Home Teste Test Nissan Ariya: New kid on the block

Test Nissan Ariya: New kid on the block

de Răzvan Măgureanu
test Nissan Ariya

Construită pe noua platformă CMF-EV a alianței, utilizată și la Megane E-Tech, Nissan Ariya este primul model al unei noi ere pentru Nissan, care începe extrem de promițător. Am condus cea mai atractivă versiune din punctul de vedere al eficienței, cu un motor combinat cu bateria mare, de 87 kWh.

Foto: Bogdan Paraschiv

Au existat voci că plecarea lui Carlos Ghosn va aduce din nou nori negri deasupra lui Nissan. Ghosn era considerat salvatorul mărcii, după ce l-a ajutat pe constructorul japonez să evite falimentul în 1999, și a fost unul dintre promotorii propulsiei electrice. Leaf a fost cu adevărat un pionier, dar după el nu a mai urmat nimic, iar astăzi, tehnologia compactei japoneze nu mai impresionează pe nimeni.

Nissan avea nevoie de un nou început, iar acesta e CMF-EV, platforma dezvoltată pentru propulsia electrică împreună cu partenerul de alianță, Renault. Este o platformă care are la bază tracțiunea față, opțional putând fi montat un al doilea motor la puntea din spate, propulsia cu unul sau două motoare putând fi combinată cu baterii de 63 sau 87 kWh (capacitate brută).

Noi am avut pentru test versiunea cea mai atractivă din punctul de vedere al eficienței, cu un singur motor combinat cu bateria de 87 kWh (91 capacitate brută). Spre deosebire de Megane E-Tech și de Ariya cu bateria mică, de 63 kWh, versiunea cu baterie mare are un motor puțin mai puternic, de 242, în loc de 218 CP.

Privind linia mașinii, Ariya este un SUV-coupé cu o lunetă plonjată și un eleron în acoperiș cu două fante, pentru curgerea lină a aerului. Grila V-Motion de la Nissan a fost reinterpretată în segmentul electric și este foarte expresivă grație farurilor subțiri și semnalizatoarelor în formă de bumerang, care încadrează grila neagră închisă a radiatorului.

test Nissan Ariya

Un interior ca un lounge
Cu 4595 mm lungime, 1850 lățime și 1660 înălțime, Nissan Ariya este exact la fel de lungă și de lată ca un VW ID.5, dar mai înaltă cu 47 mm. Iar față de modelul convențional Qashqai, e cu 160 mai lungă, la fel de lată și cu 35 mm mai înaltă. Însă în Nissan Ariya ai o senzație de spațiu mai mare, creată nu doar de ampatamentul generos, de 2775 mm (+110 mm față de Qashqai, +9 mm față de ID.5), ci și de podeaua complet plană, neobturată de vreun tunel median și nici măcar de consola centrală, pentru că Nissan Ariya nu are așa ceva.

În loc de consolă centrală, Nissan oferă o cotieră reglabilă electric pe lungime, pe care se află o suprafață tactilă pentru selectarea modurilor de condus, a sistemului e-Pedal, pentru acționarea tot electrică a torpedoului central, dar și schimbătorul similar cu un joystick, cum există la unele modele Lexus.

test Nissan Ariya

Cu echiparea superioară, Evolve, disponibilă standard în combinație cu bateria mare, Ariya vine cu scaune, volan și cotieră centrală reglabile electric și cu memorie, astfel că poți memora poziția preferată pentru fiecare dintre ele. Plaja de reglare a cotierei centrale este de peste 20 cm, așa că orice șofer își poate găsi poziția preferată pentru a-și sprijini cotul. Iar dacă se împinge cotiera centrală la maximum spre spate, poți trece lejer de pe scaunul șoferului pe cel al pasagerului din față.

Și în spate, spațiul e foarte aerisit în toate direcțiile, fiind foarte mult loc pentru genunchi. Bancheta tapițată cu piele de foarte bună calitate are șezutul lat și un spătar excelent profilat, oferind un confort demn de modele premium. Portbagajul are aceeași partiționare inteligentă ca la Qashqai, iar podeaua sa dublă permite obținerea unei suprafețe plane după rabatarea spătarului banchetei, în timp ce sub podea este un loc ideal pentru cablurile de încărcare.

Tot la fel ca la Qashqai, segmentele podelei duble pot fi utilizate pentru partiționarea portbagajului, așa încât bagajele să nu se deplaseze în timpul mersului. Cu 468 de litri, portbagajul nu este cel mai spațios din segment, dar e practic, având o formă regulată și fiind ușor de încărcat.

Planșa de bord este minimalistă și nu mai există niciun buton fizic, în afară de cel rotativ pentru volum, care chiar era indicat să rămână în forma tradițională. Indicatoarele de bord virtuale afișate pe ecranul de 12,3 inchi cu grafică similară cu cea de la Qashqai și ecranul sistemului multimedia cu aceeași diagonală oferă toate informațiile necesare.

Comenzile climatizării sunt incluse în ecranul tactil, dar Nissan a luat în calcul și un acces ușor la acestea, așa că principalele comenzi ale climatizării sunt dublate și pot fi accesate și direct de pe suprafața tactilă, care imită perfect lemnul natur, de sub ecranul multimedia, și sunt și iluminate, fiind foarte vizibile.

test Nissan Ariya

Este cel mai bun compromis posibil, și Nissan a reușit ceea ce puțini au izbutit, o operare foarte facilă și simplă, chiar dacă a renunțat la butoanele fizice. Iar doamnele cu siguranță vor aprecia torpedoul central activat electric de la cele două taste de pe cotieră, care este ideal pentru păstrarea unei truse de farduri, dar nu numai. Bineînțeles că există și torpedoul clasic, amplasat în locul tradițional. Excelent plasat este și compartimentul pentru încărcarea wireless a telefonului, sub cotiera centrală.

Combinația materialor din interior este demnă de modelele premium – piele albastră naturală pe scaune și pe cotierele ușilor combinată cu Alcantara în centrul bordului și în zona superioară a ușilor și imitație de lemn natur mat în partea inferioară a bordului. De efect sunt și suprafețele tip fagure din uși și din zona centrală de sub planșa de bord, iluminate noaptea.

Totul perfect? Ar fi fost prea frumos să fie așa. Dar rezoluția slabă a ecranului sistemului multimedia strică impresia premium, iar navigația nu este cu Google Maps, ci utilizează hărțile TomTom.

Mai ferm decât Qashqai
Trenul de rulare e similar cu cel de la Qashqai, cu punte frontală de tip MacPherson și posterioară multilink, dar suspensia este mai fermă, iar direcția, mai incisivă. Există trei moduri de rulare – Eco, Confort și Sport –, însă acestea nu modifică reglajul suspensiei, ci doar răspunsul motorului. Cu o masă la gol de 2089 kg, Ariya este puțin mai ușoară decât unii dintre rivali, și acest lucru se simte la condus.

Cu jantele opționale de 20 de inchi încălțate cu pneuri cu talon îngust, de 255/45 R20, Ariya rulează extrem de lin și liniștit. Trenul de rulare nu face niciun fel de zgomot, iar motorul nu se aude la interior. Nu auzi nici sunetul tipic de troleibuz al unor motoare electrice, practic nu auzi nimic. Pneurile nu fac zgomot, iar cel al vântului este minim până la viteze de autostradă.

test Nissan Ariya

Există multe SUV-uri premium care nu sunt atât de silențioase precum Nissan Ariya. La trecerea peste denivelări scurte, amortizarea este foarte lină și niciun șoc, oricât de mic, nu pătrunde în habitaclu. Dar, surpriză, mașina nu se înclină pe viraje. Ruliul e foarte mic, ceea ce îți dă încredere să ataci cu aplomb virajele. Ariya este aproape neutră, iar la intrarea în curbe, efectul subvirator e minim și fața se înscrie foarte clar, după cum comanzi din direcție.

Nissan spune că versiunea cu două motoare are o distribuție 50/50% a maselor, iar cea testată de noi, cu un motor în față, se apropie de această distribuție aproape egală. Deși mașina este relativ înaltă (1660 mm), iar poziția de condus, ridicată ca într-un SUV, Ariya e foarte fermă pe traiectorie și se simte și destul de ușoară, de aceea fiind una dintre cele mai plăcute mașini electrice la condus.

Puterea de 242 CP e arhisuficientă pentru viața de zi cu zi, dar și pentru autostradă. Ajunge de la 0 la 100 km/h în 7,6 secunde, iar în modul Sport, motorul electric reacționează mai prompt. Cine vrea mai multă putere poate opta pentru versiunea e-4orce, cu două motoare și 306 CP, care este mai sprintenă până la 100 km/h cu aproape 2 secunde și e mai scumpă cu doar 3000 de euro la aceeași echipare Evolve.

Prin oraș, merită să utilizezi modul E-Pedal, care îți permite să conduci aproape fără să utilizezi pedala de frână, dacă anticipezi puțin traficul, și să recuperezi multă energie.

Dacă mergi liniștit în modul Eco și fără aer condiționat și ai șansa unor temperaturi ideale, cum am avut noi, de 18 grade, poți să obții un consum de 17 kWh/100 km, ceea ce înseamnă că ai putea parcurge chiar și 500 km (533 este autonomia oficială WLTP). Dacă conduci normal, atunci consumul crește la în jur de 22–23 kWh/100 km, corespunzător unei autonomii de circa 400 km. Ambele valori sunt foarte competitive.

Viteza de încărcare de 130 kW la stațiile DC nu este cea mai rapidă din segment, dar acest lucru nu are relevanță în România, unde majoritatea stațiilor au numai 50 kWh.

În România nu se comercializează deocamdată versiunea cu bateria mică de 63 kWh, iar versiunea testată, cu bateria mare și motorul de 242 CP, vine cu nivelul de echipare mai bogat, Evolve, și include navigația conectată cu sistemul Pro Pilot, Intelligent Around View Monitor, head-up display, sistem Bose cu zece difuzoare, scaune frontale, cotieră centrală și volan reglabile electric și cu memorie, scaune frontale încălzite și ventilate, scaune posterioare încălzite, trapă panoramică și jante din aliaj de 19 inchi. Mașina de test avea pachetul opțional P1, care include jantele din aliaj de 20 de inchi și tapițeria de piele matlasată albastră (2500 euro) și pachetul P2, cu încărcare la AC cu 22 kW, în loc de 7,4 kW standard (1500 euro).

Verdict

Nissan Ariya este o reușită pe toate planurile. Are un design atractiv, e spațios, modulabil, practic și foarte silențios și are un tren de rulare excelent reglat. Operarea este foarte intuitivă și simplă, iar cu un motor și bateria mare, are autonomie mare. Prețul? Decent raportat la echiparea de top Evolve care este ca un pom de Crăciun.

DATE TEHNICE 
Caroserie
SUV cu 5 locuri. L × l × h: 4595 × 1850 ×1660 mm. Ampatament: 2775 mm. Masă la gol 2089 kg. Portbagaj: 468 l
Tren de rulare
Suspensie față MacPherson, spate multilink. Frâne cu discuri ventilate față și spate. Direcție servoasistată electric. Pneuri: 255/45 R20
Transmisie
Tracțiune față, raport fix
Motor
Electric, putere maximă 178 kW (242 CP), cuplu maxim 300 Nm, Capacitate baterie brută/netă: 91/87 kWh. Încărcare DC la
130 kW, încărcare AC la 7,4 kW (22 kW opțional)
Performanțe
0–100 km/h 7,6 s
Viteză maximă 160 km/h
Consum mediu 18,4 kWh/100 km
Autonomie 533 km
Preț de bază
Nissan Ariya 87 kWh 2wd Evolve  62.900 euro (52.600 euro cu Rabla Plus)
test Nissan Ariyatest Nissan Ariyatest Nissan Ariyatest Nissan Ariyatest Nissan Ariyatest Nissan Ariyatest Nissan Ariyatest Nissan Ariyatest Nissan Ariyatest Nissan Ariyatest Nissan Ariyatest Nissan Ariyatest Nissan Ariyatest Nissan Ariyatest Nissan Ariyatest Nissan Ariyatest Nissan Ariyatest Nissan Ariyatest Nissan Ariyatest Nissan Ariyatest Nissan Ariyatest Nissan Ariyatest Nissan Ariya

Articole similare

Comentați?

* Acest formular stochează date doar la cerere și doar pentru popularea automată a formularului cu datele dvs, la următoarea vizită. În cazul stocării la cerere, date nu sunt procesate sau utilizate în alt scop.