Actuala generație Hyundai Elantra este genul de mașină neasimilabilă în mod standard unei anume clase, dar nici nu poate trece neobservată. Cât despre conviețuirea cu acest reușit sedan ce aduce cu un coupé cu patru portiere, am simțit fenomenul „cu cât mai iei, cu atât mai vrei“. Bine lucrat…
În ce măsură ar mai trebui să fie Hyundai Elantra privit ca un automobil asiatic? Greu de precizat. La conducerea Departamentului de design al grupului Hyundai-Kia se află un german, binișor cu ceea ce găsim în interiorul lui SEAT León – așadar, un standard de stil și calitate european destul de pretențios.
Partea din față a mașinii, cu o grilă hexagonală destul de înaltă și faruri subțiri, are de asemenea un aer de déjà-vu. Văzut pe la Audi, cumva? Întreaga înfățișare a mașinii poartă o evidentă inspirație de dinamism, reflectată de altfel și prin denumirea generică a designului practicat acum la Hyundai: Fluidic Sculpture 2.0. Cât despre amprenta sa europeană, am adus deja argumente substanțiale.
În mers, automobilul oferă o ambianță liniștită și este ferm în privința ținutei de drum, confirmând aici așteptările legate de caracterul său de coupé. Având poziția la volan bine studiată, Elantra este foarte plăcută de condus în regim de croazieră. În plus, demonstrează o agilitate și o manevrabilitate apreciabile atunci când i se cere. Suspensia funcționează silențios și asigură o filtrare a șocurilor produse la trecerea peste denivelări demnă de mărcile europene consacrate. Singurul detaliu mai puțin bine integrat în peisajul comportamentului rutier: puntea spate semirigidă, ale cărei limite constructive de confort și rigoare în menținerea contactului dintre roți și sol se fac simțite uneori. Precizia direcției și dozarea forței de manevrare a volanului (avem de-a face cu un sistem de asistare electric) nu sunt neapărat de factură sportivă, dar se prezintă bine spre foarte bine. Volanul multifuncțional e oarecum aglomerat ca număr de butoane, dar, din fericire, repartizarea bine gândită a funcțiilor înlesnește acomodarea cu butoanele respective. Printre alte dotări electronice, Elantra dispune de un sistem de asistare a stabilității, ESP. În situațiile la limita aderenței, intervențiile acestuia pun un accent sesizabil pe încetinirea mașinii pentru recuperarea completă a aderenței, fiind destul de incisive. Totuși, ca să ajungi să le declanșezi, trebuie să tragi bine de motorizarea turbodiesel de 1,6 litri, în condițiile în care stabilitatea și motricitatea automobilului nu sunt ușor de pus în dificultate la acest nivel de performanțe.
Ce merită neapărat notat: demultiplicarea scurtă a treptelor cutiei de viteze și manevrarea ușoară a schimbătorului favorizează, pe de-o parte, reprize rapide, iar pe de alta, schimbări de trepte în manieră sportivă. Ca urmare, depășirile rapide și satisfacția conducerii sportive a mașinii pe drumurile cu viraje fac parte din ceea ce are de oferit Elantra 1.6 CRDi. Dacă, în materie de caracteristică de cuplu, se vor găsi voci mai exigente care să spună că ar fi dorit ceva mai mult, în schimb toată lumea va vedea într-o lumină favorabilă consumul redus de motorină al acestei motorizări.
Nivelul de finisare Exclusive include cam tot ceea ce-ți poți dori de la un automobil de clasă compactă actual: climatizare, scaune încălzite, volan încălzit, sistem multimedia cu touchscreen, cruise control, cameră video pentru manevre în marșarier, faruri cu lumini de rulare pe timp de zi tip LED. Conceptul consolei centrale a Elantrei se dovedește bine pus la punct în privința unui aspect la care mărci bine cunoscute încă vin cu soluții discutabile: separarea clară a comenzilor multimedia de cele ale climatizării și ventilării. Pe bancheta din spate pot lua loc două persoane în bune condiții de confort – de altfel, aceasta este configurată vizibil pentru o pereche de pasageri. Faptul că bancheta e fracționabilă asimetric adaugă un avantaj laturii utile a mașinii, deși spațiul de comunicare cu portbagajul este relativ îngust. În schimb, volumul util standard al portbagajului e considerabil: 458 de litri.
Hyundai Elantra 1.6 CRDi Exclusive reprezintă dovada concretă că poți avea un automobil cu concept aparte, stil ieșit din comun, performanțe bune și echipare destul de generoasă inclusiv la un preț de aproximativ 22.000 de euro. Cel mai interesant este că noua generație Elantra nu mai lasă în niciun fel o impresie de exotism straniu, de obiect de proveniență asiatică, așa cum se simțea (fie și marginal) la predecesorii săi. Drept urmare, n-ar fi de mirare să vedem o evoluție ascendentă clară a vânzărilor acestui coupé compact cu patru portiere pe piața europeană, mai ales că mărcile cu origini locale nu s-au grăbit (cel puțin deocamdată) să includă așa ceva în ofertele lor.
PLUSURI: Automobil frumos finisat, silențios, dinamic, potrivit atât pentru călătorii lungi, cât și pentru viața de zi cu zi
MINUSURI: Punte din spate cu suspensie semiindependentă, posibilități restrânse de modulare a portbagajului