Filosofia de design KODO – sufletul mișcării și tehnologiile Skyactive ajung și în clasa mică prin lansarea noii generații Mazda2. Testată în avanpremieră, înaintea lansării europene, mezina gamei constructorului japonez a lăsat o impresie foarte plăcută.
Text: Cristian Sterea. Foto: Mazda
Din postura sa de jucător independent pe piața auto, care nu luptă la vârful clasamentului din punctul de vedere al vânzărilor, Mazda pare că nu vrea să intre în competiție directă cu granzii industriei, chiar dacă are modele în cele mai disputate segmente. Filosofia japonezilor pare mai degrabă că urmărește să propună opțiuni alternative, pe care le alegi într-o măsură destul de importantă cu inima, nu exclusiv pe baza cifrelor. Totuși, argumentele tehnice nu sunt deloc ignorate, iar o scurtă analiză a fișei tehnice relevă faptul că noua Mazda2 este foarte competitivă atât în ceea ce privește performanțele, cât și consumul. Însă, în stilul lor caracteristic, japonezii urmează o cale diferită, ce presupune eficientizarea la maximum a tehnologiilor actuale, evitând astfel trendul motoarelor supraalimentate, cu cilindree mică și al transmisiilor cu dublu ambreiaj, despre care spun că ar putea să nu ofere fiabilitatea așteptată.
Test: Ford Fiesta 1.0 EcoBoost
Deși aparține unei clase în care dimensiunile exterioare mici și aspectele de ordin practic sunt cele care dictează în mare parte aspectul, Mazda2 își permite luxul de a acorda o importanță mare designului. Evitând cu eleganță liniile drepte ale mașinilor nemțești și cochetăria uneori inutilă a celor franțuzești, constructorul japonez dă dovadă de inspirație, reușind să translateze limbajul de design KODO la proporțiile clasei mici. Astfel, pe lângă grila frontală specifică gamei Mazda, care se prelungește spre faruri, mașina are un aspect atletic și inspiră dinamism, inclusiv când staționează. Aici, rolul-cheie îl joacă spatele înalt și liniile arcuite prezente pe laterale. Mai mult, pe lângă „formele apetisante“, detaliile au beneficiat și ele de o atenție sporită, elementele lucioase sau cele care imită fibra de carbon constituind pretextul perfect pentru ca subcompacta japoneză să își aroge chiar o imagine premium. Totodată, acesta este primul reprezentant al gamei care introduce farurile de zi cu sistem de iluminare cu patru lămpi LED.
La interior, designul inspirat al bordului lasă și el o ușoară senzație de model premium, chiar dacă materialele folosite la finisare nu se ridică la acest nivel, iar dotările sunt preluate în mare parte de la modelul mai mare Mazda3. De altfel, oficialii mărcii afirmă că și pedalierul este poziționat la fel de confortabil ca în cazul modelului compact, în special datorită mutării montanților frontali mai în spate, ceea ce, alături de repoziționarea oglinzilor exterioare, a crescut și vizibilitatea pentru șofer. La volan se stă bine, structura scaunului fiind și aceasta preluată de la Mazda3, iar spătarul bine profilat nu te lasă să te plimbi dintr-o parte în cealaltă a habitaclului, pe viraje. Pe cifre, locurile din spate sunt mai încăpătoare decât la generația precedentă atât la nivelul umerilor, cât și la picioare, însă pavilionul ușor plonjat către spate ar putea să pună puțin în dificultate persoanele care au depășit norma la creștere. Fără a avea o modularitate și un acces ieșite din comun, portbagajul punctează bine la nivelul spațiului de încărcare, punând la bătaie 280 de litri.
În materie de dotări, cele mai importante noutăți sunt head-up display-ul, care afișează date precum viteza sau direcțiile de navigare pe un mic ecran amplasat deasupra tabloului de bord și sistemul de infotainment MZD Connect. Acesta din urmă dispune de un ecran color tactil, de 7 inchi, amplasat în partea superioară a consolei centrale, care poate fi controlat vocal sau prin intermediul centrului de comandă cu buton rotativ dispus între scaunele din față. Mulțumită integrării sistemului MZD Connect, există posibilitatea conectării la autovehicul a oricărui smartphone cu sistem de operare iOS sau Android prin bluetooth sau port USB. Odată conectat la telefon, sistemul oferă funcții de acces în rețelele de socializare, de navigație, de identificare a destinațiilor de interes și pentru conținut multimedia din platforma online Aha.
Reunite sub numele i-Activsense, sistemele de asistare a șoferului veghează la evitarea incidentelor neplăcute, folosind radare, camere video și senzori cu laser. Sistemul de avertizare la schimbarea benzii poate identifica autovehiculele care se apropie din spate până la 45 de metri și totodată este util inclusiv la ieșirea cu spatele dintr-un loc de parcare. Există și un asistent inteligent la frânarea în oraș, care, în lipsa unei reacții a celui de la volan la avertizări, intervine automat, evitând tamponările la viteză mică, precum și o funcție de control automat al fazei lungi.
Alături de motorul aspirat cu cilindreea de 1,5 litri lansat pe Mazda3 și oferit aici în trei versiuni, de 75, 90 și 115 CP, Mazda2 este propusă și în compania noului diesel Skyactiv-D de 1,5 l și 105 CP. Foarte silențios la turații mici și elastic, acesta promite un consum de combustibil de doar 3,4 l/100 km, care nu e depășit flagrant în viața reală, și reușește să accelereze până la 100 km/h în 10.1 secunde. Nouă este și transmisia manuală cu șase trepte la care acesta e cuplat, punctul ei forte fiind cursa scurtă și precisă a schimbătorului. Versiunile alimentate cu benzină au performanțe similare modelelor concurente echipate cu motoare ce aparțin trendului de downsizing, cu cilindree mică și supraalimentate, însă nu au același suflu la turații mici. Acestea trebuiesc turate pentru a-și arăta adevărata față, moment în care cam încep să se facă auzite în habitaclu. Secretul datorită căruia motoarele Mazda reușesc să țină pasul cu concurența constă în utilizarea unei rate de compresie atipice, de 14,8:1 pentru diesel – foarte mică – și de 14:1 în cazul propulsoarelor alimentate cu benzină – foarte mare. Folosind un condensator de mare capacitate pentru a recupera energia la frânare, sistemul i-Eloop urmărește îmbunătățirea consumului de combustibil în traficul urban, oprind automat motorul pe perioada staționării. Avantajele acestei tehnologii sunt greutatea mai mică, eliminarea necesității de a înlocui bateria clasică a mașinii cu una mai performantă și mai scumpă, precum și capacitatea foarte rapidă de încărcare a condensatorului. Mazda rămâne conservatoare în privința transmisiei automate, însă noua creație bazată pe tehnologia cu convertizor de cuplu nu are de ce să manifeste vreun complex de inferioritate în fața transmisiilor cu dublu ambreiaj, fiind suficient de rapidă și lină în schimbarea treptelor.
Pe lângă design, un alt atu important al noii Mazda2 îl constituie comportamentul dinamic. La fel ca în cazul celorlalte modele din portofoliu, mezina gamei știe cum să creeze o legătură directă și naturală cu cel de la volan, care reușește să producă satisfacție în orice împrejurare: în oraș, pe viraje sau la drum lung. Suspensiile lasă o impresie destul de evidentă de sportivitate, dar nu pot fi acuzate că sunt inconfortabile, fiind în același timp și destul de silențioase, iar direcția are un feedback reușit.
Astea fiind spuse, noua Mazda2 s-ar putea să nu câștige la puncte o confruntare directă cu cei mai titrați concurenți ai clasei mici, însă se impune detașat la impresia artistică.
ams 12/2014
Comentarii închise.