La primele patru generații ale modelului Toyota Prius, forma a urmat întotdeauna funcției, iar puterea a lăsat locul eficienței. A cincea generație vine acum cu un avantaj clar și dublează puterea. Este noul plug-in mai bun?
Gata cu mașinile plictisitoare! Asta a promis cel mai mare șef Toyota. Și se ține de cuvânt. Pentru prima dată în ultimii 25 de ani, cel puțin, Prius arată oricum, dar nu plictisitor. Sună bine? Hai înăuntru! Atenție însă, la intrarea în spate trebuie să ții capul în jos din cauza liniei descendente a acoperișului și nu trebuie să ai peste 1,75 metri înălțime, altfel te lovești de plafon. De ce stai atât de sus? Ei bine, sub bancheta confortabilă, bateria lui Prius, care acum este disponibil doar ca hibrid plug-in în Europa, stochează acum 13,6 kWh, ceea ce ar trebui să fie suficient pentru 86 de kilometri electrici, conform WLTP. De asemenea, aici, sub banchetă, ocupă mai puțin spațiu decât în portbagajul predecesorului. De aceea, putem introduce cu ușurință bagaje de mari dimensiuni în portbagajul noului Prius. Totul este bine depozitat? Atunci să începem turul de vizitare a orașului Hamburg. Fă-te comod pe scaunul din piele vegană, climatizat de aerul condiționat, deși doar cel de pe partea șoferului poate fi reglat electric. Este evident că japonezii au împrumutat designul noului habitaclu de la francezi.
Ca și în cazul i-Cockpit-ului Peugeot, afișajul instrumentelor de bord se întinde aproape de parbrizul foarte înclinat. Acesta trebuie acționat prin intermediul butoanelor de pe volan, care sunt pe cât de numeroase, pe atât de confuze. Noul sistem de infotainment de la Toyota este mai ordonat, cu ecran tactil plutitor, de 12,3 inchi. Dedesubt, se apasă butoane reale de control pentru climatizare, care arată mai bine decât restul interiorului, finisat din plastic dur.
Mai multă putere
Mai bine: controlul vocal înțelege comenzile pentru navigație. Deci: „Drive to Speicherstadt.” Traseul este rapid programat, iar acum călătoria începe cu adevărat. Piciorul pe pedala de frână, apeși butonul de pornire și plasezi selectorul transmisiei în stânga jos, în poziția „D”. Prius pornește rapid, la urma urmei, motorul sincron excitat permanent are o putere de 120 kW (163 CP) și oferă un cuplu de 208 Nm. Roțile din față au doar ușoare probleme de tracțiune la pornirea rapidă atunci când pornește și motorul termic de 2,0 litri cu patru cilindri, aproape la fel de puternic ca cel electric. În funcție de modul de conducere, propulsia hibridă cu o putere a sistemului de 223 CP reacționează acum mai mult sau mai puțin spontan la comenzile pedalei de accelerație și se aude puternic sub sarcină, la viteze constante. Conform datelor oficiale, finalizează sprintul 0 – 100 km/h în doar 6,8 secunde, iar viteza maximă este limitată la 177 km/h.
Frânarea – dozarea este destul de slabă – este rareori necesară în traficul dens al orașului hanseatic, deoarece șoferul poate crește forța de recuperare prin selectarea modului B al transmisiei. Această recuperare de energie ar putea fi mărită și mai mult. Dar, pentru a face acest lucru, ar trebui să ne oprim și să ne scufundăm în meniurile computerului de bord – o bătaie de cap inutilă. Stați puțin: Sună cunoscut? Nu, nu este un nou ton de apel, ci sunetul unuia dintre cele peste 30 de sisteme de asistență standard. Deși avertizările lor intruzive pot fi dezactivate, acestea sunt activate de fiecare dată când mașina este repornită. Pe de altă parte, Prius păstrează automat distanța față de ceilalți participanți la trafic și rămâne în siguranță în centrul benzii de circulație.
Și, în timp ce ne plimbăm relaxat pe lângă pe podurile din nordul portului Hamburg, observăm cât de confuză este această Toyota Prius cu forma sa aerodinamică din cauza montanților A și C aplatizați. Trebuie să te apleci ca să zărești indicatoarele, mai ales că jantele de 19 inch zvâcnesc rău peste articulațiile transversale de pe carosabilul ondulat și neliniștesc șasiul.
Suspensia MacPherson a punții față și puntea spate cu brațe duble fac tot ce pot pentru a absorbi șocurile. Singura problemă este că întreaga mașină începe să se balanseze. Și nu e deloc bine dacă intrăm într-un viraj un pic mai repede. Atunci șoferul trebuie să se descurce cu ajutorul direcției precise, dar insensibile. Dar acest lucru nu i-a deranjat aproape deloc pe șoferii de Prius până acum. Și așa mai trebuie să vorbim despre preț: Prius este disponibil în România începând cu 44.953 de euro. Versiunea Exclusive, aproape complet echipată, costă de la 52.385 de euro.
Text: Clemens Hirschfeld/Traducere și adaptare: Dan Damian
Foto: Harald Dawo, Toyota
Concluzie
În ciuda faptului că este mai puternică ca niciodată, dinamica la condus rămâne un cuvânt străin pentru Toyota Prius. Dar mașina pare mai coerentă, utilă și modernă decât precedenta generație. Asta costă. Cât de eficient este cu adevărat sistemul plug-in va trebui să descoperim într-un test amplu, cu măsurători.
Date tehnice:
Caroserie: Sedan cu 5 locuri. L × l × h: 4599 × 1782 × 1430 mm. Ampatament: 2750 mm. Portbagaj: 284 l. Rezervor: 48 l
Tren de rulare: Suspensie față MacPherson, spate brațe duble. Frâne cu discuri ventilate față, discuri spate. Direcție servoasistată electric. Pneuri: 195/50 R19
Transmisie: Tracțiune față, cutie cu variație continuă.
Motor termic: Benzină, L4, 1.987 cm3. Putere maximă: 112 kW (152 CP)/6000 rpm. Cuplu maxim: 190 Nm/4400 rpm.
Motor electric: Funcție propulsie/generator. Putere maximă 120 kW (163 CP). Cuplu maxim 208 Nm.
Caracteristici de ansamblu: Putere maximă 164 kW (223 CP). Cuplu maxim: nc. Baterie de 13.6 kWh.
Performanțe: 0–100 km/h 6,8 s, Viteză maximă 177 km/h, Consum mediu WLTP 0,7 l și 12,5 kWh/100 km
Preț de bază: Toyota Prius Active 44.953 euro