Home Teste Test: Ford Tourneo Courier 1.0 EcoBoost

Test: Ford Tourneo Courier 1.0 EcoBoost

de

_DSC1587

Cel mai mic monovolum din gama Ford, Tourneo Courier, are câteva calități surprinzătoare, care s-ar putea să vă convingă că reprezintă o alternativă ca mașină de familie demnă de luat în considerare.

Text: Alexandru Gugoașă. Foto: Radu Chindriș

 

O dubiță de familie, așa s-ar putea descrie cu o sintagmă acest prâslea al gamei Ford. Mai exact, vorbim de o mașină aflată la granița dintre două clase. La început, am fost sceptici că o mașină derivată dintr-un vehicul comercial ar putea fi o alternativă la un monovolum clasic, însă câteva zile la volanul lui Tourneo Courier ne-au schimbat perspectiva. Ca dimensiuni exterioare, micul van este apropiat de B-Max, însă diferențele apar la interior. Courier este clar mai spațios decât modelul produs la Craiova, deși nu se poate lăuda cu aceeași calitate a materialelor din habitaclu. Trebuie să existe un compromis, corect? Întrebarea este pe ce puneți mai mult preț, pe spațiu sau pe ambianță interioară? Și că tot veni vorba de prețuri, acestea sunt cu adevărat competitive – Courier pleacă de la 13.400 de euro și merge până la 17.888. Odată așezat la volan, în afară de spațiul foarte amplu pentru dimensiunile mașinii, în special la cap, veți observa și faptul că aveți vizibilitate excelentă de jur împrejur datorită suprafețelor vitrate foarte mari. Modelul de test a venit și cu senzori de parcare cu afișaj pe ecranul sistemului de navigație, însă noi am descoperit că mașina e ușor de parcat chiar și fără ajutorul lor. Poate surprinzător pentru o mașină care are la bază o platformă de utilitară, lista de dotări interioare destinate confortului este foarte lungă. De la scaune încălzite, foarte utile în ultimele zile de iarnă pe care le-am trăit la bord, până la climatizare automată și comenzi pe volan, toate sunt menite a te face să uiți că există și o versiune a aceleiași mașini ce cară paleți. De altfel, planșa de bord amintește clar de Ford B-Max sau Fiesta. Aș fi zis și de Ford Focus, dar odată cu faceliftul acesta a renunțat la display-ul mult prea mic al sistemului de infotainment în favoarea unuia cu diagonală generoasă și grafică modernă.

Bordul are o mulțime de elemente preluate de la Fiesta.

Bordul are o mulțime de elemente preluate de la Fiesta.

Un alt plus important al lui Courier este variabilitatea interiorului și capacitatea de încărcare. Bancheta e rabatabilă și fracționabilă, dar poate fi și ridicată astfel încât să se creeze o suprafață de încărcare mai mare. Portbagajul are o formă perfect regulată, ideală pentru încărcare obiectelor voluminoase. Nu numai cumpărăturile sau bagajele unei familii obișnuite își vor găsi loc în el, ci și cutii de mari dimensiuni sau aparate electrocasnice pot fi transportate cu ușurință.

Test: Capacitate de încărcare

Ușile spate culisante, de mari dimensiuni facilitează accesul în spate, mai ales în spațiile strâmte, și am ajuns să le apreciem la adevărata valoare în parcările aglomerate ale centrelor comerciale, unde capacitatea de a parca între linii pare să se evaporeze pentru mulți șoferi români. Spațiile de depozitare din habitaclu sunt mai mult decât suficiente, și am folosit chiar și raftul generos de deasupra locurilor din față, idee preluată de la vanuri, menită să utilizeze cât mai bine spațiul amplu disponibil pe verticală. Utilizarea unui hayon de mari dimensiuni face încărcarea ceva mai dificilă în spații restrânse – poate că aici ar fi fost mai indicată o pereche de uși batante.

La drum, centrul de greutate amplasat sus își spune cuvântul, mașina fiind susceptibilă la vânt lateral, iar ruliul dovedindu-se destul de prezent pe viraje. Suspensiile spate aduc însă cel mai mult aminte de faptul că, la origine, modelul este un vehicul comercial. Acestea pot fi descrise cel mai potrivit ca fiind „săltărețe“. Explicația ține de faptul că mașina se simte cel mai bine dacă este încărcată la limită, așa cum a fost proiectată inițial.

Sistemul start/stop și-a dovedit eficiența în reducerea consumului.

Sistemul start/stop și-a dovedit eficiența în reducerea consumului.

Motorul de 1,0 l și 100 CP pare, încă de la primele momente, suficient de puternic pentru a pune în mișcare mașina. Acest propulsor a devenit aproape omniprezent în gama Ford, atât de apreciat este de clienți. La fel ca și în cazul altor modele însă, consumul poate reprezenta o problemă pe termen lung. În cazul unui stil de condus relaxat, ce presupune utilizarea plajei inferioare de turații, unde turbina intră rar în funcțiune, 1.0 EcoBoost este relativ economic. Dacă însă alegeți să turați motorul la peste 2500–3000 rpm, plajă unde mașina devine chiar sprintenă, atunci trebuie să vă așteptați la medii de 10–11 l/100 km în regim urban. Cutia de viteze cu cinci rapoarte e bine etajată și are o timonerie precisă, dar se simte nevoia celei de-a șasea trepte la viteze mai mari. Ar ajuta mult la reducerea consumului și a zgomotului la rularea pe autostrăzi.

Navigarea prin meniul sistemului de infotainment nu este întotdeauna facilă.

Navigarea prin meniul sistemului de infotainment nu este întotdeauna facilă.

Deși cel mai ieftin Tourneo Courier costă 13.400 de euro, trebuie luat în considerare faptul că echiparea de bază, City, este destul de spartană. Spre exemplu, lipsește chiar și aerul condiționat manual, o dotare care ar trebui să existe pe orice mașină. Doar acesta costă 1364 de euro, ceea ce înseamnă că merită achiziționată direct versiunea de echipare superioară, Trend, care costă 14.888 de euro pentru motorizarea de bază, 1.0 EcoBoost. Există și două alternative diesel, de 1,5 l (75 CP) și 1,6 l (95 CP). Cel mai ieftin diesel, cel de 75 CP, în echipare City are un preț de 14.400 de euro, iar cel de 95 CP pleacă de la 14.900.

O mașină similară cu cea de test, în echipare Titanium, pleacă de la 16.388 de euro, dar vine cu climatizare automată, senzori de ploaie, comenzi pe volan pentru sistemul audio și conexiune bluetooth. Pe lista de opționale, găsim scaunele încălzite, parbrizul cu încălzire și sistemul stop/start, ca să numim cele mai importante dotări.

ams 4/2015

Navigarea prin meniul sistemului de infotainment nu este întotdeauna facilă.
Sistemul start/stop și-a dovedit eficiența în reducerea consumului.
Bordul are o mulțime de elemente preluate de la Fiesta.

Date tehnice

Articole similare