NX aduce Lexus în segmentul SUV-urilor premium de clasă compactă. Cu un design agresiv, precum și cu pachete tehnologice și de siguranță avansate, noul Lexus NX mizează și pe un eficient sistem de propulsie hibrid.
Text: Adrian Drăgan. Foto: Lexus
Segmentul SUV nu este nou pentru Lexus, primul model al mărcii, RX, fiind lansat în 1998. Urmat de sedanurile GX și LX, compania și-a consolidat în timp renumele de constructor premium, oferta sa de modele ieșind în evidență prin designul bine personalizat și tehnologia modernă înglobată.
Noul NX reprezintă așadar debutul acestei mărci în segmentul automobilelor SUV premium de categorie compactă, principalii rivali fiind tripleta germană Mercedes GLK, BMW X3 și Audi Q5, modele pe care niciun constructor non-german nu a cutezat să le înfrunte direct, până acum. Ideea lui NX s-a conturat în urmă cu mai mulți ani, când marca de lux a constructorului japonez Toyota a ajuns la concluzia că are nevoie de un SUV ceva mai mic și capabil să atragă noi clienți pentru Lexus. Practic, primele indicii despre cum va arăta NX au fost prefigurate în 2013, de conceptul LF-NX, în cadrul Salonului auto de la Frankfurt, acesta fiind nu doar cel mai nou model al familiei, dar și cea mai progresistă expresie a noului limbaj de design Lexus. La Salonul auto de la Paris din acest an, modelul a fost prezentat în forma finală, revista auto motor și sport fiind printre primele publicații invitate să testeze în premieră acest model.
Înainte de a apăsa butonul start, să vedem ce aduce cu adevărat revoluționar mașina într-un segment cu o clientelă extrem de pretențioasă și cunoscătoare. Designul exterior denotă o ușoară agresivitate, dar și funcționalitate, și performanță. Silueta cu cabină avansată, precum și evazările aripilor din față și din spate sunt bine puse în valoare de fațetele ca de diamant ale designului. De altfel, Lexus NX are cea mai agresivă „față“ din întreaga gamă Lexus, grila proeminentă fiind încadrată de farurile și de luminile de zi cu LED. Privită din lateral, silueta face trimitere la ideea unui coupé sportiv grație liniei pavilionului ce coboară elegant către spate. Tocmai forma compactă și designul bine studiat i-au asigurat obținerea unui coeficient aerodinamic, Cx, de numai 0,32.
Noul NX vine cu o serie de detalii pe care le oferă în premieră în această clasă. Ne-au atras atenția mânerele pentru uși, profilate aerodinamic, care maschează yala și care sunt iluminate pe timp de noapte. Un led se aprinde discret, iluminând mânerul, când proprietarul se apropie de mașină, și proiectând pe asfalt silueta acesteia. De asemenea, farurile de care am amintit deja joacă prin propria formă un rol hotărâtor în definirea întregului design al lui NX. Fiecare far înglobează câte șase leduri și trei lămpi în forma literei L pentru faza scurtă, iar luminile de zi în forma unei bife alungite dispun de 23 de leduri și de încă 16 pentru luminile de semnal. Atașate direct de uși, oglinzile retrovizoare beneficiază de discrete accente de metal, dar adevăratul lor atu îl reprezintă forma aerodinamică, acest lucru ajutând la obținerea unui zgomot mic la rulare. Desigur, inutil de precizat că NX aduce o gamă de culori noi pentru exterior, foarte tinerești, precum și un design exclusiv pentru jantele de 17 sau 18 inchi.
Interiorul surprinde prin spațiul generos pe care eu l-am întâlnit doar în SUV-urile din clasele superioare, ideea de la care au pornit designerii fiind aceea de a oferi o combinație între eleganță, performanță, materiale și texturi care să trimită la lux și funcționalitate. Și într-adevăr, totul este foarte fin la atingere. Cel mai mult m-au impresionat postul de conducere și mai ales confortul oferit, completat de tehnologia Human Machine Interface (HMI), care asigură accesul rapid și intuitiv în meniurile multimedia. Tehnologia cea mai avansată este reprezentată de tabloul de bord și ecranul TFT. Ceasul analog din mijlocul consolei contrastează interesant cu vitezometrul și turometrul. În cazul propulsiei hibride, indicatorul specific sistemului HV (hybrid vehicle) se schimbă în turometru când modul sport e selectat. La polul opus, sistemul Eco, prin indicatorul Eco Driving, oferă în timp real informații despre cât de tare este apăsată accelerația. Un display TFT multifuncțional, color, de 4,2 inchi se găsește în centru panoului de instrumente. Iluminarea sa e direct legată de modul de lucru selectat prin Drive Mode Select, dar poate oferi și informații legate de telefon sau sistemul audio. Pentru prima dată la un Lexus, NX introduce lumini ambientale cu aprindere prin atingere, iar cea din interior se aprinde automat când pasagerii intră în mașină. O serie de spații de depozitare amplifică aspectele practice, însă noutatea absolută o reprezintă posibilitatea rabatării electrice a banchetei. Sistemul denumit „Rear Power Seat“, oferit opțional și operat prin comenzi aflate pe bord sau pe fiecare parte a banchetei, sau în portbagaj, pliază spătarul 60:40 în mai puțin de 10 secunde. Întregul interior este creat cu o mare atenție pentru detalii și, cu toate că stilul Lexus poate părea uneori destul de încărcat, are farmecul său. O notă aparte o reprezintă inserțiile de lemn Shimamoku.
O serie de tehnologii noi completează oferta de lux a lui Lexus NX, premiera fiind suportul de încărcare wireless pentru telefonul mobil. Localizat în consola centrală, acesta permite smartphone-urilor și altor dispozitive compatibile cu standardul internațional de încărcare wireless (qi protocol) să se reîncarce prin simpla plasare în suport, fără niciun cablu. NX este echipat și cu o cameră video panoramică, de 360°, care îl ajută pe șofer să parcheze și să manevreze în cele mai înguste spații, inclusiv în off-road, până la viteze de 20 km/h. O rulare confortabilă este asigurată de head-up display-ul color care proiectează în raza vizuală a șoferului informații legate de deplasare, reglaje audio și navigație. O nouă interfață Remote Touch Interface cu touchpad îl ajută pe acesta să navigheze rapid prin meniuri, fără a-și lua ochii de la drum. O atmosferă ambientală plăcută este oferită de cele două sisteme audio disponibile în funcție de echipare: Pioneer Premium Sound cu opt sau zece boxe, respectiv un sistem cu 14 difuzoare Mark Levinson. Ambele beneficiază de procesoare de sunet, dar, în plus, sistemul Mark Levinson asigură o înaltă calitate oricăror tipuri de fișiere comprimate prin sistemul Clari-Fi.
Deși în viitor va exista și o variantă cu propulsie clasică – turbo pe benzină, de 2,5 litri și cu tracțiune integrală, aceasta fiind și varianta de bază –, la startul vânzărilor NX vine cu o propulsie hibridă îmbunătățită. Premiera o constituie însuși faptul că NX introduce propulsia hibridă autentică în acest segment, în filosofia Lexus aceasta reprezentând cel mai bun compromis între confortul la rulare, performanțe, rafinament și economie. Deși sistemul utilizat nu este nou, NX vine cu o serie de îmbunătățiri. Acesta combină un propulsor termic de 2,5 litri cu unul sau două motoare electrice, puterea totală furnizată fiind de 197 CP. Unitatea electronică de control a sistemului a fost însă special dezvoltată pentru NX, rezultatul fiind un consum mediu de 5,0 l/100 km. Nouă este și transmisia dispusă longitudinal, care funcționează pe principiul unei cutii cu variație continuă, dar care se bazează pe un angrenaj planetar ce îndeplinește simultan trei roluri: de dispozitiv de transmitere a puterii spre roțile din față, de raport de reducție pentru motorul electric și de transmisie constantă controlată electronic (CVT). Sistemul oferă posibilitatea schimbării secvențiale a treptelor prin joystick sau padele, precum și o funcție de kick-down mai puternică. Acest sistem hibrid poate fi utilizat atât pentru vehicule cu tracțiune față, cât și pentru cele cu tracțiune integrală permanentă, Lexus E-Four AWD. O serie de ajustări electronice contribuie la obținerea unui răspuns mai bun al sistemului la accelerare și retrogradare, în timp ce controlul electronic al cuplului, o chestie complet nouă, are rolul de a atenua cuplul pe drumuri denivelate, crescând confortul și stabilitatea. În plus, un diferențial față preîncărcat optimizează controlul roților în viraj, precum și stabilitatea în linie dreaptă, sistem prezent pe versiunile E-Four AWD.
Ca principiu, sistemul de tracțiune integrală a lui Lexus NX 300h utilizează un motor electric suplimentar pentru acționarea punții spate, în vreme ce puntea față este acționată de motorul termic, de cel electric sau de ambele simultan. Sofisticatul sistem E-Four variază permanent distribuția cuplului în funcție de modul în care este condusă mașina și de condițiile de drum, dar are și capacitatea de a economisi carburant pentru că utilizează tracțiunea integrală doar când e necesar, respectiv când este detectată o pierdere a aderenței la roțile din față. În plus, motorul electric spate are și rolul de generator când vehiculul e în faza de frânare.
Plăcerea de a rula este completată de structura rigidă a caroseriei, care „obligă“ doar suspensiile să lucreze. Senzația e că te afli într-un vehicul care nu atinge solul. Acest lucru este obținut grație sistemului față McPherson și suspensiei spate multilink. De asemenea, NX beneficiază și de noul sistem de suspensii adaptive variabile AVS, care operează la fel ca propulsia, prin Drive Mode Select. În funcție de modul selectat, acestea își schimbă forța de amortizare. Noutatea e că timpul de răspuns a scăzut de la 80 la 20 de milisecunde.
Drive Mode Select reprezintă elementul central de control al lui NX, oferind patru moduri de lucru: Normal, Eco, Sport și Sport+. Versiunile hibride au, adițional, butonul EV, dar acesta se activează oricum automat dacă bateriile sunt încărcate. În modul EV, Lexus NX poate rula electric până la 50 km/h. Toate aceste lucruri sunt completate de avansate sisteme de siguranță, inclusiv Pre-Crash, cruise control adaptiv la orice viteză, faruri adaptive, protecție pentru pietoni și multe altele. În cazul versiunii mai sportive, F-Sport, pe lângă detaliile estetice și combinațiile cromatice, am remarcat suspensiile reglate extrem de sportiv, precum și G-Monitorul care indică, pe baza senzorilor gravitaționali, mișcările mașinii pe display-ul multiinformațional (MID).
Lexus NX nu este doar un nou model care vine în segmentul destul de elitist al SUV-urilor compacte premium, ci e o mașină plină de personalitate, care aduce nu numai o finisare luxoasă și materiale de calitate, dar și soluții tehnice inovatoare. Rezultatul este impresionat – în timpul rulării, doar cutia tip CVT se face auzită la accelerațiile mai viguroase, însă, dacă se rulează normal, liniștea și confortul sunt demne de limuzinele din clasele superioare.
ams 11/2014
Comentarii închise.