Roți mari, vopsea lucioasă și atitudine de drag-bike clasic. Harley-Davidson FXSB Breakout este motocicleta care te învață să fii liber.
Text: Valentin Brădățeanu. Foto: Radu Chindriș
Un Harley-Davidson nu are nevoie de nicio prezentare și la fel de adevărat este faptul că nu poate fi trecut cu vederea nici dacă e parcat undeva pe o stradă lăturalnică. De mai bine de un secol, reprezintă simbolul libertății, fiind motocicleta preferată a rebelilor de pretutindeni. A încetat de mult să fie un simplu mijloc de transport, pentru mulți reprezentând un stil de viață.
Am testat cel mai nou model, FXSB Breakout, o motocicletă care inspiră putere și respect și care poate fi considerată drept una dintre cele mai reușite creații ale celor de la Harley. Având un aspect atletic, Breakout are un puternic impact vizual. Profilul coborât, roțile mari, aripile tăiate și cele două țevi de eșapament îi conferă imediat un aspect de „băiat rău“. Americanii și-au făcut foarte bine lecțiile deoarece, atunci când ești regele șoselei, nu există consolare pentru locul doi. Principala sursă de inspirație a fost drag-bike-ul anilor ’50 și ’60, cu roți mari și cu ghidonul drept, întocmai ca la motocicletele dragster.
Probabil că „mare“ este cuvântul ce caracterizează cel mai bine acest Harley, iar când vine vorba de roți, nu exagerăm deloc. În spate, americanii au montat cea mai mare roată din gama Harley, având diametrul de 18 inchi și o lățime de 240 mm, jantele Gasser fiind cele mai potrivite pentru această motocicletă. Și ele sunt inspirate din anii ’60, atunci când tipul de jantă cu spițe groase definea noul stil custom, dar alternanța negru lucios-aluminiu le conferă un aspect modern. Aripile au fost tăiate până la limita legală, după spusele producătorului. Dacă ne uităm la cea din spate, evident totul capătă atitudine: roata trebuie să le transmită un mesaj vizual celor depășiți. În unele cazuri, utilizarea în spate a unor roți foarte late poate deveni o problemă de abordare a virajelor, însă inginerii de la Harley au făcut o treabă excelentă. Breakout are o ținută de drum foarte bună atât în linii drepte, la viteze mari, cât și pe viraje, putând fi înclinat până la limita permisă de scărițe.
Cromul este întâlnit pretutindeni, iar pentru reducerea greutății, s-a apelat la câteva trucuri, cum ar fi construcția din aluminiu forjat și polișat a suportului aripii din spate. Țevile eșapamentului cromat au capacele vopsite în negru, în ton cu culoarea de bază. Cele două lămpi din spate contribuie la accentuarea personalității lui Breakout și au trei funcții, de semnalizare, poziție și stop.
Ghidonul vopsit în negru, contrastând cu cromul furcii, a fost proiectat special pentru Breakout, având o linie dreaptă și joasă, plasându-l pe pilot într-o poziție agresivă, orientată înspre înainte. Nu sunt prea multe instrumente de bord, totul fiind conceput în cel mai pur stil „drag strip“. Există un vitezometru montat pe ghidon, ce include și un computer de bord, iar deasupra au fost încastrați câțiva martori luminoși. Cablurile de accelerație, frână și ambreiaj au fost introduse prin ghidon, pentru a păstra același stil custom. În ton, chiar și oglinzile retrovizoare sunt personalizate și foarte joase.
Breakout utilizează același cadru din familia Softail, cu partea din spate aparent rigidă (hardtail), având amortizorul ascuns în spatele cutiei de viteze.
Această soluție îi conferă un aspect curat, de inspirație clasică. Poziția în șa este foarte joasă, fiind amplasată la o înălțime de 660 mm. Este foarte confortabilă la drum lung, la fel de moale ca un fotoliu din piele. Șaua pasagerului e detașabilă și nu oferă un confort prea bun pe distanțe foarte lungi. În fond, Breakout presupune o evadare solo…
Motoarele cu doi cilindri în V sunt moștenirea Harley din 1909 încoace, iar propulsorul „103“ de pe Breakout reprezintă o evoluție a legendarelor Flathead, Knucklehead, Panhead, Shovelhead, Evolution, Twin Cam 88 și Twin Cam 96. Acesta are cilindrii înclinați la 45 de grade, două axe cu came și capacitatea de 1690 cmc (103 c.i.), răcirea făcându-se cu aer. Pentru a reduce vibrațiile, inginerii americani l-au echipat cu arbori de echilibrare, soluția fiind atât de eficientă, încât motorul este prins rigid de cadru, fără suporturi de cauciuc. Echiparea cu Electronic Sequential Port Fuel Injection a redus consumul de benzină fără să altereze performanțele. Inutil de precizat faptul că acest propulsor are un cuplu monstruos, cei 130 Nm fiind disponibili în orice situație. Greu de ghicit sau poate chiar fără rost de știut care este puterea acestui motor, având în vedere faptul că Harley nu prea oferă informații referitoare la acest capitol. Ascultați doar murmurul eșapamentului al cărui sunet e potrivit de grav și amintiți-vă că Breakout este un „american din Milwaukee“…
Cutia de viteze Cruise Drive are șase trepte, fapt ce îi conferă lui Breakout aptitudini de cruiser. Cei de la Harley spun că au ales această variantă pentru a oferi un motor care toarce pe șosea, nu unul care „țipă cerând îndurare“. Se poate merge ore în șir pe autostradă, iar vântul, deși prezent, nu poate acoperi torsul molcom al motorului 103. Schimbarea vitezelor necesită un plus de efort și rareori pauze scurte la trecerea între trepte, ambreiajul are maneta puțin cam fermă, iar dacă privești în jos, poți să vezi tija care unește pedala de cutie. Dar tocmai acesta este farmecul lui Breakout, simți că faci parte integrantă din această mașinărie, trăiești fiecare clipă cu impresia că motocicleta comunică în mod direct cu tine. Cu siguranță că inginerii de la Harley ar fi putut să facă o cutie de precizie germană, însă probabil că după primele teste ar fi remarcat dezamăgiți: „It doesn’t feel like a Harley“.
Dacă pe autostradă Breakout rulează foarte plăcut, pe drumurile virajate unghiul de înclinare de 23,4 grade te face să atingi asfaltul cu scărițele.
Însă, abordarea virajelor nu pune nicio problemă, roțile oferind o aderență deosebită grație pneurilor Dunlop cu care este echipat acest model. În oraș, Breakout e ușor de condus, dar își dovedește limitele la abordarea virajelor strânse. Poziția joasă a șeii înlesnește opririle dese și facilitează manevrarea acestui colos de 308 kg, iar cricul se acționează foarte ușor. Frânele sunt foarte bune, deși au un singur disc pe roată. Și în cazul lor, acționarea trebuie făcută ferm, însă sunt eficiente și au ABS standard.
Breakout este o motocicletă dură, care are nevoie de o mână forte pentru a o stăpâni. Evident, e un drag-bike care trebuie tratat cu respect. Este ca orice Harley, un lucru irațional, care te face să-l iubești mai mult cu fiecare kilometru parcurs în șa și care te îndeamnă să iei decizii doar cu inima, nu cu capul. Există o evadare în fiecare Breakout!
ams 10/20014
Comentarii închise.