Ford Mondeo vine în Europa, la mai bine de 2 ani de la momentul debutului american. Am vrut să vedem dacă acei 2 ani au fost transformați în experiența necesară pentru a reveni la vârful clasei medii de pe continent.
Text: Alexandru Gugoașă. Foto: Ford
Ford Fusion a avut debutul în 2012 și, de atunci, am știut că strategia One Ford va însemna că diferențele dintre modelul american și cel european vor fi mult mai reduse decât în cazul precedentei generații de mașini de clasă medie. Numele pentru Europa a fost păstrat datorită tradiției de peste 20 de ani, însă noul Mondeo reprezintă o schimbare din temelii. Ford avea nevoie de o strategie nouă, întrucât fosta generație a stat prea mult pe piață, competitorii săi fiind din ce în ce mai puternici. De ce a ales însă Ford să amâne lansarea europeană? Explicația ține de dificultățile cu care s-a confruntat compania în Europa. În încercarea de a crește încărcarea, gradul de utilizare a capacităților de producție și, implicit, profitabilitatea, Ford a trebuit să renunțe, cu costuri enorme, la fabrica din Genk, Belgia. Acolo se producea Mondeo, așa că pentru noua generație, una mult mai sofisticată prin prisma echipamentelor, a trebuit să fie aleasă o nouă unitate de producție. Valencia este acum fabrica de pe poarta căreia iese Mondeo, la fel ca și Kuga. Schimbarea a presupus investiții enorme, de peste 800 de milioane de euro, dar și o întârziere a lansării. Practic, compania americană a încercat să profite pe cât posibil de noua conjunctură și să lanseze simultan toate versiunile de caroserie – sedan cu patru și cinci uși și break.
Încă de la primul contact cu mașina, am putut constata care sunt atuurile pe care mizează noul competitor de clasă medie. În primul rând, vorbim despre designul exterior foarte atractiv, care are un puternic aer american, iar în al doilea rând, ar fi sistemele de asistență și confort. Numărul tehnologiilor noi introduse pe Mondeo este impresionant. De la asistent de menținere a benzii, cu funcție de corecție a direcției, până la noile centuri spate cu airbaguri integrate, un brevet Ford premiat inclusiv de EuroNCAP, totul are darul de a face din acest model o adevărată vitrină tehnologică. Mondeo vine acum, opțional, și cu faruri full-LED, asistent de parcare capabil să facă parcări laterale și chiar garări, dar și cu un sistem capabil da detecteze obstacole și să activeze sistemul de frânare în caz de urgență. Pe drumurile din Spania, am putut însă să constatăm că asistăm la nașterea mașinii autonome, un proiect ce va domina în următoarele decenii industria auto. În practică, aceste sisteme de siguranță activă te pot uneori încurca, dar sunt ușor de dezactivat. La fel, multitudinea de informații afișate pe consola centrală și pe panoul instrumentelor de bord realizat dintr-o combinație de indicatoare analogice și ecrane LCD este copleșitoare la început. Un Mondeo complet echipat s-ar putea să te ducă cu gândul că ar fi cazul să cauți butonul de Warp Speed, care, cu siguranță, este îngropat undeva în meniul stufos al computerului de bord.
Nenumăratele butoane și funcții nu ne-au împiedicat să vedem totuși faptul că interiorul este dominat de nuanțe de gri și că multe dintre plastice sunt dure și ceva mai slabe calitativ, chiar și pe versiunea superioară de echipare, Titanium. Poate că ar fi trebuit ca inginerii de la Ford să insiste, în privința asta, pe o îndepărtare de fratele american Fusion. Altfel, spațiul pentru pasageri și bagaje este impresionant, fiind aproape de nivelul oferit în clasele superioare. Pe banchetă pot lua loc și călători în condiții de confort trei adulți, libertatea de mișcare pentru cap și picioare fiind aproape de neegalat în clasa medie.
O mențiune specială merită sistemul audio Sony, oferit standard pe versiunile superioare de echipare sau opțional, în funcție de piață. Sistemul cu douăsprezece difuzoare este, cu siguranță, unul dintre cele mai bune oferite în clasa medie.
Pentru test au fost disponibile două motorizări, una pe benzină și alta diesel, și două versiuni de caroserii, break și sedan cu hayon. Breakul l-am testat cu noul 1.5 EcoBoost de 160 CP produs și la Craiova. Mașina e perfectă pentru o familie, totul fiind realizat în jurul ideii de confort suprem. Suspensiile absorb fără să crâcnească orice denivelare, însă comportamentul dinamic lasă de dorit. Mașina pare grea pe viraje, iar spatele pare că se așază mai greu pe traiectorie. Motorul, deși potent pe hârtie, dezvoltă cuplul și puterea sus în ture, sub 3500 rpm dându-ți senzația că se chinuiește cu masa mașinii (1505 kg). La peste 3500, se trezește la viață cu un sunet incitant, însă consumul crește simțitor. Pe un traseu montan plin de serpentine parcurs în ritm susținut, am obținut o medie de 10,5 l/100 km.
Sedanul echipat cu motor diesel de 2,0 l și 180 CP are însă un comportament dinamic mult mai corect, masa mai mică și distribuția sa pe punți contribuind la un comportament mai previzibil pe viraje și la o stabilitate superioară la limită. Confortul la drum lung este la același nivel, iar suspensiile adaptive oferite opțional îți permit să modifici comportamentul mașinii în funcție de tipul de drum abordat. Cei 180 CP și cuplul de 400 Nm se traduc în reprize foarte bune în treptele 2 și 3. Altfel, motorul e un model de rafinament, chiar dacă, la viteze mari, pare să-și piardă din suflu.
De la trenul de rulare bun până la sistemele avansate, toate aceste calități ne duc cu gândul la faptul că Mondeo reintră în lupa din clasa medie en fanfare, în ciuda celor câteva minusuri.
ams 12/2014
Comentarii închise.