.
Motorul de 130 CP al 308-ului în echiparea GT este întotdeauna cuplat la o cutie de viteze automată cu opt trepte, în timp ce propulsorul lui Seat, care are aceeași putere, e combinat standard cu una manuală cu șase trepte, transmisia automată cu șapte trepte și ambreiaj dublu fiind dotare opțională doar pentru versiunea de 150 CP.
Pedala de ambreiaj nu este prea ușoară și poate fi dozată bine, iar maneta cutiei de viteze, cu un ghidaj precis, se angrenează plăcut de strâns. Cu toate acestea, în mașina de test schimbarea treptelor de la a patra la a cincea viteză a fost adesea puțin cam rigidă.
Cutia automată de la Peugeot schimbă mereu treptele de viteză într-un ritm decent și evită schimbările inutile, în timp ce motorul turbo cu trei cilindri oferă un cuplu maxim cu 30 Nm mai mare. Pe de altă parte, în modul Sport cutia selectează adesea o treaptă de viteză prea mare, motiv pentru care modul manual este cel mai recomandat pentru un stil de condus adecvat. Cu toate acestea, grafica turometrului nu e intuitiv de citit, iar zona roșie lipsește cu desăvârșire. Dar, oricum, la turație maximă, transmisia comută automat în treapta imediat superioară.
Confort bun la ambele
Mult mai relevant în viața de zi cu zi e că 308 are o suspensie plăcută chiar și cu jantele de 18 inchi din echiparea GT, deoarece evită ruliul pronunțat fără a rula prea dur. León, echipat în acest caz cu amortizoare adaptive (825 de euro, împreună cu direcție progresivă în pachetul Dynamic) și jante de 18 inchi (709 euro), are un avantaj mic, dar vizibil. În modul Confort, are aceleași caracteristici ca 308, dar o suspensie mai relaxată în general.
În plus, în Seat stai mai bine în față, ceea ce se datorează în primul rând amplasării conservatoare a volanului și poziției ușor mai joase a scaunului. Scaunele ambelor modele sunt foarte confortabile, dar versiunile lor superioare costă 814 euro (în pachetul Dinamică la León, cu scaune sport și reglaj electric cu memorie pentru cel al șoferului) și 1377 (scaune certificate AGR cu reglaj electric cu memorie pentru șofer, scaune frontale încălzite și cu masaj la Peugeot). Adesea relevant pentru persoanele înalte este că ambii producători au renunțat la reglarea pe înălțime a centurii de siguranță.
Mai mult spațiu în spate la Seat
Pe bancheta lui Seat, unghiul pe care îl fac coapsele și gambele este mai bun, mai ales că există o distanță suplimentară, de 75 mm, pentru genunchi și un spațiu pentru cap mult mai aerisit. În Peugeot, spațiul pentru cap este mai redus – dacă te apleci ușor în față există probabilitatea de a te lovi de mânerul de pe plafon. Dar măcar Peugeot are guri de ventilație în spate, însă climatizare cu trei zone există doar la León (standard).
Alte dotări exclusive ale modelului Seat includ un sistem de iluminare ambientală care nu numai că are un aspect elegant, ci și avertizează în mod eficient asupra vehiculelor din unghiul mort, prin semnale intermitente (322 de euro). Pe de altă parte, la Peugeot duzele ștergătoarelor sunt integrate în brațele ștergătoarelor de parbriz, iar în spate se găsește o altă duză pentru curățarea camerei de marșarier, de înaltă calitate. În cazul versiunii GT, vitezometrul digital poate afișa un efect tridimensional foarte perceptibil, iar Peugeot strălucește datorită farurilor Matrix LED, în timp ce Seat oferă doar faruri LED convenționale.
Pentru un plus de utilitate, spaniolul poate fi echipat cu o priză de 230 de volți în portbagaj (129 de euro). Acest lucru este practic pentru un frigider sau un laptop, deși ar putea fi nevoie de un cablu prelungitor pentru a ajunge în partea din spate a portbagajului. Peugeot are doar o singură deschidere mai mică în bancheta din două segmente, dar elementele cotierei centrale din față se deschid convenabil în lateral, iar compartimentul pentru depozitare de dedesubt este luminat. Un alt avantaj e că joja de ulei este mult mai ușor de citit la Peugeot decât la Seat.
Seat are o calitate foarte bună a fabricației, dar Peugeot e superior la acest capitol, oferind o ambianță premium, cu materiale mai sofisticate ici și colo, cu scaunele îmbrăcate în piele Nappa de înaltă calitate (2166 de euro, standard scaune îmbrăcate în material textil/Alcantara) și cu sistemul audio Focal (866 de euro la GT), care oferă o calitate a sunetului mai bună decât BeatsAudio din León
308, mai scump, dar mai bine echipat
Să trecem la costuri. Peugeot cere 31.200 de euro pentru 308 PureTech 130 EAT8 în foarte bogata echipare GT. Prin comparație, Seat 1.5 TSI FR începe de la 25.061 de euro, dar vine doar cu transmisie manuală cu șase trepte și nu e la fel de bine dotat, deși aceasta este echiparea de top de la SEAT. Peugeot are suplimentar faruri LED Matrix, care nu se oferă la Seat, și un pachet de sisteme de asistență mai complet.
De asemenea, eleganta vopsea verde Olivine e standard, la fel ca și conexiunea Apple CarPlay și Android Auto, care la SEAT costă 215 euro. Dacă la SEAT adăugăm prețul jantelor de 18 inchi, al vopselei metalizate, cel ipotetic al unei cutii automate (la versiunea de 150 CP, sistemul mild hybrid împreună cu transmisia automată costă 2800 de euro) și tot cel ipotetic al unor faruri Matrix LED, care nu sunt disponibile la León, prețul ar crește peste 30.000 de euro.
În condițiile acestea, Peugeot nu mai pare așa de scump, dar totuși 30.000 și peste pentru niște mașini compacte cu motoare de 130 CP reprezintă o sumă importantă. În final, ambianța premium nu a ajutat Peugeot să câștige acest test comparativ, SEAT rămânând regele între acești lei.
Clasament final
1 Seat Leon 616 puncte
León, care este mult mai spațios în spate, e chiar mai sportiv și mai confortabil decât 308. Sistemul de infotainment, care nu răspunde întotdeauna prompt, precum și operarea cu prea multe butoane tactile deranjează.
2. Peugeot 308 592 puncte
Cu o finisare de înaltă clasă, 308 oferă caracteristici bune de condus și un sistem de operare îmbunătățit. Cu toate acestea, controversatul concept cu indicatoarele de bord amplasate deasupra volanului mic a rămas.
Model | Peugeot 308 PureTech 130 EAT8 GT | SEAT León 1.5 TSI 130 CP FR |
---|---|---|
Propulsie | ||
Tip motor/nr. cilindri | L/3 | L/4 |
Antrenare vilbrochen/supraalim. | Curea/turbo | Curea/turbo |
Cilindree cm3 | 1199 | 1498 |
Putere maximă kW (CP)/rpm | 96 (130)/5500 | 96 (130)/5000 |
Cuplu maxim Nm/rpm | 230/1750 | 200/1400 |
Transmisie | Tracțiune față, cutie aut. 8 trepte | Tracțiune față, cutie man. 6 trepte |
Pneuri în test | 225/40 R 18 Y | 225/40 R 18 Y |
Michelin | Bridgestone | |
Primacy 4 | Turanza T005 | |
Mase și dimensiuni | ||
Masă proprie/sarcină utilă/nr. locuri kg | 1363/487/5 | 1340/520/5 |
Masă remorcabilă/cu frâne kg | 680/1200 | 650/1400 |
Sarcină plafon/cârlig remorcare kg | 80/75 | 75/80 |
Lungime × lățime (cu oglinzi) × înălțime mm | 4367 × 1852 (2043) × 1441 | 4368 × 1800 (1991) × 1456 |
Ampatament mm | 2675 | 2686 |
Diametru de bracaj stg./dr. m | 11,1/11,0 | 11,1/11,1 |
Volum portbagaj l/VDA | 412/1323 | 380/1301 |
Înălțime prag de încărcare mm | 690 | 740 |
Lățime interioară față/spate mm | 1445/1405 | 1465/1425 |
Înălțime interioară față/spate mm | 1030/940 | 1040/970 |
Spațiu de ședere standard mm | 710 | 785 |
Înălțime poziție de condus mm | 475 | 465 |
Consum/autonomie/ CO2 | ||
Consum în test l/100 km | 7,0 | 6,8 |
ams – eco | 5,3 | 5,2 |
ams – cotidian | 7,0 | 6,8 |
ams – sportiv | 9,0 | 8,7 |
Emisii CO2 în test g/km | 163 | 158 |
Consum NEDC l/100 km | Super | Super |
urban/extraurban/ mediu | 5,5/4,2/4,7 | 6,5/4,3/5,1 |
Consum WLTP total l/100 km | 5,8 | 5,8 |
Emisii CO2 (NEDC/WLTP) g/km | 106/131 | 117/130 |
Capacitate rezervor l | 52 | 45 |
Autonomie km | 742 | 661 |
Accelerații/viteză maximă secunde | ||
0– 80 km/h | 6,8 | 6,5 |
0–100 km/h | 9,8 | 9,5 |
0–120 km/h | 14,0 | 13,6 |
0–130 km/h | 16,4 | 16,2 |
0–140 km/h | 19,2 | 19,2 |
0–160 km/h | 27,4 | 27,3 |
0–180 km/h | 41,4 | 45,4 |
0–400 m | 17,0 | 16,8 |
Reprize secunde | 5,5 | 5,4 |
60–100 km/h | 7,2 | 7,1 |
80–120 km/h | ||
Viteză maximă km/h | 210 | 208 |
Distanțe de frânare | ||
De la 100 km/h rece m | 33,5 | 35,3 |
De la 130 km/h rece/cald m | 58,6/58,1 | 59,2/58,2 |
Zgomot interior, ultima treaptă | ||
la 80 km/h dB(A) | 67 | 67 |
la 100 km/h dB(A) | 69 | 69 |
la 130 km/h dB(A) | 71 | 73 |
la 160 km/h dB(A) | 75 | 75 |
Teste dinamice | ||
Slalom 18 m TC/ESP on/off | 63,7/–1) | 66,6/66,8 |
Dublă schimbare de bandă TC/ESP on/off km/h | 130,7/–1) | 135,6/136,6 |
Costuri | ||
Preț de bază euro | 31.200 | 25.061 |
1) Nu se dezactivează. |