Home Teste Test drive: Cupra Formentor VZ – Altfel de sport

Test drive: Cupra Formentor VZ – Altfel de sport

de Dan Damian
Cupra Formentor VZ

SUV sportiv? Da. Sunt multe pe piață, dar este și destul loc pentru nou-veniți. Mai ales dacă știu cum să abordeze două segmente care, la prima vedere, par ușor incompatibile.

Cupra încă nu are vreo tradiție, ceva în spate, ca marcă de sine stătătoare. Nici n-ar avea cum, pentru că este un brand Grupului Volkswagen abia din 2018, înainte fiind echiparea de top, întotdeauna însoțită de cea mai puternică motorizare, a anumitor modele SEAT. Cu rădăcini în motorsport, pentru că deriva din SEAT Sport. Așa că a început ușor confuz, cu modele Cupra bazate pe modele SEAT, dar a evoluat rapid. În direcția bună? Probabil. Inițial s-a crezut că va fi o marcă exclusiv sportivă, și cam așa este, doar că industria a obligat-o să abordeze și segmentul electric, iar aici nu a rămas decât o cale atunci când vii cu modele ca Born sau Urban Rebel (2025), atitudinea. 

Cupra Formentor VZ

Ce vreau să spun, de fapt, este că noua marcă nu înseamnă doar modele cu sute de cai-putere, ci și o prezentare sportivă a unor mașini nu întotdeauna sportive. Exemplul perfect e Formentor , primul model desenat special pentru Cupra. Pleacă de la o putere minimă de 150 CP, dar ajunge la versiunea de 390. Noi am vrut însă să vedem ce oferă Cupra Formentor VZ cu motorul de 2 l și 310 CP. Și oferă multe. În primul rând, e foarte greu să nu-ți placă mașina asta. Este un SUV (stil coupé) destul de scund (1511 mm), ale cărui linii îți sugerează tensiune din fiecare unghi. Da, arată sportiv, iar cu acest motor, susține impresia pe care o creează designul. Ceea ce vedeți în poze este culoarea Petrol Blue Matt, cea mai scumpă din gamă, alături de Magnetic Tech Matt, de 2177 de euro. Spaniolul te invită să-ți placă condusul sportiv chiar înainte să intri în habitaclu, pentru că vezi un SUV sport cu contururi ale aripilor, stopuri mici unite printr-o linie de leduri, eleron integrat deasupra lunetei și… patru țevi de eșapament. 

Dinamică specială

Cupra (încă) are în portofoliu modelele León și Ateca. În fond, având în vedere că este o marcă a Grupului VW, te aștepți să vezi cam aceleași lucruri. Ei bine, da, unele sunt aceleași, dar Cupra Formentor VZ a vrut (și trebuia) să fie diferită. Așadar, primul contact este cu scaunele sport, care te îmbracă pe laterale (foarte plăcut), apoi vezi volanul plat în partea inferioară și ulterior tabloul de bord digital. Ai acolo fonturi pe care le știi, dar și un aranjament specific al indicatorilor (cu vitezometrul și turometrul în prim-plan). Asta îți taie cheful să exagerezi asemănarea cu Ateca și chiar te face să simți că ești la volanul unui model special. Dar banalul schimbător al cutiei DSG cu șapte trepte este format din aceeași tastă pe care o întâlnești și la Caddy (pe care-l conduc zilele acestea). Însă ceea ce m-a dezamăgit cel mai tare sunt padelele din spatele volanului… mici, din plastic, trebuind să întinzi degetele după ele și neoferind niciun pic de feedback, așadar fără nicio legătură cu sportivitatea. Pe de altă parte, butonul de pornire plasat pe volan este de mare efect, la fel și cel cu sigla Cupra, care îți permit să alegi rapid modul de condus, Comfort, Sport, Cupra, Individual sau Off-Road. Da, pentru că această versiune vine standard cu sistemul de tracțiune integrală 4Drive. Nu vă gândiți la off-road serios, ci la faptul că poți intra pe teren denivelat și la siguranță pe drumuri cu aderență scăzută. 

Cupra Formentor VZ

Dinamica este așa cum sugerează datele din fișa tehnică. E foarte bună, dar asta nu exclude întârzierea la kickdown chiar și în modul Sport sau Cupra. De altfel, în aceste două moduri obții sportivitatea de top – Sport ține motorul în priză prin reacția mai rapidă la accelerație și menținerea treptelor inferioare mai mult timp, iar Cupra reduce intervenția sistemelor de siguranță activă, în special a ESP-ului. Accelerațiile te lipesc de scaun, ținuta de drum este apropiată de a modelelor sport care nu au legătură cu SUV-urile și am apreciat faptul că în modul Comfort poți rula fără stres chiar și pe drumuri denivelate. 

Cupra Formentor VZ

Tot la capitolul aprecieri, pot trece și reacția promptă și sigură a frânelor cu discuri ventilate pe ambele punți, mai ales după ce conduci un PHEV la care ai probleme cu dozarea frânelor. Pentru că Formentor VZ nu are treabă cu electrificarea, nu recuperează nimic, consumul urban este de cam 12 l/100 km, iar în afara orașului, rar scade sub 8 l. 

Prețul este de nivel premium, de la 52.566 de euro, cum este și mașina, dar există o diferență de câteva mii de euro până la concurență.

DATE TEHNICE

Caroserie: SUV cu 5 locuri. L × l × h: 4450 × 1839 × 1511 mm. Ampatament: 2680 mm. Rezervor: 55 l

Tren de rulare: Suspensie față MacPherson, spate paralelogram deformabil, arcuri elicoidale. Frâne cu discuri ventilate față/spate. Direcție asistată electric. Pneuri: 245/40 R19

Transmisie: Tracțiune integrală, cutie automată cu 7 trepte

Motor: Benzină, L4, 1984 cm3. Putere maximă: 228 kW (310 CP)/5500 – 6500 rpm. Cuplu maxim: 400 Nm/2000 – 5400 rpm.

Performanțe: 0–100 km/h în 4,9 s, Viteză maximă 250 km/h, Consum mediu 8,5 l/100 km

Preț de bază: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 4Drive        52.566 euro

Foto: Bogdan Paraschiv

Articole similare

Comentați?

* Acest formular stochează date doar la cerere și doar pentru popularea automată a formularului cu datele dvs, la următoarea vizită. În cazul stocării la cerere, date nu sunt procesate sau utilizate în alt scop.