Și dacă te-ai putea bucura de un BMW M3 nu doar cu toată familia, ci și cu toate bagajele aferente unui concediu prelungit? Exact asta oferă noul BMW M3 Touring, fără să piardă nimic din performanțe.
În 51 de ani de istorie, cei de la BMW M n-au prea fost impresionați de RS Avant sau AMG Estate. Probabil că n-au prea văzut sensul de a conduce sportiv cu mașina de spălat fixată pe bancheta rabatată. Asta nu înseamnă că n-au încercat. Au existat două generații de M5 Touring, prima în 1992 (E34), apoi alta în 2004, pe baza lui E60, singurul M5 cu motorizare V10. Și tocmai au confirmat că noul M5 va avea și versiune Touring, doar că acesta va miza pe o platformă electrificată.
Însă, până acum, BMW M nu a luat în calcul un M3 Touring. Bavarezii au făcut și acest pas, iar după 4 zile în care am condus aproape 800 km acest model, pot spune că are sens nu doar, ci și un farmec aparte.
Dacă vă așteptați la o Serie 3 Touring cu motorizarea lui M3/M4, ei bine nu e cazul, pentru că M3 Touring a preluat nu doar motorul, ci și grila mare a lui M3 și a Seriei 4. Nu prea ai cum să-l confunzi, mai ales că farurile sunt ale lui M3, adică nelipite de grilă, capota la fel, cu liniile sale agresive, oglinzile, pragurile, dar și cele patru țevi de eșapament încadrate într-un difuzor de aer proeminent. Știți cum arată mașina asta? Ca o torpilă, joasă, agresivă și… exact așa cum nu te-ai aștepta să vezi un break. Atrage atenția mai ceva decât un M4, nu mai zic de M3, tocmai pentru că nu percepi din prima acest nivel de sportivitate asociat unei mașini de familie.
Și chiar este una. Oferă același volum al portbagajului ca o Serie 3 Touring fără sistem plug-in (500 de litri), iar luneta se deschide separat de hayon. Bancheta se rabatează ca la Seria 3 normală, așa că poți ajunge la un volum de 1510 litri. La o mașină de 510 CP. Este cel mai rapid mijloc de transport auto cu care poate călători un frigider. Sigur, lăsăm SUV-urile deoparte.
Sport familial
Ca post de conducere, în M3 Touring nu percepi ce ai în spate. Pentru că atmosfera, instrumentarul, totul este ca la M3/M4. Evident, fiind mult mai nou, M3 Touring n-a mai trecut prin forma clasică a bordului înaintașilor săi, ci vine direct cu displayul curbat care acaparează rapid cam toate modelele BMW. Nu e rău, grafica deosebită este acolo, totul e adaptat M-urilor, dar parcă stilul de până acum se potrivea mai bine acestui gen de mașină. Oricum, M3 Touring este o bucurie pentru orice pasionat de tehnologie. Știți de ce? Sunt atâția parametri pe care-i poți seta, încât n-ai cum să te plictisești – suspensii, frâne, direcție, diferențial, control al tracțiunii, combinații între ele pe care le poți „fixa“ pe cele două taste, M1 și M2, de pe volan.
Poziția la volan este perfectă. Mașina de test are scaunele din față M Carbon, care costă 5125 de euro. Accesul nu e foarte comod, dar, odată fixat în ele, nu știu ce ai putea să vrei mai mult. Te îmbrățișează, te fixează complet, ai senzația că te integrează în structura mașinii. Dacă în față ești lipit indiferent cum mergi, în spate s-ar putea să fie ceva probleme la rularea hotărâtă. N-ai nici pe departe atâta susținere laterală, dar ai cât loc vrei, chiar dacă pe mijloc este mai inconfortabil din cauza tunelului pronunțat al transmisiei.
Motorul îl știm foarte bine. Același L6 biturbo de 3 litri, care produce 510 CP și 650 Nm, cuplat la cutia automată cu opt trepte. Mârâie, sună întărâtat la orice atingere a accelerației, dar poate rula liniștit la viteză constantă. Accelerațiile sunt superbe în Sport+, cu schimbările de treaptă în modul 3 (când sunt aproape violente), așa că M3 Touring dispare rapid în cântecul eșapamentului. Dacă vrei să-ți șochezi puțin cervicala, folosești Launch Control. Piciorul pe frână, schimbătorul în modul manual, DSC off (de la buton, dar trebuie să dai comanda finală pe display), accelerația la podea, apoi apare Preparing Launch Control, urmat de Launch Control Active și eliberezi frâna. Ești catapultat la 100 km/h în 3,6 secunde. Oficial, pentru că am pus imaginile unui astfel de start într-un program de editare și, pe baza cronologiei, au ieșit doar 3,1 secunde.
Este adevărat, mașina de test e încălțată cu pneuri Michelin Pilot Sport Cup 2, 275/35 ZR19 pe față și 285/30 ZR20 pe spate. Foarte aderente, dar aproape slick, deci nu vrei să te prindă ploaia cu ele. Frânele, impecabile. Nu, nu sunt ceramice (le poți avea pentru 9020 de euro), nici din oțel, ci dintr-un material compozit (359 de euro), n-au nevoie de cine știe ce încălzire și reacționează impresionant.
Ca accelerație, doar 0,1 secunde despart M4 Competition cu xDrive de M3 Touring, care vine doar cu xDrive. La ținuta de drum, nu vei observa nimic diferit, dacă nu ești cronometrat pe circuit. Deci, în lumea reală, nu sunt diferențe de dinamică. Sunt însă de preț, M3 Touring pornind de la 98.116 euro, cu 2380 mai puțini decât M4 Competition xDrive Coupé.
Verdict: 4,5 stele
Modelele M sunt destul de personale, în sensul că, atunci când dai banii pe unul, te gândești strict la tine și la plăcerea ta de a conduce. M3 Touring schimbă puțin această filosofie. Îți oferă aceleași performanțe, dar poți să-ți lipești familia de spătarul banchetei. În timp ce bagajele suferă în portbagaj.
DATE TEHNICE
Caroserie: Break cu 5 locuri. L × l × h: 4794 × 1903 × 1436 mm. Ampatament: 2857 mm. Portbagaj: 500 l. Rezervor: 59 l
Tren de rulare: Suspensie față MacPherson, spate paralelogram deformabil. Frâne cu discuri ventilate față/spate. Direcție servoasistată electric. Pneuri față 275/35 R19, spate 285/30 R20
Transmisie: Tracțiune integrală, cutie automată cu 8 trepte
Motor: Benzină, turbo, L6, 2993 cm3. Putere maximă: 375 kW (510 CP)/6250 rpm. Cuplu maxim: 650 Nm/2750–5500 rpm
Performanțe: 0–100 km/h 3,6 s, Viteză maximă 250 km/h, Consum mediu 10,1 l/100 km
Preț de bază: BMW M3 Competition xDrive Touring 98.116 euro
Foto: Bogdan Paraschiv