Cel mai mic Jeep și primul EV din gamă. Jeep Avenger demonstrează că știe cum să introducă electricitatea într-o marcă cunoscută pentru duritate.
Nu este chiar ușor să decizi ce model va fi primul EV al unui constructor sinonim cu experiențele în natură și capacitățile de trecere în teren foarte greu. Pentru că, să nu uităm, fiecare model Jeep actual are versiuni cu aceste caracteristici. Cumva însă, alegerea a devenit naturală acum 2 ani, la formarea grupului Stellantis, în care PSA a intrat cu platforme electrificate pentru mașini de clasă mică. Așa că Jeep a decis că primul model electric al mărcii să fie mic, mai mic decât Renegade. Și alegerea a fost bună, mai ales că producătorul american și-a dat tot interesul să deseneze o mașină (foarte) atractivă. Priviți unul lângă altul, Avenger și Renegade sunt la mare distanță în ceea ce privește stilul, lucru de înțeles având în vedere că Renegade a debutat acum aproape 10 ani. Pe de altă parte, asta subliniază cât de inspirat este stilul lui Avenger. O mașină de nici 4,1 metri lungime, dar cu o parte frontală impunătoare, care atrage imediat atenția datorită farurilor pe fond negru (ai senzația că trebuie să cauți ceva în acea zonă) subliniate de leduri de zi aflate deasupra. Dacă mai ții cont și de pasajele proeminente ale roților, protecțiile din plastic de pe laterale și posibilitatea de a comanda plafonul negru, obții nu doar o mașină atractivă, cu personalitate, ci și una care pare mai mare decât este în realitate. Practic, Avenger este un mini Jeep care păstrează toate ingredientele vizuale specifice mărcii.
Detalii specifice
Când ai o platformă pe care construiești o mulțime de modele, există riscul ca oamenii să o perceapă ca pe un duplicat cu sigla schimbată. Niciun pericol însă, deoarece Jeep a avut grijă să deseneze Avenger în stil propriu, iar ca să te convingi de asta, trebuie să vezi și interiorul. Sunt o mulțime de elemente care, luate separat, poate că nu înseamnă mare lucru, dar suma lor este foarte importantă. De exemplu, de ce era nevoie ca sigla Jeep să fie imprimată în plastic, la extremitatea planșei de bord, vizibilă doar când deschizi ușa? Pentru că se creează imaginea unui model fără legătură cu vreun altul. Și exact aceasta este prima senzație.
Planșa de bord este absolut dedicată și arată foarte bine. Tabloul de bord are propriul aranjament stilistic, aerisit, curat, cu imagine de fundal adaptată vizual fiecărui mod de condus pe care îl selectezi. Displayul central, la fel, are propriul meniu, intuitiv, fluent la acționare, cu rezoluție bună. Cel mai puternic efect îl are însă zona mediană a planșei, vopsită în culoarea caroseriei. Pe lângă faptul că înviorează mult atmosfera din habitaclu, dă senzația de metal, de solid și se termină cu două lumini ambientale de mare efect în condiții de luminozitate scăzută. Tot această zonă conține și aeratoarele dispuse pe lungime, într-un cadru continuu. Dedesubt este un spațiu pentru depozitare destul de lung și foarte util. Perfect? Nu. Tot ceea ce vedeți negru pe planșa de bord este plastic. Și asta n-ar fi o problemă, dar este plastic tare, dur, același plastic regăsit și pe partea superioară a planșei de bord, și mai jos. Așadar, acea pată de culoare de pe mijlocul planșei este foarte inspirat aleasă, altfel totul ar părea destul de ieftin. Și fețele de uși sunt din același plastic, doar în dreptul mânerelor și cotierei, acolo unde atingi cel mai des, fiind o zonă moale, plăcută.
Inspirat de Fiat, Avenger are comenzile transmisiei pe un întreg rând de butoane mari. Nu arată rău, dar… le cauți. În cele 3 zile de test, n-am reușit să rețin exact cum sunt plasate, așa că trebuia să mă uit de fiecare dată la butonul pe care voiam să-l apăs. Deasupra lor este o altă linie de butoane fizice, pentru comenzile climatizării – simplu și ergonomic de acționat.
Încă o intervenție franceză, cea pe care am resimțit-o cel mai mult la acest capitol, sunt brațele semnalizării și ștergătoarelor, care vin direct de la Peugeot/Citroën. Nu că ar fi neapărat ceva rău, dar nu se potrivesc ansamblului total diferit al lui Avenger. Mai mult, știți că spuneam că grafica tabloului de bord este proprie? Până la informațiile computerului de bord. Același pop-up ca la cele două mărci franceze amintite mai sus, aceeași grafică, aceleași fonturi. Și nici asta n-ar fi o problemă prea mare, doar că și timpul de reacție de la apăsarea butonului până la afișare este același. Cam două secunde.
În privința spațiului, nu poți cere prea mult. În față nu sunt probleme, dar în spate e limitat, aspect normal dacă ne amintim dimensiunile mașinii. Portbagajul oferă 355 de litri, ceea ce e decent. Nu-l comparați însă cu cei 434 litri ai lui e-2008, pentru că francezul are totuși 4,3 metri lungime.
Performanțe bune
Sub caroseria foarte inspirat desenată a lui Jeep Avenger, avem platforma STLA Small, care ar putea bate recordul pentru utilizarea sa în cadrul grupului Stellantis. Este adevărat că a prins upgrade-ul, așa că acum vine cu un motor electric de 156 CP și 260 Nm, plus o baterie cu o capacitate brută de 54 kWh (netă 50,8). Sunt valori suficiente pentru un SUV cu aceste dimensiuni, și asta se vede la condus.
Jeep Avenger accelerează bine, dar, dacă vă așteptați să vă lipească agresiv de scaun, mai uitați-vă o dată la puterea maximă. Ideea este că mașina se mișcă foarte bine în modul Sport, unde ai și direcția mai tare și cu ceva feedback (în Eco, nu simți mai nimic), faci depășiri rapide, iar ținuta de drum e chiar bine echilibrată. Nu te scutură peste denivelări, dar te ține bine pe șosea atunci când intri mai tare într-un viraj. Deci, poți merge sportiv cu satisfacții. Dacă apeși de două ori butonul D, ajungi în B, care este modul de recuperare a energiei la ridicarea piciorului de pe accelerație. Perfect, dar să nu vă imaginați că puteți conduce într-un fel de „one pedal“. Nu, pentru că reacția la ridicarea piciorului de pe accelerație este prea slabă. Sigur, simți diferența față de rularea liberă atunci când ești în modul Drive, dar nu prea poți conta pe modul B ca să conduci cu o singură pedală. Se putea mai mult la acest capitol.
Alt minus îl reprezintă frânele. Nu eficiența lor, care este foarte bună – îți oferă toată încrederea de care ai nevoie –, ci dozarea. Pur și simplu, nu simți mare lucru în pedală, ai senzația că este supraasistată, nu ai aproape deloc feedback.
Despre eficiență și autonomie, numai de bine. Am luat mașina cu bateria încărcată 100% și autonomie afișată de 400 km. Exact cât valoarea oficială. Fără vreun regim special, rulând atât în Eco, cât și în Sport, cu aerul condiționat pornit în permanență, la fel și sistemul audio, autonomia afișată a început să scadă în raport de aproape 1:1. Adică la un kilometru parcurs, un kilometru în minus la autonomia afișată. Într-un final, după 221 km parcurși, am ajuns la o autonomie afișată de 122 km (cu bateria la 34%). Așadar, 343 km în regim de rulare real, după câteva exagerări cu accelerația (plus mulți kilometri cu viteza de 110 km/h) și mai multe zeci de minute cu mașina pornită pe loc (și aerul condiționat cuplat), pentru ședința foto. Cu ceva mai multă atenție, mașina ar fi ajuns la cei 400 km promiși de fișa tehnică, în condițiile în care, la rularea normală, consumul este undeva la 13 kWh/100 km. Așadar, primește puncte nu doar pentru autonomie, ci și pentru aprecierea acesteia de către computerul de bord.
Prețul de pornire este de 39.700 de euro pentru versiunea de bază, Jeep Longitude, bine echipată, dar cu display de bord de 7 inchi. Cel de 10,25 de inchi este disponibil la al doilea nivel, Altitude (de la 41.900 de euro), dar mașina testată de noi avea cel mai bun nivel de echipare, Summit, al cărui preț pornește de la 44.900.
Dacă vă interesează ceva aptitudini în afara șoselei, deocamdată va trebui să vă bazați pe garda la sol de 200 mm și pe programele Sand, Mud și Snow. Dar anul viitor vor veni și o versiune cu tracțiune integrală (încă un motor electric, pe puntea din spate), precum și una cu motorizare termică.
Verdict: 4 stele
Avenger are toate ingredientele pentru a fi o alegere nu doar emoțională în clasa electricelor de clasă mică. Are personalitate, arată foarte bine și oferă o bună autonomie în acest segment. Nu este vreun campion la nivelul spațiului și are câteva aspecte care puteau fi mai bune, dar te convinge prin stil și performanțe.
DATE TEHNICE
Caroserie: SUV cu 5 locuri. Lungime × lățime × înălțime: 4084 × 1776 × 1528 mm. Ampatament: 2562 mm. Masă proprie: 1611 kg
Tren de rulare: Suspensie față MacPherson, spate tip braț tras, frâne cu discuri ventilate față, discuri spate, pneuri față/spate 215/55 R18
Transmisie: Tracțiune față, cutie cu raport fix
Propulsie: Motor electric, putere 115 kW (156 CP), cuplu maxim 260 Nm, capacitate brută/netă baterie 54/50,8 kWh, autonomie 440 km, încărcare maximă 11 kW (AC), 100 kW (DC)
Performanțe: 0–100 km/h 9 s, Viteză maximă 150 km/h, Consum mixt (WLTP) 15,6 kWh/100 km
Preț de bază: Jeep Avenger Longitude 39.700 euro (29.355 euro, cu Rabla Plus)