Denumirea Great Wall H6 se referă la un nou crossover compact prin care producătorul chinez insistă să sensibilizeze clientela europeană. Sunt propuse atât motorizări diesel, cât și cu benzină. În plus, proiectarea și producția lui H6 au implicat o pondere considerabilă de know-how occidental.
Text: Alex Șincan. Foto: Alex Șincan, Great Wall
Un bine cunoscut proverb din China spune așa: într-o călătorie de 1000 de pași, cel mai greu este să-l faci pe primul. Nu încape discuție, Great Wall a trecut de mult de această fază. Din China până în Europa de Est e cale lungă, dar, în pofida acestui fapt, Great Wall a pornit, din 2012, să asambleze automobile într-o fabrică din Bulgaria. Chiar dacă tema compatibilității dintre ceea ce are de oferit Great Wall și ceea ce își doresc cumpărătorii europeni abia a început să fie explorată, lucrurile merg repede și, după câte se pare, se avansează în direcția potrivită.
Chinezii sunt renumiți pentru obiceiul alegerii unor nume cu consistentă încărcătură simbolică. În timp ce semnificația mărcii Great Wall este copleșitoare, indicativul H6 nu poartă nicio sugestie și riscă să devină frecvent un subiect de lapsus. Înțelegem cumva că înaltele calități ale automobilului ar trebui să fie suficiente pentru a face din Great Wall H6 ceva de neuitat. Ce putem menționa la acest capitol?
Gabaritul mașinii e la limita superioară a segmentului compact, lungimea măsurând 4,64 m. Spațiul pentru pasageri este generos dimensionat, lățimea interioară făcând în mod special o impresie favorabilă. Volumul portbagajului, de asemenea, intră în categoria argumentelor puternice ale lui H6. E vorba despre 808 litri disponibili standard. Ca urmare a rabatării banchetei (fracționabilă asimetric) se obține un volum de încărcare remarcabil: 2040 de litri. Chiar și VW Touran se vede depășit din acest punct de vedere. De menționat în plus: H6 are sub podeaua portbagajului o roată de rezervă full-size, iar interiorul acestuia poate fi etajat cu ajutorul unei polițe rigide, ușor de fixat.
Finisarea habitaclului se prezintă bine în privința acurateței asamblării și a aspectului materialelor. Scaunele au o tapițerie comodă, însă susținerea laterală pentru corp putea fi mai bună. Condițiile de călătorie pe care le oferă interiorul lui H6 sunt întru totul la nivelul concurenței occidentale. Great Wall H6 poate fi echipat cu climatizare controlată electronic și sistem multimedia cu touchscreen (capabilitate mp3, porturi USB și AUX), iar sistemul „keyless entry“ oferă și o funcție „find me“ cu semnal acustic, utilă atunci când automobilul este lăsat într-o parcare mare și aglomerată. Vizibilitatea e bună, iar oglinzile retrovizoare sunt generos dimensionate.
Butoanele de comandă pentru geamurile acționate electric, cele care reglează oglinzile exterioare și cele pentru reglarea farurilor și decuplarea ESP sunt identice ca formă cu cele întâlnite la bordul mai multor automobile japoneze de mare serie. Pe de altă parte, ansamblul designului interior are o personalitate proprie clară. Printre dotările pe care le oferă H6 se numără asistare „Hill Hold“ la pornirea de pe loc în urcare, dispozitive ABS și EBD pentru sistemul de frânare, monitorizarea presiunii din pneuri și sistemul stop/start.
Strădania mărcii chineze de a crea un produs original face un pic dificilă înscrierea lui H6 într-o categorie tradițională. Forma caroseriei aduce mai mult a MPV decât a SUV clasic, în vreme ce garda la sol (180 mm) și prezența tracțiunii integrale demonstrează o preocupare pentru polivalență on-/off-road. Detaliu demn de atenție: tunelul arborelui de transmisie către puntea din spate abia dacă este sesizabil în forma podelei din interiorul lui H6. Suspensia e cu patru roți independente.
Direcția este asistată strict hidraulic, ceea ce reduce mult efortul fizic necesar manevrării volanului. Poate chiar prea mult, deoarece rezultă, implicit, o senzație de ușoară imprecizie și de sensibilitate la viteze mari. Înscrierea în virajele rapide e convenabil de precisă, dar nu demonstrează incisivitate.
Implicarea unor furnizori europeni și americani de notorietate mondială în realizarea motorizărilor seriei H6 (inclusiv Bosch, Delphi, Borg Warner și Honeywell) este de natură să sporească încrederea în potențialul acestei mașini. În cadrul acestui test au fost disponibile propulsoare turbo cu benzină, de 1,5 litri și diesel, de 2,0 litri. Puterea maximă comunicată e aceeași în ambele cazuri: 143 CP. Motorul cu benzină (Euro 5) este silențios și plăcut de condus mai ales în oraș sau în regim de croazieră. Caracteristica sa de cuplu, cu un maxim de 202 Nm atins la 2200 rpm, nu favorizează obținerea unor accelerații și reprize cu adevărat rapide. Date fiind masa proprie relativ mare a mașinii (1610 kg) și demultiplicarea lungă a treptelor superioare ale cutiei de viteze, acest fapt nu e surprinzător. Turbodieselul de 2,0 litri este evident mai reușit din acest punct de vedere, contând pe un cuplu maxim de 310 Nm disponibil începând cu regimul de 1800 rpm. Accelerațiile și reprizele versiunii turbodiesel sunt convingătoare. Ambele variante de motorizare dispun de cutii de viteze manuale cu șase trepte și de tracțiune integrală. Sistemul electronic de gestiune Torque On Demand al tracțiunii 4×4 e de origine Borg Warner. Motricitatea este, în general, eficient dozată, dar, pe de altă parte, nu e posibilă nicio intervenție manuală în funcționarea sistemului 4×4.
Comparație: Ford Kuga vs VW Tiguan
Suspensia menține riguros contactul cu carosabilul și filtrează bine șocurile produse la trecerea peste denivelări. Reacțiile sale relativ ample și înclinările clare ale caroseriei în conducere rapidă confirmă că s-a mers pe ideea unei amortizări specifice drumurilor proaste sau incursiunilor pe soft-road.
Great Wall H6 are câteva argumente practice imbatabile, un concept de ansamblu reușit și un nivel competitiv al calității de fabricație. Vor fi acestea de ajuns pentru a-i face loc pe piața europeană, într-un segment deosebit de activ și pretențios? Vom vedea. Echiparea standard destul de bine garnisită și cota convenabilă a prețurilor se adaugă la cele notate mai sus.
ams 1/2015