Home Teste Test: Ford Focus ST

Test: Ford Focus ST

de

FordFocusST_33

Ford Focus ST are parte de un facelift bine-venit și de o extindere importantă a gamei. Pentru prima oară, avem o versiune diesel și un break.

Text: Alexandru Gugoașă. Foto: Ford

 

Noul Focus ST vrea să devină o mașină cât mai atractivă pentru o gamă largă de clienți. Practic, Ford a schimbat radical filosofia acestui model, dintr-un produs de nișă, adresat unui segment restrâns de clienți care pun performanțele pe primul loc, într-un model ce ar putea intra pe lista unui cap de familie responsabil. Acest tip de client are acum la dispoziție inclusiv un diesel cu consum rezonabil și 185 CP, care poate fi comandat și pe varianta Wagon. Cu ocazia acestui facelift, Volkswagen Golf GTD se alege cu un concurent puternic, Focus ST având și o versiune hatchback cu același diesel potent. Cei care preferă propulsoarele pe benzină pot opta pentru același 2.0 EcoBoost de 250 CP cu performanțe excelente. Aici, Ford nu a făcut schimbări, considerând, pe bună dreptate, că propulsorul este suficient de puternic pentru a face față competitorilor. Ce s-a schimbat însă e modul de răspuns la apăsarea pedalei de accelerație, motorul răspunzând mai rapid solicitărilor.

Faceliftul prin care a trecut toată gama Focus a fost extins și asupra versiunii sportive ST. Efectele sunt mai mult decât benefice odată cu extinderea ofertei cu un diesel performant și cu o versiune break. Cei care caută însă un hot hatch adevărat ar trebui să se îndrepte către versiunea cu cinci uși și motorizare pe benzină.

Faceliftul prin care a trecut toată gama Focus a fost extins și asupra versiunii sportive ST. Efectele sunt mai mult decât benefice odată cu extinderea ofertei cu un diesel performant și cu o versiune break. Cei care caută însă un hot hatch adevărat ar trebui să se îndrepte către versiunea cu cinci uși și motorizare pe benzină.

Cuvântul de ordine este, după cum probabil v-ați dat deja seama, „polivalență“, Focus ST nefiind o mașină extremă. Acest lucru devine evident încă de la primul contact cu varianta diesel. Cei 185 cai-putere sunt clar disponibili la apăsarea pedalei de accelerație, iar suspensiile, ferme, în special în combinație cu jantele de 19 inchi. Opțional, jantele mari pot fi echipate cu discuri de frână cu diametrul de 335 mm, față de 320 standard. Cu toate acestea, motorul greu își spune cuvântul în virajele atacate rapid, când botul mașinii are o anumită ezitare. Pentru un diesel însă, sunetul se dovedește foarte sportiv, urcarea în ture se face rapid, iar cuplul arhisuficient e prezent indiferent de treapta de viteză. Când cutia se afla în treptele intermediare – III și IV, mai exact –, dieselul de sub capotă strălucește cu adevărat în materie de elasticitate și te poate ajuta să faci depășiri într-o manieră surprinzător de rapidă. Direcția „grea“ se remarcă prin feedback foarte bun. Practic, datorită direcției precise și a reprizelor este foarte ușor să uiți cât de ușor se ating viteze mari. Pentru un șofer fără experiență, asta se transformă într-o capcană, în ciuda modului progresiv și eficient în care intervine sistemul de control al stabilității. Acesta are acum trei trepte de intervenție, în funcție de o serie de parametri ce țin de modul în care șoferul alege să conducă mașina. Consumul de carburant, un argument hotărâtor în favoarea oricărui diesel, s-a ridicat la 8,3 l/100 km. Testul s-a desfășurat aproape exclusiv în afara orașului, pe drumuri de munte și putem spune că nu a menajat Focusul. Cutia de viteze manuală bine etajată contribuie și ea la acest rezultat. Opțiune automată nu exista, deși noi ne-am fi dorit să vedem cutia Powershift și pe ST.

Scaunele Recaro  nu doar arată bine, ci oferă un suport lateral excepțional.

Scaunele Recaro nu doar arată bine, ci oferă un suport lateral excepțional.

Clienții care își doresc totuși mai multă pu­tere și nu pun mare preț pe consum ar trebui să se îndrepte către motorul pe benzină. Argumente în favoarea sa ar fi mai mult decât suficiente. Abia echipat cu EcoBoostul de 250 CP, Focus ST își intră în pielea acelui hot hatch veritabil care s-a vândut, până acum, în 140.000 de exemplare. Plusul de putere este mai mult decât sesizabil, la fel și precizia cu care sunt abordate virajele. Partea din față mai ușoară scapă de ezitări, comportamentul rutier câștigând astfel în precizie. Suspensiile sunt ceva mai dure, dar exact asta caută un client de hot hatch, mai puține compromisuri și mai multe senzații tari. Ca urmare a plusului de putere apare însă mai pregnant și efectul de „torque steer“, dar noi suntem gata să trecem peste acest neajuns și să zicem că face parte din farmecul mașinii. E o adevărată plăcere să duci propulsorul spre 6000–7000 de ture, să schimbi chiar înainte să intre limitarea. Cutia de viteze cu șase rapoarte te ajută prin timoneria precisă și, la fel ca la diesel, uiți foarte repede cât de ușor se ating viteze amețitoare. Din fericire, limitele mașinii sunt greu de atins pentru un șofer obișnuit, deși, provocat, spatele „pleacă“ totuși. Tendința poate fi controlată relativ ușor, reacțiile fiind în mod obișnuit previzibile și în linie cu ideea că acest hot hatch nu vrea să fie o mașină extremă, doar pentru puriști.

Deși vorbim de o mașină sportivă prin excelență, poziția la volan este destul de înaltă, tribut plătit bordului masiv. Altfel, sunt puține lucruri de reproșat interiorului.

Deși vorbim de o mașină sportivă prin excelență, poziția la volan este destul de înaltă, tribut plătit bordului masiv. Altfel, sunt puține lucruri de reproșat interiorului.

Pe drumurile de munte din Spania, unde am testat mașina, ST-ul ne-a adus un zâmbet larg pe față. Aproape că am și uitat că ne aflam la volanul unui break de data asta, dieselul pe care îl pilotasem mai devreme fiind hatchback. Diferențele în comportamentul rutier sunt imperceptibile, ceea ce face din Wagon o alegere perfectă pentru clienții în căutarea unui automobil cu care să-și transporte și să-și sperie, la nevoie, familia. Ne-am fi dorit însă o poziție mai joasă la volan, lucru din păcate imposibil din cauza bordului foarte masiv. De altfel, când vine vorba de interior, lucrurile sunt mai puțin interesante. Sigur, scaunele Recaro nu doar că arată foarte bine, dar oferă și un suport lateral exemplar, dar plasticele de pe consola centrală nu pot entuziasma pe nimeni. Ceasurile de bord suplimentare și tradiționale pentru ST, care indică presiunea din turbină, temperatura motorului și cea a uleiului par ieftine și, sincer, ar fi putut să fie înlocuite cu un afișaj digital integrat în numeroasele funcții ale computerului de bord cu ecran color. Sistemul de infotainment cu ecran tactil de 8 inchi și modul de navigație are un meniu stufos, dar relativ intuitiv și are reacții rapide la comenzi. În ciuda celor câtorva minusuri, noul Focus ST se prezintă, mai mult decât niciodată, ca un pachet complet, pe care îl vor aprecia mai mulți clienți din categorii diferite.

 

Poza caseta break_2

Ford Focus ST Wagon

Pentru prima oară în istoria sa, Focus ST vine și cu variantă Wagon. Avantajul său, dincolo de aspectele practice evidente, ține de faptul că, în ceea ce privește comportamentul rutier, diferențele față de hatchback sunt insesizabile. Șoferul care va alege breakul nu pierde nimic din plăcerea pilotajului, chiar dacă mașina este cu câteva zeci de kilograme mai grea. Portbagajul breakului, care variază între 490 și 1516 l, e mai mult decât suficient pentru nevoile unui familii, având și o formă regulată, bună pentru a încărca diverse obiecte voluminoase. Diferențele la interior sunt minime față de hatchback, în afară de libertatea la mișcare pentru cap, valabilă pentru pasagerii din spate. Astfel, dacă luăm în considerare toți parametrii, putem afirma că spațiul pentru pasageri este peste media clasei în cazul lui Focus ST Wagon.

ams 3/2015

Faceliftul prin care a trecut toată gama Focus a fost extins și asupra versiunii sportive ST. Efectele sunt mai mult decât benefice odată cu extinderea ofertei cu un diesel performant și cu o versiune break. Cei care caută însă un hot hatch adevărat ar trebui să se îndrepte către versiunea cu cinci uși și motorizare pe benzină.
Deși vorbim de o mașină sportivă prin excelență, poziția la volan este destul de înaltă, tribut plătit bordului masiv. Altfel, sunt puține lucruri de reproșat interiorului.
Scaunele Recaro nu doar arată bine, ci oferă un suport lateral excepțional.

Date tehnice

Articole similare