Home Teste Test: Dacia Duster 4×4 Pick-up

Test: Dacia Duster 4×4 Pick-up

de

Dacia Duster Pickup 01

Spre dezamăgirea amatorilor de superlative, există produse care pur și simplu se detașează de concurență, fără a insista să bată vreun anume record al clasei, și se dovedesc a fi propuneri excelent orientate. Dacia Duster 4×4 Pick-up e un exemplu elocvent privind situația descrisă.

Text și foto: Alex Șincan

 

Aproape sigur, caietul de sarcini inițial al proiectului Duster, așa cum a fost el întocmit în cadrul grupului Renault, nu a inclus și o versiune pick-up. Fapt întru totul justificat de altfel: știm că în segmentul pick-up se poartă motorizări de cel puțin 2,0 litri, puteri maxime nu mai mici de 140 CP, lungimi care sar de 5,0 m și sarcini utile care, dacă nu măsoară măcar trei sferturi de tonă, par modeste. Tracțiunea integrală dotată cu reductor este de asemenea nelipsită. În jurul acestor particularități constructive s-a creat o anume obișnuință dincolo de ale cărei limite nu s-a trecut până la apariția unui model românesc de natură diferită: Dacia Duster 4×4 Pick-up. Inedit: automobilul a fost conceput și realizat la insistențele unei companii non-auto: OMV Petrom. Urmărind să optimizeze costurile logistic-operaționale ale firmei, cei de la OMV Petrom au ajuns la concluzia că le-ar fi de mare folos un pick-up cu specificații apropiate de ale SUV-ului compact Dacia Duster 4×4 dCi 110. Așadar, satisfacerea solicitării venite din partea OMV Petrom a avut un rol determinant în apariția noului pick-up cu tracțiune integrală al mărcii Dacia. Centrul Renault Technologie Roumanie (cu sediul la Titu) și carosierul privat Romturingia (cu sediul la Câmpulung Muscel) au colaborat îndeaproape pentru a le oferi celor de la OMV Petrom mașina dorită: un pick-up compact, cu tracțiune integrală, cabină de două locuri și sarcină utilă de 450 kg. În fond, pentru un vehicul de transport sau intervenție pe teren în care pot lua loc două persoane, o sarcină utilă de aproape o jumătate de tonă pare a fi o orientare de bun-simț.

Turbodieselul de 1,5 l nu mai are nevoie de recomandări în privința performanțelor și a fiabilității.

Turbodieselul de 1,5 l nu mai are nevoie de recomandări în privința performanțelor și a fiabilității.

Ce mai are interesant Dacia Duster 4×4 Pick-up: suspensia e cu patru roți independente (în general, modelele pick-up au punți spate rigide), iar finisarea interioară nu reflectă un stil utilitar-simplist, fiind preluată de la SUV-ul Duster și oferind o ambianță cât se poate de plăcută la bord.

În principiu, Duster 4×4 Pick-up ar trebui să fie produs numai în serie limitată, conform contractului cu OMW Petrom, motiv pentru care orice precizări referitoare la preț nu au prea mare relevanță, în prezent neexistând perspectiva clară a comercializării mașinii dincolo de limitele contractului menționat. Ceea ce trebuie remarcat, chiar și în aceste condiții: conversia de la caroseria SUV la cea pick-up costă circa 3000 de euro. Teoretic, luând în considerare finisarea Ambiance (16.100 de euro), prețul unui pick-up echivalent ar putea rămâne sub 20.000 de euro. Inevitabil, Duster 4×4 Pick-up este mai scump decât versiunea de serie a SUV-ului Dacia, fiind realizat prin lucrări suplimentare, dar, chiar și așa, prețul său ar rămâne o valoare „de atac“ față de prețurile tipice care se cer în prezent pentru un pick-up de marcă având tracțiune integrală. Nu s-au operat modificări la nivelul transmisiei integrale, așa încât sistemul 4×4 de origine conceptuală Nissan, având cuplaj central blocabil, ESP adaptat utilizării în off-road și cutie de viteze cu prima treaptă demultiplicată scurt (apreciate de către utilizatorii SUV-ului Dacia), face parte și din patrimoniul lui Duster 4×4 Pick-up. În schimb, garda la sol a fost mărită cu 20 mm și au fost adoptate pneuri standard Continental dedicate rulării în condiții tot-teren.

Reconfigurarea părții din spate și finisarea benei evidențiază atenția pentru detalii și funcționalitate.

Reconfigurarea părții din spate și finisarea benei evidențiază atenția pentru detalii și funcționalitate.

Comportamentul rutier e ferm, păstrarea riguroasă a contactului dintre roți și sol făcându-se evident remarcată. Rularea este relativ silențioasă, iar dincolo de bunele prestații specifice modelelor Duster din acest punct de vedere, alegerea pneurilor favorizează o bună filtrare a șocurilor și trepidațiilor produse al trecerea peste denivelări.

Consola din spate a lui Duster 4×4 Pick-up păstrează lungimea specifică variantelor SUV, iar oblonul benei dispune de balamale solide, prinse în traversa extrem-posterioară a caroseriei, făcând față fără probleme rolului de rampă de încărcare. Spre deosebire de cazul modelelor Duster SUV, la pick-up roata de rezervă nu se mai găsește sub podea, fiind prinsă pe un suport aflat imediat lângă montantul din dreapta-spate al cabinei.

Duster 4x4 Pick-up se bazează pe versiunea dCi 110 a bine cunoscutei serii de SUV-uri compacte Dacia. Roll cage-ul a fost solicitat suplimentar de client, dar caroseria ar fi suficient de rigidă și fără el.

Duster 4×4 Pick-up se bazează pe versiunea dCi 110 a bine cunoscutei serii de SUV-uri compacte Dacia. Roll cage-ul a fost solicitat suplimentar de client, dar caroseria ar fi suficient de rigidă și fără el.

Întru totul demne de respect sunt designul și calitatea execuției pe care le reliefează Duster 4×4 Pick-up. Nici măcar un detaliu al caroseriei nu lasă impresia unei mașini decupate și transformate artizanal în pick-up. Aripile din spate (materiale compozite), finisarea benei, elementele de ranforsare a podelei și caroseriei, oblonul și panoul lunetei sunt perfect integrate în forma automobilului, ansamblul arătând întru totul ca o realizare „de uzină“. Criteriile tehnice ale caietului de sarcini întocmit în colaborare cu OMV Petrom au inclus și un roll cage, însă Dacia Duster 4×4 Pick-up ar dispune de suficientă rigiditate structurală și fără acesta.

Off-road: Duster by Okura

 În ziua de 7 octombrie 2014 au fost livrate în cadru oficial primele zece exemplare Dacia Duster 4×4 Pick-up către OMV Petrom. De atunci și până în prezent, mașinile s-au comportat foarte bine în regim de utilizare profesională, arătându-se a fi corespunzătoare exigențelor firmei petroliere româno-austriece. Există oare șanse serioase ca producția Daciei Duster 4×4 Pick-up să nu se oprească odată cu finalizarea seriei de 500 de mașini comandate de OMV Petrom? Categoric, da. Sunt inclusiv premize conform cărora este luat în considerare și exportul. Are de gând grupul Renault să preia complet pe cont propriu tema Duster 4×4 Pick-up? Bineînțeles, la această întrebare nu se grăbește nimeni să dea un răspuns ferm. Totuși, revenind asupra observațiilor pe care le-am făcut în prima parte a articolului despre ce înseamnă Duster 4×4 Pick-up în segmentul respectiv de piață, concluzia va fi că avem de-a face cu un produs bine calibrat, o „armă ușoară“ realmente eficientă sau – vorbind în termeni de afaceri – o oportunitate cu potențial semnificativ, oarecum neglijată până în momentul de față.

 

box_Renault-Duster_Oroch_Concept_2014_1600x1200_wallpaper_01

Renault Duster Oroch: Deocamdată, un frumos vis 3D

Acest impresionant concept car realizat pornind de la tema Duster Pick-up și numit Renault Duster Oroch are origini sud-americane și a fost expus în premieră mondială la Salonul de la São Paulo 2014. Din nefericire, realizarea designerilor de la RDAL (Centrul de design Renault pentru America Latină) nu este un vehicul funcțional, ci doar un model static de prezentare. Înfățișarea sa ne duce cu gândul la motorizări de cilindree mai mare, la un potențial superior în off-road și, în general, la o tratare a temei care se îndepărtează binișor de tradiția automobilelor „de buget“. Chiar dacă Duster Oroch îți captivează privirea și imaginația, Dacia Duster 4×4 Pick-up (asamblată de Romturingia) este, în prezent, singurul pick-up din seria Duster la volanul căruia te poți urca.

 

ams 2/2015

Duster 4x4 Pick-up se bazează pe versiunea dCi 110 a bine cunoscutei serii de SUV-uri compacte Dacia. Roll cage-ul a fost solicitat suplimentar de client, dar caroseria ar fi suficient de rigidă și fără el.
Turbodieselul de 1,5 l nu mai are nevoie de recomandări în privința performanțelor și a fiabilității.
Reconfigurarea părții din spate și finisarea benei evidențiază atenția pentru detalii și funcționalitate.
Un scut protejează diferențialul.

Date tehnice

Articole similare